جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی رامسر به باور خیلی ها بهترین و زیباترین جای دیدنی در این شهر زیبا و سرسبز است و ما هم باور داریم اینجا از معدود جاهای دیدنی رامسر به شمار میرود که بازدید از آن برای هر گردضشگر و طبیعت گردی جزء واجبات محسوب می شود. اگر می خواهید با این منطقه زیبا و دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید پس در ادامه با ما همراه باشید.

جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی رامسر کجاست؟

قبل از اینکه به معرفی یکی از زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی رامسر بپردازیم، ابتدا ببینیم جنگل دالخانی رامسر در کجای این شهر زیبا و دوست داشتنی قرار داد.با اینکه جنگل دالخانی در شهر رامسر قرار دارد اما برای دسترسی به این شهر باید از شهر رامسر خارج شوید. بطور کلی، برای دسترسی به جنگل دالخانی از شهر رامسر، دو مسیر هست که یکی سرراست تر و دیگر با اینکه شما را از میان روستا ها می برد اما مسیرش زیباتر است.

برای دسترسی به جنگجل دالخانی از مسیر اول، می بایست وارد بلوار اصلی شهر یا همان بلوار امام خمینی شوید. در انتهای بلوار به چهارراه بلوار های امام خمینی، کاشانی و رزاقی رسید و می بایست مسیر را در جاده اصلی ادامه دهید تا در نهایت، در شرق رامسر و میان رامسر و تنکابن، به جاده جنت رودبار برسید. جاده جنت رودبار مسیر معروف و زیبایی است و شما را در نهایت به جنگل دالخانی رامسر می رساند. استفاده از مسیر اول برای رسیدن به جنگل دالخانی رامسر نزدیک به یک ساعت از زمان شما را با خود اختصاص می دهد. اما برای مسیر دوم که طولانی تر بوده و زمان بیشتری را هم به خود اختصاصی می دهد، می بایست در همان بلوار امام خمینی زمانی که به چهارراه بلوار های امام خمینی، کاشانی و رزاقی رسیدید، وارد بلوار کاشانی و در ادامه آن، خیابان شهر باهنر شوید تا به سادات محله برسید. در سادات محله نیز جاده ای با نام جاده اربکله مشاهده می کنید که در انتهای آن و با عبور از روستا های متعدد شما را در نهایت به جنگل دالخانی رامسر می رساند.

جنگل دالخانی رامسر

معرفی جنگل دالخانی رامسر

طبیعت گرد ها به جنگل دالخانی رامسر، دالان بهشت می گویند برای همین اگر جایی مشاهده کردید و شنیدید که نام دالان بهشت بر سر زبان ها افتاده بدانید که منظورشان همان جنگل دالخانی است. جنگل دالخانی جزء جنگل های بزرگ غرب مازندران است البته نه به اندازه جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن ولی 600 هزار متر مربع مساحت عدد قابل توجهی است. زمانی که تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی رامسر به بازدید از جنگل دالخانی بپردازید، اولین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند زیبایی و سرسبزی جاده است چون مسیر جاده جنگل دالخانی همانند جاده های جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن، جاده جنگلی عباس آباد و غیره می باشد و آرامش و لذت خاصی را القاء می کند.

مورد دومی که در جنگل دالخانی وجود دارد و شاید برای بسیاری از گردشگران جالب باشد این است با اینکه اینجا جزء شلوغ ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی منطقه می باشد و از طرفی، مانند مناطقی مانند روستای جواهرده، گردشگران برای ورود به منطقه هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت نمی کنند تا صرف نظافت منطقه شود اما زباله های بسیار کمی در نقاط مختلف جنگل مشاهده می شود که نشان از ارزش و احترام بالای جنگل دالخانی رامسر میان گردشگران و طبیعت گردان است. لازم به ذکر است مسیر جنگل دالخانی شما را به ارتفاع 800 متری از سطح دریا می رساند که به لطف این ارتفاع و از طرفی، فاصله زیاد تا زمین های شالی، جنگل دالخانی رامسر در روزهای گرم تابستان از آب و هوای مساعدتری برخوردار است.

جنگل دالخانی رامسر

جاهای دیدنی جنگل دالخانی رامسر

بیشتر گردشگران و مسافران رامسر زمانی که به جنگل دالخانی مراجعه می کنند تا از طبیعت گردی در این منطقه نهایت لذت را ببرند، معمولاً تفریحات آن ها به گشت و گذار در جنگل، کمپینگ و پیک نیک ختم می شضود اما جنگل دالخانی رامسر جاهای دیدنی متعددی دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. برخی از جاهای دیدنی جنگل دالخانی در خود جنگل قرار دارند و برخی هم در فاصله کمی از جنگل واقع شده اند و آنقدر خاص و زیبا هستند که ارزشش را دارد مسیری را طی کرد و از جنگل خارج شد تا از آن ها بازدید کرد. در ادامه می خواهیم برخی از مهم ترین و معروف ترین جاهای دیدنی جنگل دالخانی را بیشتر معرفی کنیم.

