کاخ تمیشان

مناطق شمالی کشورمان، به جذب مسافر و داشتن ویژگی های اقلیمی خاص محبوب هستند و معمولا به عنوان مقصد گردشگری شناخته می شوند. اما از آنجاکه ایران به مهد و تمدن نیز شهره دارد، جالب است بدانید بناهای تاریخی مهمی نیز در خطه شمالی ایران قرار گرفته اند که بازگوی پیشینه کشور عزیزمان می باشند. یکی از این بناهای مهم کاخ تمیشان است که در شهر خوش آب و هوای نور و استان مازندران جای گرفته است. این بنا با معماری خاص و همجواری با دریای خزر یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی به شمار می رود. در ادامه از این مقاله از باباسفر با ما همراه شوید تا قیمت بلیط و ساعات بازدید از کاخ زیبای تمیشان را در اختیارتان قرار داده و آدرس این کاخ را به شما ارائه دهیم.

کاخ تمیشان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

این کاخ زیبا در پنج کیلومتری شهرستان نور واقع شده و از جاهای دیدنی مازندران به شمار می رود. از همین روی اگر می خواهید به بازدید از کاخ تاریخی تمیشان بروید ابتدا باید به شهر نور سفر کرده و از آنجا حدود 3.5 کیلومتر تا کاخ تمیشان مسیر دارید. آدرس کامل این جاذبه به شرح زیر می باشد:

آدرس کاخ تمیشان: استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، بنای تاریخی تمیشان

برای رفتن به بنای تمیشان ابتدا باید به مرکز شهر نور رفته و به سمت غرب و خیابان کوهسار 15 حرکت کنید. مسیر را 140 متر ادامه داده و سپس به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان آیت اله طالقانی شوید. پس از یک کیلومتر به راست پیچیده و مسیر را در جاده نور به چمستان ادامه دهید. بعد از 2 کیلومتر به بلوار دانشگاه می رسید که با طی نمودن 300 متر از این بلوار به کاخ اشرف یا تمیشان می رسید.

کاخ تمیشان

معرفی کاخ تمیشان

قصر تمیشان که با نام کاخ اشرف پهلوی نیز شناخته می شود یکی از زیبا و تاریخی ترین بناهای شهر ساحلی نور است که جاذبه های بسیاری را در خود جای داده. این کاخ که در 5 کیلومتری جاده نور واقع شده، از معماری بسیار خاص و مدرن برخوردار می باشد که پس از گذشت سال ها همچنان یک بنای بروز محسوب می شود و متریال بی نظیری در آن به کار رفته است. این کاخ علاوه بر معماری زیبایی که دارد در مجاورت دریای خزر نیز قرار داشته و چشم انداز مسحورکننده ای از باغی زیبا و دریای خروشان خزر را پیشه روی بازدیدکنندگان قرار می دهد. این ساختمان از یک بنای اصلی، حیاط بزرگ با پوشش گیاهی متنوع، اتاق پذیرایی مجلل، حمام و سرویس بهداشتی تشکیل شده است که مجموعه کامل و بی نقصی را ارائه می دهد. جالب است بدانید برخی از حواشی وجود دارد که می گوید در حمام این مجموعه به جای آب، شیر قرار داشته و خواهر شاه، اشرف الملوک از شیر به جای آب برای استحمام استفاده می کرده است.

