غار زنگیان سوادکوه

غار زنگیان سوادکوه یکی از 5 غار معروف سوادکوه است که برای غارنوردی، مقصدی پر از زیبایی ها و چالش می باشد. اگر قصد غارنوردی در غار زنگیان را دارید پیشنهاد می کنیم ابتدا با این غار بیشتر آشنا شوید. 

غار زنگیان سوادکوه کجاست؟

غار زنگیان در جنگل های بکر و مرتفع سوادکوه قرار دارد هرچند در میان جنگل های سوادکوه کلی غار کوچک و بزرگ دیگر هم قرار دارد. مسیر رسیدن به غار زنگیان را بومی های منطقه بیشتر میشناسند و برای همین هم هست همیشه به گردشگران و غارنوردانی که می خواهند از غار زنگیان سوادکوه بازدید کنند یا تجربه غارنوردی را در اینجا داشته باشند پیشنهاد می کنیم از راهنماهای بومی بهره ببرند. اما برای رسیدن به غار سوادکوه، می بایست به کری کلا که مابین پل سفید و زیراب قرار دارد مراجعه کنید. کری کلا فاصله ای 4.3 کیلومتری تا پل سفید و فاصله ای 6.5 کیلومتری تا زیراب البته میدان زیراب دارد و لازم به ذکر است برای رسیدن به کری کلا می بایست وارد مسیر فیروزکوه به تهران شوید یعنی مسیر شمال جنوب لذا اگر از شهر تهران می خواهید به کری کلا برسید، کافیست از پل سفید عبور کنید تا به زیراب رسیده و با استفاده از دوربرگردان وارد مسیر برگشت شوید تا به روستای کری کلا برسید.

در روستای کری کلا یک مسیر معروفی هست با نام جاده آلاشت که شما را به شهر آلاشت می رساند و شهر آلاشت هم همانطور که میدانید یک شهری بسیار زیبا در ارتفاعات سوادکوه است که از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی هم به شمار میرود اما ما قرار نیست به این شهر برویم و جاده آلاشت تنها مسیر ما برای رسیدن به غار زنگیان خواهد بود. اگر ما مبدأ را ابتدای جاده آلاشت از جاده فیروزکوه در نظر بگیریم، در این جاده می بایست مسافتی 17 کیلومتری را طی کنید که در حالت عادی و شرایط خوب جاده، نیم ساعت زمان را به خود اختصاص می دهد. بعد از 17 کیلومتر و عبور از روستاهای کری کلا، شیره در و الله بنده به روستای مومج خیل می رسید. 1.8 کیلومتر جلوتر از ورودی روستا به یک دوراهی می رسید که سمت راست، جاده زنگیان است و در انتهای این جاده به روستای زنگیان و اطراف آن، غار زنگیان خواهید رسید.

فاصله تهران تا غار زنگیان: از آنجایی که بیشتر گردشگران و طبیعت گردانی که می خواهند به سوادکوه سفر کنند پایتخت نشین هستند خوب است بدانید تهران تا غار زنگیان یا به عبارتی، روستای زنگیان فاصله ای 234 کیلومتری داشته و نزدیک به 4 ساعت هم طول می کشد تا از پایتخت به این منطقه رسید هرچند این زمان در روزهای آخر هفته، فصل تابستان و ایام تعطیلات بیشتر خواهد شد.

فاصله تهران تا غار زنگیان

فاصله قائمشهر تا غار زنگیان: نزدیک ترین شهر شمالی به غار زنگیان بجز شهرهای بین جاده ای، قائمشهر است. گردشگرانی که در شمال کشور هستند برای دسترسی به غار زنگیان می بایست به شهر قائمشهر مراجعه کنند چراکه جاده فیروزکوه از قائمشهر آغاز می شود. غار زنگیان تا قائمشهر فاصله ای 60 کیلومتری دارد و اگر مبدأ را جنوب قائمشهر و ابتدای جاده فیروزکوه در نظر بگیریم، یک ساعت طول میکشد تا به غار زنگیان برسید. از آنجایی که جاده فیروزکوه حتی در شلوغ ترین روزهای سال هم نسبت به سایر محورهای شمالی خلوت تر بوده و معمولاً در ابتدای جاده فیروزکوه از قائمشهر ترافیکی به وجود نمی آید، در ایام خاص مانند تعطیلات و غیره تردد زیاد خودرو ها چندان روی زمان یک ساعته رسیدن به غار زنگیان تاثیری نخواهند گذاشت.