قلعه مارکوه

اولین جای دیدنی در جنگل دالخانی را با قلعه مارکوه آغاز می کنیم که یک جاذبه ای تاریخی و باارزش محسوب می شود. قلعه مارکوه جزء قدیمی ترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی کل استان مازندران به شمار میرود که در جنتگل دالخانی قررا دارد و قدمتش به سه قرن پس از اسلام برمیگردد. قلعه مارکوه امروزه به لطف عوامل طبیعی و انسانی در طول صد ها سال و همچنین عدم مراقبت و حتی مرمت، تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده اما مهم ترین دلیلی که گردشگران بین جاهای دیدنی رامسر تصمیم می گیرند از قلعه مارکوه بازدید کنند نه خود قلعه، بلکه موقعیتی است که این بنای تاریخی در آنجا قرار دارد.

قلعه مارکوه در جای مرتفعی واقع شده و زمانی که به موقعیت قلعه می رسید. دور تا دورتان یک منظره فوق العاده از  شهر و طبیعت می بینید که خوراک عکاسی است و همچنین، چون در جای مرتفعی قرار دارد علاوه بر هوای مساعد تر، یک آرامش و خلوتی خاصی هم در اینجا هست که باید تجربه کرد البته در نظر داشته باشید برای اینکه به قلعه مارکوه دسترسی داشته باشید باید مسیری را طی کنید که بیشترش پله بوده و میانگین نیم ساعت هم طول می کشد تا به قلعه مارکوه برسید.

قلعه مارکوه

دریاچه سد مجیران

در حوالی شهر رامسر رودخانه ای هست با نام نسارود که جزء مهم ترین رودخانه های منطقه در خصوص تامین آب زمین های کشاورزی و روستاهای اطراف به شمار میرود. روی رودخانه نسارود دریاچه و سد خاکی با نام دریاچه و سد میجران ساخته شده که جزء جاهای دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی به شمار میرود. دریاچه و سد میجران قبل از جنگل دالخانی قرار دارد و در طول مسیر، تابلو های راهنما به سمت دریاچه و سد میجران را مشاهده می کنید که شما را به نزدیکی دریاچه و سد میرساند. اینجا شما با یک ویو بسیار جذاب از طبیعت اطراف و رود مارپیچ نسارود مواجه می شوید که یکی از زیباترین سوژه های عکاسی برای طبیعت گردان و عکاسان محسوب می شود.

دریاچه و سد میرجان

روستای جنت رودبار

پیش تر در بخش مسیر دسترسی به جنگل دالخانی رامسر، گفتیم که در شرق رامسر می بایست وارد جاده روستای جنت رودبار شوید تا به جنگل دالخانی برسید و در انتهای این جاده هم به روستاهای معروف جنت رودبار و گرمسار خواهید رسید. این دو روستا جزء زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی رامسر هستند که در نزدیکی جنگل دالخانی قرار دارند. در این روستاها چشمه های آب معدنی هست که معروف ترین آن ها رستم، سر چهار پیچ، پولاد و امیرخانی هستند و آبی سرد هم دارند. اما مهم ترین نکته ای که روستای جنت رودبار دارد این است که این روستا در جنگل دالخانی قرار دارد و مرتفع ترین بخش جنگل دالخانی به شمار میرود لذا از هوایی بسیار دلنشین و منظره ای خاص برخوردار است.

اما کافیست روستای جنت رودبار را به سمت روستای گرمسار ترک کنید تا بعد از مسیری 40 دقیقه ای، به جایی برسید که ببینید بالای ابرها هستید دقیقاً همانند مناطقی مانند فیلبند و یکی از دلایلی که همیشه روستای گرمسار مملو از گردشگر است و خیلی ها در سفر به رامسر مسیر طولانی را طی می کنند تا به روستای گرمسار برسند همین قرارگیری در بالای ابر ها و منظره فوق العاده از اقیانوس ابرها است که در اختیار دارند.