تاریخچه کاخ تمیشان

قدمت کاخ زیبای تمیشان به دوره سلطنت اول و دوم پهلوی باز می گردد و این بنا به دستور اشرف الملوک، خواهر محمد رضا شاه ساخته شده است. از همین روی به این بنای تاریخی کاخ اشرف نیز گفته می شود، اما این کاخ در دوره های زمانی مختلف مورد مرمت واقع شده و در نهایت نام تمیشان برای آن انتخاب شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنای تمیشان به بنیاد مستضعفان تعلق گرفت. اما در سال ۱۳۶۸ با تلاش های فراوان از سوی نماینده مردم شهر نور این کاخ به دانشگاه ترتبیت مدرس برای تکمیل پروژه های پژوهشی ارائه گردید. در حال حاضر نیز کاخ اشرف پهلوی یا تمیشان زیر نظر نیروی دریایی و منابع طبیعی شهر نور فعالیت می کند و جزو زمره‌ مجموعه‌ کاخ‌ هایی‌ است‌ که‌ در اختیار بنیاد جانبازان‌ قرار دارند. این بنا در گذشته محلی برای استراحت خواهر شاه و خانواده اشرافی بود، اما امروزه به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است.

باغ تمیشان

معماری کاخ تمیشان

از همان ابتدا که به ساختمان تمیشان نگاه می کنید اولین چیزی که توجه شما را به سوی خود جلب می کند معماری خاص و مدرن این بنا است که گویی انگار در زمان امروزی ساخته شده. مساحت کل کاخ تمیشان 400 هکتار احتساب می شود که در داخل آن یک بنای اصلی و یک ساختمان کوچک تر به همراه باغ و حیاطی بزرگ تعبیه شده است. بنای اصلی که شامل یک طبقه و زیرزمین می شود به شکل مدور و پلاکنی ساخته شده و از نمای دریای خلیج فارس و باغی زیبا بهره مند می باشد. همچنین این کاخ از دو ورودی اصلی و فرعی تشکیل شده که ورودی فرعی بخش به خدماتی تعلق داشته و توسط یک راهرو میانی به ورودی اول متصل شده است. درکل زمانی که از در ورودی وارد کاخ می شوید به ترتیب با بخش هایی همچون حیاط، باغی زیبا و سرسبز، یک بنای اصلی مدور و یک ساختمان کوچک تر رو به رو می شوید که زیبایی خیره کننده ای را پیشه روی چشم شما قرار می دهد.

فضای بیرونی کاخ

همانطور که گفته شد با ورود به بنای تمیشان با فضای خارجی زیبایی مواجه خواهید شد که معماری مدرنی را به نمایش گذاشته است. حیاط این کاخ از وسعت زیادی برخوردار بوده و باغی که در اطراف آن قرار گرفته است زیبایی آن را چند برابر می کند. در همان ابتدای ورود مسیر سنگ فرش شده جذاب و ساختمان مدور سفیدی را مشاهده خواهید کرد که توسط درخت و باغچه های گل کاری شده محصاره شده است. همچنین در فضای بیرونی کاخ بخش هایی همچون اصطبل، استخر، محل نگهبانی و آب نمای زیبایی دیده می شود که امکانات کاخ را تکمیل می کنند. نمای بیرونی کاخ با مصالحی همچون آجر، سیمان و گچ ساخته شده که با ترکیب رنگ سفید و آجرهای قهوه ای خوش رنگی خودنمایی می کند. همچنین در ارتفاع بالای این ساختمان و قسمت پشت بام، شیروانی بزرگ به همراه ستون های هرمی قرار دارد که زیبایی کاخ را چند برابر کرده است.

فضای داخلی کاخ

محوطه داخلی کاخ نیز به زیبایی تزئین شده و از بخش های مختلفی بهره مند است که امکان اقامتی دلچسب را برای خانواده های اشرافی امکان پذیر می کرده است. در داخل کاخ اشرف اتاق پذیرایی مجللی وجود دارد که به زیبایی با مصالحی خاص مزین شده و می درخشد. به داخل این مجموعه که قدم بگذارید لوکس ترین وسایل و دکوراسیون ها را مشاهده خواهید کرد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. از اتاق مجلل و باشکوه داخل کاخ که گذر کنیم با بخش های دیگری همچون استراحتگاه مخصوص دربار شاه، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه ای که با وسایل کامل و مدرنی چیده شده است و طراحی بی نظیر مواجه خواهیم شد که واقعا درخور اشراف زاده ها است.

