آبشار زانوس نوشهر

آبشار زانوس یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی نوشهر است که در روستای زانوس از توابع بخش کجور استان مازندران واقع شده است. روستای زانوس پر از جاذبه های طبیعی و دیدنی است که از جمله آن ها می توان به انواع غارها، آبشارها و‌چشمه سارها اشاره کرد که در میان همه آن ها آبشار زانوس جزو زیباترین و محبوب ترین دیدنی های این روستای تاریخی محسوب می شود. آبشار زانوس نوشهر با نام آبشار اوپاچ نیز معروف است، چرا که در این آبشار از کوه های بسیار مرتفع به پایین سراسر شده و به دلیل برخورد با صخره ها آب آبشار به صورت قطره هایی به زمین می ریزد. آبشار زانوس جزو آبشارهای دائمی است و همواره جاری است. همچنین این آبشار در فصل بهار بسیار پر آب است اما با شروع فصل تابستان و گرما، شدت جوش و خروش آن کمی کاهش می یابد اما با اسن حال هیچ موقع جریان آن متوقف نمی شود. آبشار زانوس یا اوپاچ با ارتفاع 40 متری که دارد، جزو آبشارهای مرتفع روستای زانوس محسوب می شود.

آبشار زانوس کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

برای دسترسی به آبشار زیبای زانوس باید پس از رسیدن به نوشهر، مسیر خود را به سمت روستای زانوس تغییر دهید. برای رسیدن به این روستا باید در محور تهران به چالوس و 20 کیلومتر مانده به شهرستان چالوس از خروجی دوآب وارد جاده کجور شده و مسیر خود را تا رسیدن به یک دو راهی ادامه دهید. پس از اینکه به دوراهی رسیدید، ابتدا به سمت روستای کندلوس و سپس به سمت روستای زانوس بروید. پس از رسیدن به روستا باید یک مسیر خاکی 15 کیلومتری را طی کنید و پس از طی مسافتی به صورت پیاده به آبشار زیبای زانوس برسید.

آبشار زانوس نوشهر

ویژگی های آبشار زانوس

آبشار زانوس یکی از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر است که در روستایی با همین نام واقع شده است. با شروع فصل گرما گردشگران بسیاری راهی شهرهای شمالی می شوند. نوشهر نیز با جاذبه های دیدنی متنوعی که دارد در تمام فصل سال و به خصوص بهار و تابستان میزبان گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور است. آبشار زانوس در میان بومیان این منطقه با نام آبشار اوپاچ یا آب پاش شناخته می شود و از چشمه ملک آب خود را تامین می کند. این آبشار در ماه های اردیبهشت و خرداد در خروشان ترین حالت خود قرار دارد و فضای سرسبز جنگلی که اطراف آن قرار دارد، مکان بسیار جذابی برای گشت و گذار و تفریح می باشد. در اطراف این آبشار همچنین آبشارهای کوچک تر و حوضچه های بسیاری وجود دارد که برای شنا نیز بسیار مناسب است. این آبشار یکی از آبشارهای دائمی در کشور است که ارتفاع آن بیش از 40 متر می باشد. این آبشار زیبا و‌جذاب از ارتفاعات کوه های البرز و همچنین چشمه ساری به نام ملک چشمه، سرچشمه می گیرد و در اواسط فصل بهار در پر آب ترین و خروشان ترین حالت خود قرار دارد. 