از همه این موارد که بگذریم، یکی از دلایلی که بازدید از روستای جنت رودبار را واجب می کند، گل گاوزبان است چون روستای جنت رودبار مملو از گل گاوزبان بوده و با نام پایتخت گل گاوزبان ایران شناخته می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در روستای جنت رودبار هر سال نزدیک به بیش از 40 تن گل گاوزبان برداشت می شود و بخش زیادی از آن هم به خارج صادر می شود. نکته مهم این است که بهترین زمان برای بازدید از روستای جنت رودبار در بهار و ماه خرداد می باشد چون در این ایام، جشنواره های ملی گل گاوزبان در روستای جنت رودبار برگزار می شود و در کنار عرضه گل گاوزبان و عطری فوق العاده ای که دارد، موسیقی زنده، غرفه های صنایع دستی، ارائه شیرینی ها و غذا های محلی و غرفه های عرضه گیاهان دارویی هم هست که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

روستای جنت رودبار

پارک جنگلی دالخانی

در فصل بهار، یکی از شلوغ ترین بخش هایی که در جنگل دالخانی مشاهده می کنید منطقه ای محافظت شده است که با نام پارک جنگلی دالخانی شناخته می شود. جنگل دالخانی در منطقه جنگلی بسیار بزرگی قرار دارد و حیوانات مختلفی بعضاً حیوانات وحشی مانند خرس نیز در این منطقه زندگی می کنند اما بخشی از جنگل دالخانی هست که محافظت شده نام دارد و در کنار امکانات و خدمات رفاهی مختلف، جایی است که حتی طبیعت گردان و گردشگران می توانند با خیال راحت شب را در آنجا به دور از حیوانات وحشی سپری کنند. لازم به ذکر است پارک جنگلی دالخانی در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار دارد و به لطف این ارتفاع، هوای فوق العاده ای بخصوص در فصل بهار و تابستان دارد.

آبشار سیاسرت

در مناطق جنگلی اصولاً آبشار های مختلفی وجود دارد که منظره زیبایی را به وجود آورده. برخی از این آبشار ها حوضچه های بزرگی دارند و ارتفاعی دارند که باعث شده گردشگران یا در اطراف آبشار ساعت ها بنشینند و از ویو لذت ببرند یا حتی تنی آب بزنند. در جنگل دالخانی رامسر هم آبشار های متعددی هست که یکی از معروف ترین آن ها، آبشار سیاسرت نام دارد که با نام ابشار سیاسورت نیز شناخته می شود. این آبشار در جاده جنت رودبار قرار دارد و فاصله 11 کیلومتری آبشار تا پارک جنگلی دالخانی باعث شده تا گردشگران مسافتی 20 دقیقه ای را طی کنند تا از پارک جنگلی دالخانی به آبشار سیاسرت برسند البته بعد از 20 دقیقه تازه به مبدأ می رسید و بقیه مسیر که پیاده روی است و از دل طبیعت هم عبور می کند 40 دقیقه از شما زمان می برد تا شما را به آبشار برساند هرچند این آبشار انقدر جذاب است که ارزش این پیاده روی و زمان را دارد.

آبشار سیاسرت از کوه های سماسوس سرچشمه می گیرد و از اواسط پاییز تا اواسط بهار بخاطر بارش های متعدد باران در منطقه، به پرآب ترین حالت خود می رسد اما از نظر گردشگران با توجه به شرایط آب و هوایی، بهترین زمان برای بازدید از آبشار سیاسرت در فصل بهار است. در نظر داشته باشید برای بازدید از آبشار سیاسرت علاوه بر لباس های مناسب پیاده روی و کفش مخصوص، نیاز به توانایی جسمانی مطلوبی است تا بتوانید از مسیرهای شیب دار و نسبتاً صعب العبور دسترسی به آبشار سیاسرت عبور کنید.

آبشار سیاسرت

پوشش گیاهی و جانوری جنگل دالخانی رامسر

ما با یک منطقه ای جنگلی طرف هستیم که پوشش گیاهی غنی و سرسبزی دارد و به واسطه شرایط محیطی و آب و هوایی، جانوران مختلفی هم در این منطقه زندگی می کنند. در جنگل دالخانی اما بجز پارک جنگلی داخانی که منطقه ای محافطت شده برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار میرود، حیوانات مختلفی بخصوص حیوانات وحشی از جمله شغال، خرس، روباه و کلی حشره خطرناک و سمی زندگی می کنند. در بحث پوشش گیاهی، منطقه جنگل دالخانی رامسر گونه های گیاهی متنوعی دارد که شاه بلوط، ارس، اقاقیا، ازگیل، فندق، زالزالک، سرخ ویلک، کوله خاس، مندی، راش، ملچ و شمشاد تنها بخشی از آن ها هستند.

