آبشار ونوش

آبشار ونوش جدا از اینکه یک آبشاری فوق العاده در دل طبیعت است و هیچ گاه از دیدنش سیر نمی شوید، جزء محبوب ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرستان نور محسوب می شود و به ندرت پیش می آید طبیعت گردی به نور سفر کند و این آبشار را زیارت نکند. در باباسفر قرار است با آبشار ونوش بیشتر آشنا شوید.

آبشار ونوش

آبشار ونوش کجاست؟

آبشار ونوش همانطور که از نامش مشخص است، در نزدیکی روستای ونوش قرار دارد چون معمولاً در اکثر مناطق ایران بخصوص شهر ها و روستاهای شمال کشور، نام آبشار هایی که در نزدیکی روستا ها و مناطق معروف قرار دارند از نام منطقه الهام گرفته می شود. برای اینکه بتوانید بین جاهای دیدنی نور از آبشار ونوش بازدید کنید باید ابتدا به روستای هم نامش یعنی روستای ونوش مراجعه کنید. روستای ونوش در دهستان کجور واقع شده که از توابع شهرستان نور به شمار میرود.

آبشار ونوش در شهر نور نیست و باید برای دسترسی به این آبشار و روستای ونوش به غرب نور و رویان یعنی منطقه دریابیشه مراجعه کنید که فاصله ای 20 دقیقه ای یا 14 کیلومتری از شهر نور دارد. در منطقه دریابیشه یک سه راه اصلی وجود دارد که ضلع جنوبی آن شما را وارد خیابان دریابیشه می کند. در اواسط خیابان دریابیشه شما به روستای ونوش می رسید اما در جنوب روستای ونوش باید وارد مناطق جنگلی و سرسبز شوید و با پیاده روی در دل طبیعت به آبشار ونوش برسید هرچند تابلو های راهنما برای دسترسی به این آبشار وجود دارد.

 آبشار ونوش

معرفی آبشار ونوش

شهرستان نور جزء بزرگترین شهرستان های شمال کشور است که کلی روستا و منطقه را در خود جای داده و تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی و مناطق بکر برای طبیعت گردی وجود دارد تا یک خاطره فوق العاده ای را از طبیعت گردی و گشت و گذار در شمال کشور برای خود رقم بزنید. در منطقه دریابیشه شهرستان نور و جنوب روستای ونوش که پیش تر معرفی کردیم، منطقه ای جنگلی هست که کلی آبشار دارد، دریاچه ای جذاب و مرموز در دل آن نهفته و از بهترین مقاصد بخش مرکزی استان مازندران برای طبیعت گردی به شمار میرود. آبشار ونوش در منطقه ای با نام جنگل ممرز قرار دارد اما خوشبختانه اگر قصد طبیعت گردی در این منطقه را دارید، آبشار ونوش تنها آبشار اینجا نبوده و سه آبشار دیگر هم در نزدیکی آبشار ونوش واقع شده اند.

آبشار ونوش در دل طبیعت قرار دارد و مسیر دسترسی که برای این آبشار وجود دارد، سهل العبور است اما خبری از مسیر اختصاصی و سنگ فرش شده و غیره نیست برای همین شاید در برخی از نقاط مسیر، با چالش هایی برای عبور از روی سنگ ها و تنه درختان روبرو شوید اما آبشار ونوش که نزدیک به 70 متر ارتفاع دارد آنقدر زیبا و دوست داشتنی است که ارزش این پیاده روی را دارد. همچنین آبشار ونوش دارای حوضچه ای به عمق 1 متر است که معمولاً گردشگران و طبیعت گردان در آن آب تنی می کنند بخصوص در روز های گرم تابستان که هوای منطقه بسیار خنک و دلنشین است و حسابی حال می دهد.

 آبشار ونوش

پیش تر گفتیم که آبشار ونوش ارتفاعی 70 متری دارد اما در واقع این آبشار یک آبشار پلکانی محسوب می شود و خودش از سه آبشار دیگر تشکیل شده است. از بالا که شروع کنیم، با آبشاری 15 متر مواجه هست که در نهایت به حوضچه ای با عمق 1 متر ختم می شود. آبی که در این حوضچه یک متری قرار دارد آبشار دوم را به وجود می آرود که ارتفاع آن 40 متر است و مرتفع ترین بخش آبشار ونوش محسوب می شود و همچنین به لطف ارتفاع زیاد آب قسمت دوم آبشار ونوش، حوضچه ای که در پایین بخش دوم آبشار به وجود می آید عمقی 4 متری دارد و در نهایت هم آب این حوضچه 4 متری بخش سوم آبشار ونوش را به وجود می آورد که عمقش به یک متر می رسد.