آبشار زانوس در دهکده گردشگری زانوس

روستای سرسبز و بسیار زیبایی در شهر نوشهر وجود دارد که زانوس نام داشته و آبشار معروف زانوس نیز در آن قرار دارد که واقع در دهستان زانوس رستاق می باشد. این ابشار از قسمت شمالی به روستای خوشل، از جنوب به قله نمازیا یا نمازگا، از شرق به روستای میخسار و از قسمت غربی نیز به روستای طاق سرا مشرف است. ارتفاع این روستا از سطح اب های آزاد بین 1560 الی 3860 متغیر است و مساحت آن نیز معادل ۱۶ هزار هکتار می باشد. طبق آخرین آمارگیری های انجام شده، جمعیت این روستا ۱۵۰۰ نفر و به عبارتی ۲۵۰ خانواده را شامل می شود. البته جمعیت آن در فصل تابستان افزایش پیدا کرده و به حدود۴۰۰ نفر هم می رسد. در زمان های گذشته، با توجه به آب و هوای خنک و بسیار دل انگیزی که روستای زائوس از آن برخوردار بوده است، مقصد ییلاق اهالی شهرهایی مانند نوشهر و چالوس در فصل تابستان بوده و افراد زیادی به این منطقه کوچ کرده و در آن زندگی می کردند. علاوه بر ابشار زانوس، غارهای زیادی مانند غار خشک، غار اوپچ، غار تلا، غار اسپول، غار نیرکلم، غار گرزمون و غیره نیز در روستای زانوس وجود دارند که آن را به منطقه ای بسیار محبوب و توریستی در کجور تبدیل کرده اند. روستای زانوس، یک روستای کوهستانی است که در آن قله های بلندی چون قله های زانوس، نمازیا یا نمازگا هم وجود دارند.

آبشار زانوس

تاریخچه آبشار زانوس

پیشینه تاریخی این روستا بسیار طولانی بوده و طبق آثار باستانی متعدد به جا مانده در آن مانند تپه های سوسم کتی، منطقه بازارکلا، آبراه های سفالی و ..، می توان گفت قدمت آن به بیش از 1500 سال پیش بر می گردد. پیرامون روستا و آبشار زانوس یک روایت تاریخی وجود دارد که طبق آن گفته می شود در سال ۱۳۰۶، ناصرالدین شاه به هنگام سفر، از منطقه کجور و روستای زانوس عبور کرده و زیبایی بی نظیر طبیعت آن توجه او را جلب کرده است. تا جایی که از کمال الملک استاد بزرگ نقاشی خواسته تا آبشار زانوس را نقاشی کند. این نقاشی در حال حاضر در تالار اصلی کاخ موزه گلستان قرار دارد.

مشخصات آبشار زانوس

آبشار زانوس را می توان محبوب ترین آبشار شهر نوشهر معرفی کرد که ارتفاعی بیشتر از 40 متر داشته و منبع آبی آن نیز از چشمه ملک چشمه دریافت می شود. آب در این آبشار که به آبشار اوپاچ به معنی آب پاش نیز شناخته می شود، از ارتفاع بسیار زیادی به پایین سرازیر شده، به سنگ های صخره ای برخورد کرده و به شکل قطرات بسیار ریزی بر زمین ریخته و صحنه ای بسیار دیدنی و زیبایی را ایجاد می کند. در مورد نام ابشار زانوس نیز احتمالات مختلف زیادی مطرح است. عده ای معتقدند نام آن از زئوس، پادشاه یونانیان گرفته شده و عده ای نیز بر این اعتقاد هستند که زانوس در کتاب های فارسی، به محلی پر از درخت های چنار معنی شده است. در واقع زان معنای محل و (وس) نیز معنای درختان چنار را می دهد. این احتمال وجود دارد که این نام به دلیل درختان چنار بسیار زیادی که در این منطقه وجود دارد، انتخاب شده باشد. اگر قصد دارید از چشمه زیبای زانوس بازدید کنید، باید در فاصله ۲۰ کیلومتری جاده چالوس، از سمت خروجی دو اب به مسیر کجور وارد شوید. در مسیر کجور به یک دو راهی خواهید رسید که انتهای آن به سمت کندلوس و روستای زانوس می رسد. پس از گذر از این جاده 40 کیلومتری، به روستای زانوس رسیده و می توانید در این روستا به سمت آبشار زانوس رفته و از آن دیدن کنید.