فاصله قائمشهر تا غار زنگیان

استالاکتیت ها و استالاگمیت ها

قبل از اینکه به معرفی غا زنگیان سوادکوه بپردازیم و ببینیم چه زیبایی ها در این غار نهفته و قدمت آن به چند سال قبل برمیگردد و غیره، ابتدا می خواهیم شما را با دو کلمه استالاکتیت ها و استالاگمیت ها آشنا کنیم که درباره غارها بیشتر با این کلمات مواجه می شوید. غارهایی که در مناطق سردسیر قرار دارند، از سقف آن ها قندیل هایی آویزان می شوند که زیبا و دیدنی هستند. این قندیل ها که تماماً آب هستند اما نوع دیگری از این قندیل ها هست که استالاکتیت و استالاگمیت شناخته می شود. درواقع استالاکتیت ها و استالاگمیت ها ظاهری شبیه به قندیل دارند اما بجای آب، از آهک و رسوب تشکیل شده اند.

استالاکتیت

غارها عموماً فضای مرطوبی دارند و همیشه مشاهده شده از سقف غارها قطرات آب چکه می کند. اگر غار در جایی باشد که هوایش به قدری سرد نباشد تا قندیل به وجود بیاید، آب به مرور زمان زمانیکه جاری می شود چه از روی سقف چه از روی دیوار، با خود بخشی از آهک ها و کانی ها را حمل می کند. این رسوبات به مرور با توجه به مسیر آب روی هم جمع می شود و ظاهری لوله ای شکل با نوکی مخروطی را به وجود می آورند. کانی ها از موادی همچون اپال، کربنات ها، لیمونیت و غیره تشکیل شده اند و یکی از عمده مواد تشکیل دهنده استالاکتیت ها و استالاگمیت ها کلسیم کربنات است که سفید رنگ می باشد اما با توجه به ناخالصی هایی که در کانی ها و وجود دارد دارای رنگ های متفاوت و معمولاً مایل به قهوه ای و سرخ دارند.

این رسوبات ابتدا از سقف آغاز می شود. آب باران بعد از عبور از سنگ ها به سقف غار می رسند و رسوبات و کانی ها باعث به وجود آمدن استالاکتیت می شوند. استلاکتیت ها یک مجرای کوچک آب دارند که آب با خود رسوبات را روزی زمین میریزد و در آنجا، استالاگمیت به وجود می آید برای همین، در اکثر مواقع زیر هر استالاکتیت، استالاگمیت نیز مشاهده می شود. طول استالاکتیت ها بین 50 سانت تا یک متر است که بستگی به فضای غار و شرایط تبخیر آب دارد.

استالاگمیت

معرفی غار زنگیان سوادکوه

غارها را بیشتر در مناطق جنگلی دیده ایم. دهانه های کوچک و بزرگی که در دل طبیعت پنهان شده اند و اکثر آن ها را کاوشگران و ماجراجوایان در طبیعت پیدا کرده اند. این غارها شما را وارد دنیای دیگری می کند جایی که هوایش همیشه خنک است چون خبری از آفتاب در آنجا نیست، کلی خفاش و موش و جانوران دیگر دارد و روی سقف و کف زمین کلی استالاکتیت و استالاگمیت مشاهده می شود که پیش تر به معرفی آن ها پرداختیم. دلیل این اتفاق بخاطر این است که غار زنگیان در ارتفاعات سوادکوه واقع شده و اینجا همیشه شاهد بارش های متعدد باران بوده و در فصل زمستان آنقدری برف و باران می باشد که حتی پیشنهاد شده گردشگران در این زمان وارد غار نشوند.