معماری داخلی کاخ تمیشان

باغ کاخ تمیشان

معمولا کاخ های شاهنشاهی از باغ های بزرگ و فضای بیرونی زیبایی برخوردار می باشند که البته بنای تمیشان نیز از این قائده مستثنی نیست. در هنگام ورود به کاخ اشرف یا تمیشان، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند باغ زیبا و مرتبی است که فضای سبز بی نظیری را به وجود آورده است. در این باغ و اطراف کاخ، پوشش گیاهی متنوعی دیده می شود که درختان نخل و باغچه های گل کاری شده تنها جزئی از زیبایی این باغ را تشکیل می دهند. قدم زدن در فضای سبز باغ آرامشی وصف نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد که با بوی مطبوع باغ ترکیب شده است.

پلاژ درباری کاخ تمیشان

در حدفاصل بنای اصلی تمیشان و دریای خزر ساختمان کوچک تری نیز دیده می شود که در گذشته به عنوان پلاژ درباری مورد استفاده قرار می گرفته است. درواقع به دلیل موقعیت مکانی مناسبی که این کاخ در آن قرار داشته و چشم انداز زیبای دریای خزر، این پلاژ ساخته شد که به خانواده پهلوی اختصاص داشت. زمانی که در این ساختمان قرار می گیرید می توانید از سویی به باغ زیبای کاخ خیره شده و از سویی دیگر دریای زیبای خزر را مشاهده کنید که لذتی بی اندازه را به بازدیدکننده ارائه می دهد.

هزینه و ساعات بازدید از کاخ تمیشان

تا چندین سال گذشته بازدید از بنای تمیشان عمومی بود و از ساعت 12 بعد از ظهر تا 24 شب امکان پذیر بود. اما امروزه این کاخ کاربری علمی پژوهشی دارد و امکان بازدید از داخل آن امکان پذیر نیست. اما اگر از علاقه مندان به تاریخ و بازدید از این جاذبه خاص هستید می توانید از بیرون فنس ها این ساختمان را تماشا کرده و یا برای عکس برداری از آن اقدام کنید. اما متاسفانه این مجموعه تعطیل است و قابلیت بازدید از داخل آن وجود ندارد.

کاخ تمیشان مازندران

بهترین رستوران های اطراف کاخ تمیشان

در اطراف مجموعه تمیشان رستوران های بسیاری وجود دارد که می تواند لذت غذاخوردن در محیطی جذاب و اوقاتی خوش را برای شما به ارمغان بیاورد. از همین روی در ادامه برخی از بهترین رستوران های نور که در اطراف قصر تمیشان قرار دارند را برای شما عزیزان بازگو کرده ایم.

اکبر جوجه برادران کلبادی: یکی از نزدیک ترین غذاخوری ها به بنای تمیشان رستوران اکبر جوجه برادران کلبادی است که تنها 1.4 کیلومتر با کاخ تمیشان فاصله دارد. همچنین اکبر جوجه یکی از رستوران های محبوب است که غذای دلپذیری را به همگان ارائه می دهد.

رستوران مرشد نور: این رستوران را می توان یکی از غذاخوری های جذاب معرفی کرد که با غذاهای خوش طعم و محیطی دنج تجربه میل کردن یک وعده غذایی بی نقص را به مسافران هدیه می دهند. این رستوران در 3.1 کیلومتری قصر تمیشان قرار داشته که 6 دقیقه زمان برای رسیدن به آن نیاز است.

ساندویچ هایدا: برای افرادی که تمایل به استفاده از وعده های غذایی آماده دارند ساندویچ هایدا یکی از بهترین گزینه ها است که از پرطرفدارترین ساندویچ ها میان مردم به شمار می رود. ساندویچی هایدا در 2.4 کیلومتری تمیشان واقع شده و تنها 5 دقیقه زمان برای رسیدن به این جاذبه نیاز است.