لازم به ذکر است به لطف پوشش گیاهی غنی که در منطقه جنگل دالخانی هست بخصوص زرشک، ازگیل، فندق، گوجه جنگلی و غیره، در این منطقه خوراکی های جنگلی بسیار خوشمزه و بعضاً ترش عرضه می شود که حتی برای سوغاتی هم گزینه های مناسبی هستند. از جمله خوراکی هایی که در منطقه جنگلی دالخانی ارائه می شود عسل، بلال، ازگیل و میوه های محلی و غیره هستند و همچنین خبو است بدانید پارک جنگلی دالخانی رامسر جدا از اینکه یک منطقه جنگلی هست و کلی جای جذاب و دیدنی دارد، کافه رستوران، رستوران های محلی و سفره های سنتی مختلفی دارد که در آن ها انواع غذا های محلی، چای های محلی، آش و کلی غذای خوشمزه دیگر هم سرو می شود که در یک روز سرد بارانی با طبیعتی سرسبز و بکر که در مه فرو رفته حسابی می چسبد.

جاهای دیدنی اطراف جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی شاید فاصله قابل توجهی تا مرکز شهر رامسر داشته باشد و بخاطر جذابیت و بزرگ بودنش، زمان زیادی را از شما بگیرد اما حالا که فاصله زیادی از رامسر را طی کرده اید تا به جنگل دالخانی برسید، خوب است نگاهی هم به برخی از جاهای دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی هم بیاندازید. در نزدیکی جنگل دالخانی، آبشار ممشلم، کوه سه برادر، امامزاده رستم سر، دولر چشمه و رودخانه ازیراک جزء جاهای دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

بهترین زمان بازدید از جنگل دالخانی رامسر

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای گردشگران در خصوص بازدید از جنگل دالخانی رامسر به وجود می آید، بهترین زمان بازدید از این منطقه جنگلی بکر و زیبا است. بطور کلی، با توجه آب و هوایی که منطقه دارد، شلوغ ترین و البته بهترین فصل برای بازدید از جنگل دالخانی فصل بهار بخصوص ماه خرداد است. در کنار اینکه در فصل بهار هوا بسیار مطلوب و دوست داشتنی است، به لطف روستای جنت رودبار که زمان برداشت گل گاوزبان و جشنواره های سالانه منطقه می باشد، هم روستای جنت رودبار و گرمسار و هم به واسطه آن ها، جنگل دالخانی بسیار شلوغ می شود.

از طرفی، فصل تابستان زمان خلوتی برای بازدید از جنگل دالخانی محسوب می شود چون در این زمان بخاطر اینکه هوا بسیار گرم و بعضاً شرجی است، گردشگران کمتری به بازدید از جنگل دالخانی می پردازند لذا شما به راحتی و بدون اینکه در ترافیک بمانید یا با شلوغی کم نظیری مواجه شوید می توانید به راحتی در جنگل دالخانی گشت و گذار کنید. در نهایت تهم خوب است بدانید در فصل پاییز و زمستان با اینکه جنگل دالخانی همچنان خلوت تر از فصل بهار می باشد اما به لطف هوای همیشه ابری، بخش های مرتفع جنگل غرق در مه هستند که حال و هوای دیگری برای طبیعت گردی دارد و از طرفی، ویو اقیانوس ابرها در روستای گرماسر نیز جذاب و فوق العاده خواهد بود.

جنگل دالخانی رامسر

اجاره ویلا روزانه استخردار رامسر

رامسر جزء شهرهای ساحلی استان مازندران است که در کنار ساحلی بکر و زیبا و همیشه تمیز، بخش جنگلی فوق العاده سرسبز و بی نظیری دارد که به واسطه مناطق جنگلی معروفش همچون جواهرده، گرماسر، جنت رودبار و غیره، اکثر گردشگران دوست دارند برای اجاره ویلا در رامسر و اقامتی چند روزه در این منطقه، در بخش جنگلی اقامت داشته باشند. همچنین گردشگران در کنار گشت و گذار و طبیعت گردی میان جاهای دیدنی رامسر، ترجیح می دهند ویلایی که رزرو می کنند نیز از امکانات و سرگرمی های متعددی بخصوص استخرهای سرپوشیده برخوردار باشد تا در روز های سرد زمستان، استخر مجهز به آبگرم شده و در هوای سرد و بارانی رامسر، حال و هوای دوست داشتنی را ارائه دهد. برای اجاره ویلا استخردار در رامسر از طریق سایت باباسفر می توانید با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، امکانات و سرگرمی هایی که می خواهید و همچنین موقعیت جنگلی یا ساحلی بودن اقامتگاه، با بهترین قیمت اقامتگاه خود را رزرو کنید و اقامتی بی نظیر در رامسر را تجربه کنید. 

در انتهای جاده ارکبله واقع در سادات محله در جنوب شرقی رامسر

از اواسط فصل بهار تا اواسط فصل پاییز

دالان بهشت رامسر

قلعه مارکوه، روستای جنت رودبار و آبشار سیاسرت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.