سوادکوه منطقه ای بسیار بزرگ است و سرتاسر آن طبیعت و جنگل های زیبا مشاهده می شود. غار های کوچک و بزرگی در این منطقه قرار دارد که 5 مورد از آن ها با نام های غار کیجاک چال، اسپهبد خورشید، سوت شاه، دیو لیلم و زنگیان بین گردشگران و غارنوردان محبوب تر هستند. غار زنگیان دهانه وردی مثلثی شکل دارد که 4 متر ارتفاع داشته و در نوع خودش، دهانه ای بزرگ محسوب می شود. ورودی غار در منطقه مرتفعی واقع شده و منظره فوق العاده ای از طبیت اطراف را ارائه می دهد. در زمان مغول ها از غار زنگیان به عنوان زندان استفاده میشده چراکه مسیر رسیدن به غار صعب العبور بوده و فضای بزرگ داخل غار هم ظرفیت خوبی برای زندانی ها داشته.

غار زنگیان سوادکوه

جانوران غار زنگیان

همیشه غار ها به عنوان مکان زندگی خفاش ها میشناختیم و با توجه به فیلم ها و عکس هایی که از داخل غار ها وجود دارد، زمانی که وارد غار می شویم بخصوص در اعماق غار ها مشاهده می کنید کلی خفاش از سقف آویزان شده اند که صحنه ترسناک و بعضاً چندش آوری را به وجود آورده اند. در غار زنگیان هم چه اوایل غار باشید چه به اعماق غار سفر کنید، کلی خفاش مشاهده خواهید کرد و جاهای باریکی هم هست زمانیکه از آنجا عبور می کنید درواقع خفاش ها را ترساندید و آن ها بعد از پرواز و ترک محل، از کنار صورت شما عبور می کنند نه از بالای سر چراکه ارتفاع آن بخش از غار کم است.

خفاش هایی که در غار زنگیان سوادکوه زندگی می کنند تنها نیستند چراکه در این غار کنار خفاش ها جانوران دیگری همچون موش، عنکبوت، رتیل و عقرب هم هست لذا اگر بین جاهای دیدنی سوادکوه قصد ماجراجویی در غار زنگیان را داشتید، حتماً پوشش مناسب بر تن داشته و لوازم مورد نیاز برای دوری از این موجودات ترسناک و بسیار خطرناک و کشنده را به همراه داشته باشید.

خفاش غار

داخل غار زنگیان

اما می رسیم به داخل غار زنگیان و ببینیم با ماجراجویی و گشت و گذار در اعماق غار به چه جاهای مختلفی می رسیم. غار زنگیان گفته می شود طولی 800 متری یا دقیق تر، 720 متری دارد ولی برخی از مردم بخصوص برخی از بومی های منطقه بر این باورند که طول غار به چند کیلومتر می رسد و در انتها به یک غار دیگری می رسد اما غارنوردان همچنان نتوانستند تا این کیلومترها جلو بروند و ببیند حرف مردم درست است یا خیر.

زمانی که وارد اعماق غار می شوید، از سقف و کف زمین کلی استالاکتیت و استلاگمیت میبینید که تعدادشان قابل شمارش نیست و برخی از آن ها نیز به هم رسیده اند و یک ستون بزرگ به وجود آورده اند. این ستون ها که ظاهری شبیه به استخوان های انسان دارند، زمان بسیار زیادی سپری شده تا به وجود بیایند و در کنار کانی ها و موادی که در غار هست، گفته می شود غار زنگیان سوادکوه قدمتی چند میلیون ساله دارد. یک نکته مهم را هم پیش از گشت و گذار در غار زنگیان سوادکوه باید در نظر بگیرید زمانی که در دل غار هستید و از استالاکتیت ها و استالاگمیت های زیبا و منحصر به فرد بازدید می کنید، خیلی مراقب جلوی پا هم باشید چراکه حرفه ها و چاه هایی در طول مسیر هست که ناگهان زیر پای شما را خالی می کند. گفته می شود یک نفر هنگام گشت و گذار در غار زنگیان مراقب مسیر جلویش نبوده و بعد از اینکه به داخل چاه پرت شد، فوت کرد.