دیدنی های کاخ تمیشان

جاذبه های اطراف کاخ تمیشان

شهر نور یکی از دیدنی ترین مناطق شمالی ایران است که جاذبه های بسیاری را در دل خود جای داده و از شگفتی های بسیاری بهره مند می باشد. از همین روی بد نیست سایر جاذبه های اطراف کاخ زیبای تمیشان را نیز بشناسید و به بازدید از این جاهای دیدنی بروید. اگر می خواهید سفری دل انگیز به شهر نور را تجربه کنید، حتما از جاذبه های زیر نیز بازدید به عمل بیاورید.

آبشار ونوش: در جنوب روستای ونوش و ارتفاعات منطقه جنگلی علوی آبشار چشم نوازی به نام ونوش وجود دارد که همه ساله بسیاری از مسافران را به سمت خود می کشاند. آبشار ونوش در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور جای داشته و 18.3 کیلومتر مصادف با 25 دقیقه، از قصر تمیشان فاصله دارد.

پارک جنگلی نور: یکی از نزدیک ترین جاذبه هایی که در اطراف تمیشان وجود دارد پارک جنگلی نور است که تنها 4.4 کیلومتر یا 10 دقیقه با تمیشان فاصله دارد. این منطقه توریستی یکی از بزرگ ترین پارک های خاورمیانه است که از چشم اندازی بسیار زیبا بهره مند می باشد.

ساحل دریای نور: مناطق ساحلی یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی به شمار می روند که ساحل دریای نور نیز با زیبایی هایی که در اختیار مردم قرار می دهد جزو محبوب ترین مناطق نور به شمار می رود. این ساحل زیبا در 3 کیلومتری بنای تاریخی تمیشان جای گرفته است و تنها 7 دقیقه از زمان شما را در بر می گیرد تا به این منطقه زیبا برسید.

رزرو سوئیت در شهر نور

برای بهره وری از تمامی جاذبه های شهر نور بسیاری از مسافران تمایل به اقامت یک یا چند شبه در این شهر زیبا دارند که وب سایت باباسفر این امر را برای شما عزیزان تسهیل کرده است. در سراسر شهر نور استراحتگاه های مختلفی وجود دارد که تجربه اقامتی فراموش نشدنی را به گردشگران هدیه می دهد. اگر می خواهید ویلایی شیک و اختصاصی که از چشم انداز دریا برخوردار است و یا حتی آپارتمانی دنج را برای اقامت خود انتخاب کنید، وب سایت باباسفر این امکان را برای شما فراهم می کند. اجاره سوئیت در شهر نور نیز در این وب سایت وجود داشته و شما می توانید اقامتگاه دلخواه خود را تنها در چند دقیقه به صورت آنلاین رزرو کنید.

استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، بنای تاریخی تمیشان

ابتدا به شهر نور در استان مازندران رفته و سپس از مرکز شهر به سمت غرب حرکت کرده و وارد خیابان کوهسار 15 شوید. سپس وارد بلوار آیت الله طالقانی شوید. پس از یک کیلومتر به راست پیچیده و مسیر را در جاده نور به چمستان ادامه دهید. بعد از 2 کیلومتر به بلوار دانشگاه می رسید که با طی نمودن 300 متر از این بلوار به کاخ اشرف یا تمیشان می رسید

این مجموعه در حال حاضر تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

با آنکه قدمت بنای تمیشان به دوره حکومت پهلوی باز می گردد اما این کاخ یکی از جدید و مدرن ترین معماری ها را به خود اختصاص داده است. این کاخ از حیاط و باغی بزرگ، فضای سبز بی نظیر، یک ساختمان اصلی و یک ساختمان پلاژ درباری، اتاق های پذیرایی مجلل، حمام و سرویس بهداشتی بهره مند می باشد.

این کاخ در دوره دوم پهلوی و به دستور خواهر محمد رضاشاه یعنی اشرف الملوک، ساخته شده و یک کاخ مخصوص خانواده شاهنشاهی بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.