کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران چالوس بنایی تاریخی و لوکس است که قدمتش به دوران رضا شاه برمیگردد و فراتر از یک کاخی است که فقط در آن بتوان چای خورد. اگر میخواهید با کاخ چایخوران بیشتر آشنا شوید و بدانید امروزه این بنای تاریخی در چه شرایطی قرار دارد پس این مطلب را از دست ندهید.

کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران چالوس کجاست؟

از نام کاخ چایخوران چالوس مشخص است که این بنای تاریخی در شهر چالوس قرار دارد که در استان مازندران واقع شده است. کاخ چایخوران در جنوب چالوس قرار دارد و اگر بین جاهای دیدنی چالوس، کاخ چایخوران می خواهد اولین جاذبه دیدنی شهر باشد که قرار است از آن بازدید کنید، در انتهای جاده چالوس به این کاخ دسترسی پیدا خواهید کرد. در بخش جنوبی چالوس، از طریق بلوار شهید بهشتی به میدان معلم می رسید. در ضلع غربی میدان معلم وارد بلوار استاد مطهری می شوید اما می بایست وارد اولین دوبرگردان شوید تا زمانی که به نزدیکی میدان معلم رسیدید، وارد خیابان بینش شده و در انتهای خیابان بینش به کاخ چایخوران چالوس خواهید رسید.

معرفی کاخ چایخوران چالوس

قدمت کاخ چایخوران چالوس به دوران حکومت پهلوی اول یعنی رضا شاه می رسد. در آن دوران، رضا شاه علاقه بسیاری به معماری سبک اروپایی داشت و اکثر بنا ها و بخصوص کاخ هایی که در دوران پهلوی ساخته شده اند نه تنها از بهترین مصالح برای ساخت آن ها استفاده شده بلکه معماری و مهندسی تمامی این بنا ها را معماران و مهندسان اروپایی بخصوص آلمانی ها برعهده گرفته اند. همانند کاخ های دیگری که در شما کشور قرار دارد و در دوران رضا شاه ساخته شده اند مانند کاخ اجابیت کلاردشت، کاخ چایخوران چالوس هم معماری به سبک اروپایی دارد برای همین یکی از زیباترین و خاص ترین جاهای دیدنی چالوس به شمار می رود.

کاخ چایخوران چالوس در زمینی به وسعت 4هزار متر مربع ساخته شده است. این کاخ همانهطور که گفتیم، در دوران رضا شاه ساخته شده و همانند سایر کاخ هایی که در آن زمان ساخته شده اند، معماری به سبک اروپایی دارند اما چون برای رضا شاه از اهمیت به مراتب کمتری نسبت به سایر کاخ ها برخوردار بود، مبینیم که معماری به مراتب ساده تری دارد، گاچ کاری ها و طراحی های بنا با اینکه ظریف کاری ها و ریزه کاری های خودشان را دارند اما به اندازه سایر کاخ های ساخته شده در زمان رضا شاه، آن ظرافت و زیره کاری نفیس را ندارد و بنایی به مراتب ساده تر می باشد.

در زمان حکومت پهلوی اول، رضا شاه علاقه زیادی به سفر به شهر های شمالی کشور داشت و چون در آن زمان فقط یک جاده چالوس برای دسترسی به شمال وجود داشت، رضا شاه تصمیم گرفت در انتهای جاده چالوس که همان شهر چالوس است یک کاخ به عنوان استراحتگاه بسازد و کاخ چایخوران فقط به این دلیل ساخته شده تا رضا شاه و خانواده و سایر افراد اطرافش فقط چند ساعاتی در آنجا استراحت کنند و چای بنوشند، نامش کاخ چایخوران انتخاب شد.

کاخ چایخوران چالوس همانند سایر خانه ها و بنا هایی که در شهرهای شمالی کشور قرار دارند، سقفی شیروانی دارد و این بنای تاریخی باارزش از مصالحی همچون سنگ و آجر استفاده شده و شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که کاخ چایخوران همچنان بعد از صد سال آن هم  در شرایط آب و هوایی شمال کشور سالم باقیمانده همین مصالح ساده اما با مواد آلمانی باشد. کاخ چایخوران بطور کلی از دو بخش تشکیل شده بطوریکه بخش اول برای شاه و خانواده اش و بخش دوم برای خدمتکاران. بخش خدمتکاران که بخش خدماتی نام دارد دارای دو اتاق خواب برای خدمه کاخ بوده و یک آبدار خانه به همراه دو ایوان دارد و ایوان ها یکی از بخش شرقی و یکی در بخش غربی کاخ چایخوران قرار دارند. قسمت بزرگ کاخ چایخوران هم که برای شاه و خانواده اش در نظر گرفته شده بود از معماری لوکس و زیبا به همراه کوراسیون شکیلی برخوردار بوده.

همانطور که پیش تر گفتیم، کاخ چایخوران در زمینی به وسعت 4هزار متر مربع ساخته شده اما تمامی این 4هزار متر مربع برای کاخ نیست چراکه در اطراف کاخ چایخوران چالوس، یک فضای سبز بسیار بزرگ و فوق العاده دلنشین هست و همچنین، در مقابل کاخ چایخوران نیز یک حوض بزرگ قرار داده شده که انعکاس کاخ را روی آب می اندازد و سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی به وجود می آورد.