علت نامگذاری آبشار زانوس

نام این آبشار خروشان از روستای زانوس گرفته شده است و درباره معنی زانوس نیز روایت های مختلفی وجود دارد. برخی از بومیان این منطقه اعتقاد دارند که نام زانوس برگرفته از نام زئوس، خدای یونانی است. زئوس همچنین خدای آسمان و طوفان نیز بوده و سلاح آن رعد وبرق بوده است. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که واژه زان در نام آبشار زانوس به معنای مکان و واژه وس به معنی درخت چنار است و بنابراین زانوس به معنی محل رویش درختان چنار می باشد که در این منطقه به طور انبوه وجود دارد. یک دیدگاه دیگر نیز در رابطه با نامگذاری این آبشار به زانوس وجود دارد که به معنی سرچشمه رود چالوس می باشد. 

دیدنی های آبشار زانوس

جاذبه های اطراف آبشار زانوس نوشهر

علاوه بر آبشار زانوس که یکی از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر است، جاذبه ها و آبشارهای متعددی در این روستا دیده می شوند که به زیبایی و محبوبیت هر جه بیشتر این منطقه افزوده اند. همچنین جنگل های هیرکانی بسیار انبوه و چشم نوازی در اطراف این آبشار دیده می شوند که تا به امروز بکر و دست نخورده باقی مانده اند. بنابراین به هنگام سفر خود نوشهر و بازدید از آبشار زانوس پیشنهاد می کنیم از این جنگل های زیبا دیدن کرده و از قدم زدن و گشت و گذار در میان درختان سر به فلک کشیده آن لذت ببرید. از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف آبشار زانوس همچنین می توان به مرداب هسل، تنگ دار نوشهر و ... اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از آبشار زانوس

 نوشهر با دارا بودن جاذبه های دیدنی متعدد و طبیعتی بکر و زیبا، یکی از شهرهای توریستی استان مازندران است که در بیشتر فصول سال میزبان گردشگران و طبیعت گردانی از سراسر کشور می باشد. جاذبه های طبیعی و دیدنی متنوعی که در این شهر وجود دارد، نوشهر را به یک مقصد محبوب برای سفرهای چند روزه و گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده است. آبشار زیبای زانوس تنها یکی شناخته شده ترین جاذبه های طبیعی نوشهر است و از آنجاییکه جزو آبشارهای دائمی می باشد، در تمامی فصول سال امکان بازدید از آن‌ وجود دارد. در فصل بهار به دلیل افزایش بارندگی ها این آبشتر در خروشان ترین و زیباترین حالت خود قرار دارد و از آنجایی که شرایط آب و هوایی نیز در این موقع از سال بسیار مساعد است، فصل بهار بهترین زمان بازدید از آبشار زانوس محسوب می شود.

ویلا استخردار در نوشهر

بدیهی است که نوشهر یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در استان سرسبز مازندران است که همه ساله بسیاری از گردشگران را به سمت خود می کشاند. از همین روی بسیاری از ویلا ها و اقامتگاه های لاکچری و جذاب در این شهر ساحلی ساخته شده است که سفری خاطره انگیز را به شما عزیزان هدیه می دهند. اگر شما نیز می خواهید سفر به نوشهر را تکمیل کرده و در اقامتگاهی بی نقص به استراحت بپردازید می توانید به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و برای اجاره ویلاهای روزانه در نوشهر اقدام کنید. همچنین اگر تمایل دارید در یکی از بهترین اقامتگاه های این شهر زیبا ساکن شوید پیشنهاد ما به شما اجاره ویلا استخردار در نوشهر است که این ویلاهای از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار می باشند.

آبشار زیبای زانوس در مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور و در ارتفاعات روستای زانوس واقع شده است.

آبشارهای متعدد، حوضچه های کوچک در قسمت پایینی آبشارها، جنگل های انبوه هیرکانی، مرداب هسل، تنگه دار و ... از جمله جاذبه های دیدنی اطراف این آبشار هستند که در طول سفر خود به نوشهر می توانید از آن ها دیدن کنید.

از آنجاییکه در فصل بهار بارندگی های بیشتر بوده و آب و هوا بسیار مساعد است و آبشار زانوس بسیار پرآب و خروشان است، پیشنهاد می کنیم در نیمه فصل بهار به این منطقه سفر کنید و این آبشار زیبا را از نزدیک ببینید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.