غار زنگیان سوادکوه دالان ها و تالار های کوچک و بزرگی دارد و اگر قرار نیست فقط در همان تالار ابتدای ورودی غار بمانید و می خواهید به اعماق غار نفوذ کنید، حتماً تجهیزات مناسب غار نوردی را به همراه داشته باشید. همچنین به لطف مسیرهای مختلفی که در غار هست، غارنوردان حرفه ای نخ هایی را در مسیرها قرار داده اند تا سایر غارنوردان در این غار ترسناک و البته زیبا گم نشوند. در آخر هم اگر تصمیم به بازدید از غار زنگیان سوادکوه را دارید باید از راهنمایان محلی کمک بگیرید یا با شخصی مراجعه کنید که قبلاً تجربه مراجعه به غار زنگیان را داشته چراکه هیچ مسیر مشخص و پاکوب شده ای برای رسیدن به دهانه غار وجود ندارد.

غار زنگیان سوادکوه

بهترین زمان بازدید از غار زنگیان سوادکوه

غار زنگیان سوادکوه در جایی قرار دارد که ارتفاع بیش از 2هزار متر از سطح دریا داشته و مسیرهایی که برای دسترسی به روستا و غار زنگیان هم هست آسفالته نیستند. از این رو، با توجه به شرایط مختلف بخصوص شرایط آب و هوایی، فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از غار زنگیان است چراکه در این زمان نه تنها مسیرهای رسیدن به روستا گلی و خطرناک نیستند بلکه به لطف بارش کم باران، داخل غار هم خطرناک نبوده و راحت تر می توان گشت و گذار داشت. در سوی مقابل، به هیچ عنوان در فصل پاییز و زمستان وارد غار زنگیان نشوید چراکه مسیرها بسیار لغزنده و خطرناک بوده و ممکن است بخاطر بارش های سنگین باران، در برخی از نقاط غار آب جمع شود.

جاهای دیدنی اطراف غار زنگیان سوادکوه

غار زنگیان تنها یکی از جاذبه های طبیعی سوادکوه است و اگر عاشق طبیعت گردی هستید، کلی جنگل، آبشار، روستاهای ییلاقی و مناطق بکر در این منطقه هست که یک سفری به یاد ماندنی را رقم میزنند.

بطور کلی مناطقی همچون جنلگ لفور، رودخانه پلنگ دره، دریاچه شورمست، جنگل آلاشت، جنگل ارفع ده، پارک جنگلی جوارم، 4 غار معروف دیگر سوادکوه که پیش تر معرفی کردیم و آبشارهایی همچون اسکلیم یا گالش کلا، ترز و گزو از معروف ترین جاهای دیدنی در شهرستان سوادکوه هستند که برخی از آن ها هم در نزدیکی غار زنگیان قرار دارند.

جاهای دیدنی سوادکوه

رزرو اقامتگاه بوم گردی در سوادکوه

معمولاً گردشگرانی که سوادکوه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند طبعیت گردان هستند که بریا اقامت هم با خود چادرهای مسافرتی و لوازم کمپینگ به همراه می برند تا در دل طبیعت منطقه شب و روز را سپری کنند. از طرفی، گردشگران بسیاری هم هستند که سوادکوه را بخاطر هوای خنک و دلنشی در روز های گرم تابستان و ویو فوق العاده زیبا از جنگل های اطراف و کوه های سرسبز غرق در مه انتخاب می کنند. در سوادکوه روستاها و مناطق مختلفی هست که پاتوق گردشگران محسوب می شوند چراکه این روستاها در ارتفاعات قرار دارند و برای گردشگران هم اقامتگاه های مختلفی به صورت روزانه اجاره می دهند. بطور کلی می توان گفت اجارهاقامتگاه بوم گردی در سوادکوه بخاطر تنوع بالا، قیمت بسیار خوب و تجربه متفاوت اقامت در دل طبیعت یکی از بهترین راه ها برای اقامت در سوادکوه است و در سایت باباسفر می توانید لیستی از بهترین و ارزان ترین اقامتگاه های بوم گردی در جای جای سوادکوه را مشاهده و رزرو کنید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.