جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه منطقه ای بزرگ، زیبا، سرسبز و آنقدر دلنشین است که هرچقدر بگوییم تا از نزدیک زیبایی طبیعتش را نبینید نمی توانید درک کنید. این منطقه که فاصله ای 4 ساعته تا تهران دارد جزء زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که می خواهیم در این مطلب نگاهی به آن بیاندازیم.

جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه کجاست؟

جنگل راش سوادکوه همانطور که از نامش پیداست، در منطقه سوادکوه قرار دارد و برای اینکه به منطقه سوادکوه برسیم بخصوص از شهر تهران، باید از مسیر جاده فیروزکوه استفاده کنیم. اگر ما مبدأ را تهران در نظر بگیریم، در شرق تهران کافیست از طریق جاده دماوند یا همان جاده قدیم یا آزادراه به شهر بومهن برسید. در شهر بومهن نیز دو راه دارید یا وارد کمربندی بومهن به رودهن شوید که در ادامه آن وارد جاده فیروزکوه خواهید شد یا از مرکز شهر بومهن عبور کنید تا به رودهن رسیده و سپس در انتهای رودهن زمانی که به دوراهی جاده هراز رسدید، خروجی سمت راست را انتخاب کنید که شما را وارد جاده فیروزکوه می کند.

در جاده فیروزکوه بعد از تقریباً دو سعات رانندگی به شهری با نام پل سفید می رسید که در اکثر مواقع ترافیک های سنگینی در همان جاده اصلی دارد چراکه پل سفید یکی از معروف ترین و زیباترین بخش های جاده فیروزکوه بوده، در دل طبیعت قرار دارد و از طرفی، از طریق شهر پل سفید شما به بسیاری از بخش های سرسبز و بی نظیر سوادکوه نیز دسترسی خواهید شد. اما، در شهر پل سفید یک پمپ بنزین هست که پمپ بنزین پل سفید نام دارد و بعد از میدان شهید سلیمانی قرار دارد. مابین میدان شهید سلیمانی و پمپ بنزین، سمت راست یک مسیر نسبتاً خاکی را مبینید که خیابان شیخ فضل الله نوری نام دارد و جاده شما را به جنگل راش سوادکوه می رساند. لازم به ذکر است در این جاده باید از روستاهای کالیم، لمرز، فلورا، ولیک بن و درزیکلا عبور کنید تا به روستای سنگده رسیده و در جنوب روستای سنگده نیز جنگل راش سوادکوه قرار دارد.

جنگل راش سوادکوه

علت انتخاب نام راش برای جنگل راش سوادکوه

درواقع، جنگل راش سوادکوه جنگل سنگده نام دارد چون نزدیک ترین روستا به این منطقه جنگلی سنگده نام دارد. اما چرا برای این جنگل نام راش را گذاشته اند؟ ابتدا با درخت راش بیشتر آشنا شویم. درخت راش یکی از مهم تری گونه های درختان در جهان به شمار میرود و پژوهشگران تا به امروز توانسته اند تنها 13 گونه از این نوع درخت را شناسایی کنند. درختان راش در مناطق کوهستانی مرتفع رشد می کنند برای همین، جنگل های سوادکوه به لطف آب و هوایی بسیار خنک و دلنشین و از طرفی، ارتفاع بالا از سطح دریا بهترین منطقه ایران برای رشد درختان راش هستند و در منطقه سنگده بخاطر اینکه انوبعی از درختان راش مشاهده می شود، نام جنگل راش را برای منطقه گذاشته اند.

جنگل راش سوادکوه

معرفی جنگل راش سوادکوه

اگر عشق طبیعت گردی هستید و منطقه ای فوق العاده سرسبز و بکر باری طبعیت گردی می خواهید، جنگل راش سوادکوه بی شک یکی از بهترین مناطق شمال ایران برای طبیعت گردی است. اینجا ارتفاعی بیش از 2هزار متر از سطح دریا دارد برای همین، تابستان ها ما شاهد هوایی بسیار خنک و دلنشین در این منطقه هستیم اما از سوی دیگرش، با شروع شدن فصل پاییز هوای منطقه جنگل راش سیوادکوه رفته رفته سرد و سردتر می شود و بارش های سنگین برف و باران را در این منطقه شاهد هستیم ولی در فصل سرما، بخاطر ارتفاع بالایی که جنگل راش سوادکوه از سطح دریا دارد بخش های زیادی از جنگل غرق در مه هستند و منظره ای ترسناک از نزدیک و بسیار زیبا و دوست داشتنی از دور ایجاد می کنند.