کاخ چایخوران چالوس

وضعیت کنونی کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران چالوس که در سال 1298 ساخته شده، برای سال ها به صورت یک بنایی متروکه باقیمانده بود هرچند در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنای تا سال 1397 همچنان یک بنای متروکه بود و کمتری کسی هم از آنجا بازدید می کرد اما در سال 1397، یک بخش خصوصی با کمک صندوق احیا اماکن تاریخی و فرهنگی تصمیم گرفتند کاخ چایخوران چالوس را مورد مرمت و بازسازی قرار دهند و در اسفند ماه 1400، مرمت و بازسازی کاخ چایخوران چالوس به اتمام رسید و با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آقای مهندس ضرغامی افتتاح شد. از اسفند ماه 1400، کاربری کاخ چایخوران از یک بنای تاریخی به یک رستوران تغییر یافت همانند بسیاری از بناهای تاریخی در سراسر ایران و شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و امروزه، رستوران کاخ چایخوران جزء بهترین رستوران های سنتی چالوس است و اینکه در یک بنایی تاریخی قرار دارد، آن را خاص کرده.

در رستوران کاخ چایخوران چالوس یک محیطی بسیار لوکس و زیبا شکیل با طراحی بسیار زیبا می بینیم که تابلو های کلاسیک و خاص، لوستر های بزرگ، استفاده از تم رنگی لوکس و سلطنتی و میز و صندلی های فوق العاده زیبا، جلوه لوکسی را به محیط این رستوران بخشیده. همچنین رستوران کاخ چایخوران چالوس یک کافه رستورانی است که نوشیدنی های گرم انواع چای و دمنوش و نوشیدنی های بر پایه اسپرسو، انواع دمنوش های سنتی، نوشیدنی های سرد، کلی کیک و دسر خوشمزه به همراه آبمیوه های طبیعی، انواع غذا های ایرانی و سنتی به همراه کلی پیش غذای لذیذ با قیمت های خوب و کیفیت فوق العاده سرو می کند که بین رستوران های خوب شهر چالوس، پیشنهاد می کنیم حتماً تجربه اینجا را داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از کاخ چایخوران چالوس

بهترین زمان برای بازدید از کاخ چایخوران چالوس بیشتر به شرایط آب و هوایی چالوس برمیگردد برای همین، فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از کاخ چایخوران خواهد بود چراکه در این زمان، چالوس از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و دلنشینی برخوردار است درحالیکه در فصل تابستان هوای منطقه بسیار گرم و شرجی بوده و زمستان ها هم شاهد بارش سنگین باران در اکثر روزها هستیم.

جاهای دیدنی اطراف کاخ چایخوران چالوس

چالوس شهری است که طبیعتی بکر و فوق العاده زیبا و سرسبز دارد و از طرفی، یک شهر ساحلی نیز محسوب می شود. کاخ چایخوران تنها بنای تاریخی و جای دیدنی در چالوس نیست و اینجا کلی تفریحگاه و جای دیدنی خاص و بکر دارد که بازدید از آن ها بی شک سفری هیجان انگیز و خاطره ساز را برای گردشگران رقم خواهد زد. مرداب کندوچال، مرداب هسل، ساحل رادیو دریا، پارک جنگلی فین، پل زغال، مدرسه پروین اعتصامی، دریاچه و سد دریوک، جنگل های مرزن آباد و شهرک تفریحی و توریستی نمک آبرود از بهترین جاهای دیدنی چالوس هستند که برخی در نزدیکی کاخ چایخوران قرار دارند و برخی هم در اطراف چالوس واقع شده اند.

کاخ چایخوران چالوس

رزرو ویلا استخردار در چالوس

همانطور که می دانیم، چالوس یک شهر ساحلی است و در بسیاری از شهر های ساحلی، قیمت اقامتگاه هایی که در بخش ساحل به صورت روزانه اجاره داده می شوند از قیمت های بالاتری نسبت به ویلاهای بخش جنگلی برخوردار هستند اما در جاهایی مانند چالوس، بخاطر اینکه بجای زمین های شالی ما با جنگلی بزرگ، سرسبز، بکر و فوق العاده خوش آب و هوا طرف هستیم، گردشگران برای اجارهویلا در چالوس بیشتر تمایل دارند در بخش جنگلی اقامت داشته باشند و چون تقاضا برای اجاره ویلا جنگلی در چالوس بیشتر از بخش ساحلی می باشد، ویلاهای جنگلی هم نه تنها از قیمت های بیشتری نسب به ویلاهای ساحلی برخوردارند بلکه تنوع ویلا در این منطقه از چالوس بیشتر بوده و کلی سوئیت و آپارتمان ارزان در کنار کلی ویلای لوکس و استخردار با ویو جنگل ها ارائه شده و در سایت باباسفر، تنها با وارد کردن تاریخ ورود و خروج، تمامی ویلاها خوب چالوس با بهترین قیمت ها را مشاهده خواهید کرد. 

انتهای خیابان بینش واقع در ضلع جنوبی میدان معلم در بلوار شهید مطهری

در سال 1298 هجری شمسی و توسط رضا شاه

کاخ چایخوران بعد از مرمت و بازسازی توسط بخش خصوصی، به یک رستوران سنتی لوکس تبدیل شده است.

پارک جنگلی فین، ساحل رادیو دریا، مرداب هسل، مرداب کندوچال و پل زغال

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.