اکثر گردشگران و طبیعت گردان زمانی که به بخش پایینی آبشار ونوش می رسند، محو ویو زیبای آبشار می شوند و معمولاً هم در همان حوضچه با عمق یک متر آن آبتنی می کنند ولی اگر تصمیم داشتید به بالای آبشار مراجعه کنید تا ویو خاص و متفاوتی داشته باشید خوب است بدانید صعود به بالای آبشار ونوش چندان آسان نیست و باید علاوه بر تسلط به صخره نوردی، از توانایی جسمانی بالایی هم برخوردار باشید. همچنین چه بخواهید به بالای آبشار مراجعه کنید و چه قصد آبتنی در حوضچه های این آبشار را دارید، حتماً قبل از اینکه عازم آبشار ونوش شوید از به همراه داشتن تجهیزات و امکانات مورد نیاز از جمله لوازم صخره نوردی، لوازم شنا، لباس و کفش مناسب و غیره اطمینان حاصل کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار ونوش

آبشار ونوش در دل طبیعت استان مازندران قرار دارد و همه می دانیم که فصل تابستان، استان مازندران هوایی بسیار گرم و شرجی دارد بخصوص در مناطقی که نزدیک به زمین های شالی قرار دارند. خوشبختانه آبشار ونوش در جنگل واقع شده و اطرافش خبری از زمین های شالی نیست که در فصل تابستان هوای منطقه را گرم و شرجی کند از این جهت، فصل تابستان زمان جذاب و ایده آلی برای آبتنی در حوضچه های آبشار ونوش خواهد بود. از سوی دیگر، اگر قصد طبیعت گردی در این منطقه دارید و قرار است علاوه بر آبشار ونوش، گشت و گذاری در این منطقه بکر و سرسبز داشته باشید و از سایر آبشارهای اطراف آبشار ونوش هم بازدید کنید، از نظر آب و هوایی بهترین زمان بازدید از آبشار ونوش اوایل فصل بهار و پاییز خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف آبشار ونوش

آبشار ونوش تنها جای دیدنی این منطقه نیست و شما با مراجعه به روستای ونوش و بازدید از این آبشار، درواقع با یک تیر چند نشان زدید چراکه می توانید در کنار آبشار، از کلی جای دیدنی که در نزدیکی این آبشار قرار دارند هم بازدید کنید. نزدیک ترین جای دیدنی به آبشار ونوش، همان روستای ونوش و روستاهای مجاور می باشد. معمولاً در فصل پاییز و بهار که هوا بسیار دوست داشتنی و فوق العاده است، کلی گردشگر در اطراف روستای ونوش میبینید که چادر زدند و از ویو زیبای دشت ها و طبیعت لذت می برند. به غیر از روستای ونوش، روستاهای دیگری همچون پاشا کلا، عزت کاسگر، تاشکو و غیر هم هست که هم مردمانی مهربان و مهمان نواز دارند و هم این روستاها علاوه بر اینکه از بافت قدیمی و جذاب خودشان برخوردارند کلی فروشگاه صنایع دستی دارند که گشت و گذار بین آن ها خالی از لطف نیست.

همچنین در دل طبیعت و جنگل ممرز نیز جاهای دیدنی فوق العاده ای هم هست که معروف ترین آن ها، دریاچه ارواح نام دارد که در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده. نام اصلی این دریاچه درواقع دریاچه دشت ممرز است اما چون در وسط این دریاچه کلی تنه درخت قرار دارد اگر صبح خیلی زود یا زمانی که هوا بارانی و مه آلود است به دریاچه مراجعه کنید با صحنه ای ترسناک مواجه می شوید و برای همین هم هست که نام این دریاچه را دریاچه ارواح گذاشته اند. از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ونوش نیز می توان به تنگه نارنج بن، آبشار کیامید معروف به لاکتاشدکن، آبشار و تنگه نهرودبار و دریاچه و سد آبیدر اشاره کرد.

 آبشار ونوش

اجاره ویلا روزانه استخردار در نور

نور یک شهر ساحلی در استان مازندران به حساب می آید از این رو، گردشگران برای اقامتی چند روزه در این شهر می توانند بین صد ها ویلا در بخش ساحلی یا در بخش جنگلی بسته به سلیقه و بودجه ای که دارند بهترین را انتخاب کرده و سفری خاطره انگیز را رقم بزنند. اکثر گردشگران برای اقامت، اجاره ویلا استخردار در نور را انتخاب می کنند چون ویلاهای استخردار جدا از اینکه در بخش ساحلی باشند یا جنگلی، از امکانات و سرگرمی های متنوعی برخوردار هستند اما باید در نظر گرفت که بیشتر ویلاهای استخردار دارای استخرهای سرپوشیده هستند و ملاک تعیین قیمت اجاره روزانه آن ها بیشتر به امکانات و فاصله از دریا یا بخش های جنگلی می باشد لذا در سایت باباسفر می توانید بهترین ویلا را با توجه به بودجه و سرگرمی هایی که مد نظر دارید با بهترین قیمت ها رزرو کنید. 

در نزدیکی روستای ونوش واقع در شهرستان نور

بخاطر نزدیکی به روستای ونوش

روستاهای پاشا کلا، عزت کاسگر، تاشکو و آبشارهای نزدیک به آبشار ونوش

فصل بهار و پاییز با توجه به شرایط آب و هوایی و حجم آب آبشار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.