درختان راشی که در جنگل راش سوادکوه قرار دارند با یک نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار دارند که به واسطه آن، منظره ای فوق العاده زیبا و خاص به وجود آمده. جنگل راش مسیرهای خاکی و پیاده روی متعددی دارد لذا هم با ماشین آفرود البته تجهیز شده می توانید از بخش های مختلف جنگل راش عبور کنید و دل طبیعت بروید و هم می توانید در انتهای مسیر های ماشین رو، خودروی خود را پارک کنید و لذت طبیعت گردی و پیاده روی در جنگل راش سوادکوه را تجربه کنید.

جالب است بدانید اینجا چون نزدیک به روستای سنگده قرار دارد، جنگل سنگده است و به لطف درختان راش، با نام جنگل راش سوادکوه شناخته می شود اما از سوی دیگر، در بخش دیگری از جنگل راش سوادکوه نیز روستایی هست با نام مرس سی لذا اگر مشاهده کردید به جنگل راش سوادکوه، جنگل مرس سی گفته م شود تعجب نکنید چون نام دیگر این جنگل بخصوص در میان بومی ها جنگل مرسی سی است. اهمیت جنگل راش سوادکوه فقط بخاطر درختان راش نیست بلکه به تاریخچه این جنگل هم برمیگردد و درختانی که در این منطقه حضور دارند، قدمتشان به میلیون ها سال پیش برمیگردد. گفته می شود بطور میانگین، قدمت درختان راش جنگل راش سوادکوه به بیش از 40 میلیون سال پیش برمیگردد یعنی دوران دایناسور ها یا همان دوران ژوراسیک.

همانطور که گفتیم، منطقه جنگل راش سوادکوه قدمتی 40 میلیون ساله و حتی بیشتر دارد اما درختان راش عمرشان بین 200 تا 250 سال است. منطقه جنگل راش سوادکوه جزء جنگل های هیرکانی مازندران محسوب می شود و در گذشته های دور، به این منطقه هیرکانیا می گفتند چراکه هیرکانیان یعنی سرزمین گرگ ها. درختان راش در این عمر 200 تا 250 سال، زمانی که 40 الی 50 سال از عمرشان می گذرد کلی میوه می دهند البته در نظر داشته باشید این سن برای زمانی است که درختان راش در فضی باز قرار دارند و از آنجایی که درختان راش سایه پسند هستند و در منطقه جنگل های انبوه قرار دارند، این سن به 60 الی 80 سال می رسد و از طرفی، کیفیت و ضخامت خاک هم در بار دادن درختان راش تاثیر دارد. جالب است بدانید میوه هایی که درختان راش می دهند مقادیری روغن دارد.

در آخر نیز خوب است بدانید جنگل راش سوادکوه جدا از اینکه یک منطقه بکر برای طبعیت گردی به شمار می رود، جایی است که در کنار سایر جنگل های راش ایران از چوب درختان آن برای ساخت انواع وسایل چوبی بخصوص وسایل خانه استفاده می شود. مصارف دیگر چوب درختان راش در صنعت راه آهن به عنوان تراورس راه آهن، ساخت انواع صندوق های چوبی، زغال و غیره می باشد و برای همین است که جنگل راش سوادکوه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

جنگل راش سوادکوه

امکانات و تفریحات جنگل راش سوادکوه

آنقدر جنگل راش سوادکوه زیبا و فوق العاده سرسبز است که هر طبیعت گردی باید یکبار در طول زندگی اش تجربه طبیعت گردی در این منطقه را داشته باشد تا برای همیشه، یکی از جذاب ترین مقاصد طبیعت گردی او جنگل راش سوادکوه باشد. جنگل راش با اینکه بین طبیعت گردان مقصد محبوبی است و هر ساله صد ها هزار طبیعت گرد به این منطقه سفر می کنند اما خوشبختانه امکانات و خدمات رفاهی در این منطقه احداث نشده و همچنان بافت طبیعی خود را حفظ کرده. از این جهت، چون در جنگل راش سوادکوه خبری از هیچگونه امکانات و خدماتی نیست، اگر تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی سوادکوه تجربه طبیعت گردی چه برای یک ساعت چه برای چند روز در جنگل راش سوادکوه را داشته باشید قبل از اینکه عازم جنگل راش شوید از به همراه داشتن تمامی وسایل و امکانات مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.

در طول روز، جنگل راش سوادکوه جای بسیار جذاب و دلنشینی است و سکوت دوست داشتنی به همراه صدای دلنشین پرندگان آرامش خاصی را القاء می کند اما زمانی که هوا تاریک می شود و قصد دارید شب را در جنگل راش سوادکوه سپری کنید، اول از هرچیز با خود کیسه خواب به همراه داشته باشید چراکه اینجا منطقه ای سرد است و محافظت شده هم نیست و بعد اینکه در طول شب ها، سکوت بسیار ترسناک و عجیب و غریبی در این منطقه حاکم می شود که ترس زیادی را به جان طبیعت گردان می اندازد. جنگل راش سوادکوه نه تنها برای طبیعت گردی، پیک نیک چند ساعته و حتی جنگل نوردی چند روزه مقصد بکر و فوق العاده ای محسوب می شود، آنقدر منظره فوق العاده دارد که یکی از بهترین مناطق طبیعی ایران برای عکاسی نیز محسوب می شود و در فصل بهار و پاییز کلی عکاس به این منطقه سفر می کنند تا عکس های فوق العاده ای را ثبت کنند.

جنگل راش سوادکوه

بهترین زمان سفر به جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه در منطقه کوهستانی قرار دارد و همانطور هم که پیش تر گفتیم، در روز های گرم تابستان اینجا هوایی خنک در طول روز و هوایی سرد در طول شب دارد. از طرفی، فصل پاییز و زمستان هم زمانی بسیار سرد به همراه بارش های سنگین برف و باران برای سفر به جنگل راش سوادکوه است. اما با توجه به شرایط آب و هوایی، از اوایل فصل بهار تا اواخر پاییز بهترین زمان برای سفر به جنگل راش سوادکوه است چون در فصل بهار و تابستان، با یک پوشش گیاهی سرسبز و فوق العاده مواجه هستیم و در فصل پاییز هم طبیعتی زرد و نارنجی خاصی در این منطقه به وجود می آید اما در فصل زمستان، با اینکه بخش های زیادی از جنگل راش سوادکوه غرق در مه هستند اما به گفته طبیعت گردان و آفرود سواران، مسیرهای دسترسی به جنگل راش سوادکوه بخاطر بارش های سنگین برف و باران بسیار صعب العبور می شوند و گاهاً نیاز به تجهیزات برای عبور از این مسیر ها خواهد بود.

جنگل راش سوادکوه

جاهای دیدنی اطراف جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه آنقری بزرگ و زیبا است که به ندرت پیش می آید گردشگرانش بخواهند از آنجا دل بکنند و به جاهای دیگر سفر کنند. اما با این حال، جنگل راش در شهر سوادکوه قرار دارد و کلی جای دیدنی هم در این منطقه هست که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. در نزدیکی جنگل راش، دریاچه شورمست قرار دارد که معروف ترین دریاچه سوادکوه بوده و منطقه ای فوق العاده برای طبیعت گردی به شمار میرود، در اطراف جنگل راش جنگل ارفع ده قرار دارد که آنجا هم از زیبایی ها و جذابیت های خاص خودش برخوردار است، کمی پایین تر از جنگل راش واقع در منطقه ورسک، پل معروف ورسک هست و در منطقه آلاشت نیز یک سایت ستاره نگری با همان نام آلاشت قرار دارد که همگی جزء بهترین جاهای دیدنی سوادکوه هستند و بد نیست در کنار جنگل راش، از این مناطق هم بازدید کنید و بهترین خاطرات سفر به سوادکوه و طبیعت گردی در این منطقه را رقم بزنید. 

جنگل راش سوادکوه

اجاره کلبه در سوادکوه

سوادکوه کلاً یک منطقه جنگلی است و از بهترین و محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی محسوب می شود. گردشگران و طبیعت گردانی که می خواهند چند روزی مهمان سوادکوه باشند، برای اقامت بطور کلی به دسته تقسیم می شوند. برخی از از گردشگران برای اقامت ترجیح می دهند در روستاهای بزرگ و معروف یا حتی شهر های سوادکوه که در جاده اصلی فیروزکوه قرار دارند باشند تا دسترسی خوبی به جاهای مختلف داشته باشند و خیالشان از خیلی جهات راحت باشد. اما برخی هم می خواهند در دل طبیعت اقامت داشته باشند آن هم در جایی به دور از هر شلوغی و با سکوتی دلنشین و با ویو ای فوق العاده، از این رو، اجاره کلبه جنگلی در سوادکوه را انتخاب می کنند تا هم در روستاهای مناطق جنگلی اقامت داشته باشند و از ویو جنگل های زیبا و فاصله کم تا جاهایی همانند جنگل راش سوادکوه بهرمند شوند و هم تجربه اقمات در کلبه های چوبی بخصوص در روز های سرد و بارانی را داشته باشند. 

در منطقه سوادکوه و نزدیک به روستای سنگده

از اواسط فصل بهار تا اواسط پاییز

کلبه های جنگلی و اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای اطراف

جنگل سنگده بخاطر نزدیکی به روستای سنگده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.