حمام های قدیمی میرزا آقاخانی ایزدشهر

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی بناهای تاریخی هستند که قدمتشان به دوران قاجاریه برمیگردد چون در آن زمان ها حمام های عمومی از اهمیت بالایی برخوردار بودند. اگر می خواهید با این جاذبه های دیدنی در ایزدشهر بیشتر آشنا شوید پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر کجاست؟

از اسم این بناهای تاریخی مشخص است که در شهر ایزدشهر قرار دارند. اگر عاشق بناهای تاریخی و بخصوص حمام های عمومی هستید، برای دسترسی به حمام های قدیمی میرزا آقا خانی می بایست وارد شهر ایزدشهر شوید. از این رو، جهت دسترسی به شهر ایزدشهر، بهترین مسیر از طریق جاده هراز است. ایزدشهر در بخش مرکزی استان مازندران یعنی شهرستان نور قرار دارد و دسترسی به این شهر از طریق جاده هراز به مراتب راحت تر و نزدیک تر از جاده های فیروزکوه و چالوس خواهد بود. بدین منظور، در انتهای جاده هراز که به شهر آمل رسیدید، از طریق جاده کمربندی آمل به محمودآباد به شهر محمودآباد برسید و برای اینکه در ترافیک های سنگین مرکز شهر محمودآباد قرار نگیرید، از طریق جاده کمربندی محمودآباد به نور، وارد جاده ساحلی شوید تا با عبور از بلوار نفت و روستای خشت سر و اهلم، در نهایت به ایزدشهر برسید.

معرفی حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر

در سراسر ایران صد ها حمام تاریخی هست که برخی از آن ها تخریب شده و به لطف عوامل طبیعی و انسانی از بین رفته اند، برخی از حمام های عمومی بعد از اینکه مورد مرمتا و بازسازی قرار گرفتند در میان جاهای تاریخی ایران قرار گرفتند و بعضاً به عنوان موزه مردم شناسی بازدید از آن ها به روی گردشگران باز شد و در نهایت هم برخی از حمام های عمومی بخصوص در شهرهایی مانند اصفهان و کاشان بعد از اینکه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند تغییر کاربری پیدا کردند و به عنوان یک رستوران سنتی فوق العاده در آن شهر شروع به فعالیت کردند. عمده حمام های عمومی و تاریخی که در ایران هست قدمتشان به دوران صفویه و قاجاریه برمیگردد و تعداد اندکی از آن ها هستند که قدیمی تر بوده و ارزش تاریخی بالاتری هم دارند.

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر از جمله حمام های عمومی ایران هستند که قدمتشان به دوران حکومت قاجاریه برمیگردد. در دوران قاجاریه، ساخت حمام های عمومی در شهر های مختلف ایران افزایش پیدا کرده بوده و هدف از ساخت آن ها، تشویق مردم به نظافت و پاکیزگی بود و مردم هم واکنش خیلی خوبی نسبت به این حمام های قدیمی نشان دادند و برای مدت ها به ندرت پیش می آمد حمام های عمومی را خلوت یافت.

حمام های عمومی جدا از اینکه چه معماری دارند و در چه زمینی با چه مساحتی ساخته شده اند، بخش های تقریباً یکسانی دارند. زمانی که می خوهاید وارد یک حمام تاریخ شوید، ابتدا وارد بخش سردر ورودی یا همان هشتی می شوید که یک مسیر با خم های مختلف است و هدف از این خم ها برای این بود که گرمای فضای داخلی حمام عمومی خارج نشود و فضا همیشه گرم بماند البته دلیل دیگرش هم عدم داشتن دید به داخل از بیرون بود. بعد از ورودی، به بخشی با نام سردخانه، سربینه یا بینه محلی می رسیم که همان رخت کن است و مردم در این بخش خود را آماده می کنند تا وارد حمام یا همان گرمابه شوند. البته در آن زمان، سربینه با رخت کنی که امروزه می شناسیم تفاوت دارد و در بسیاری از حمام های عمومی، در بخش سربینه قلیان و چای سرو می شد و مردم برای استراحت نیز به سربینه مراجعه می کردند و همچنین، در حمام های زنانه قسمت سربینه جایی برای گفتگو و حتی برگزاری جشن بود.

بعد از سربینه، مردم باید از قسمتی با نام میان در عبور کنند تا به گرمخانه برسند و میان در بخشی است که نمی گذارد گرمای گرمخانه از آنجا خارج شود. گرمخانه هم قسمت اصلی و بزرگ یک حمام عمومی محسوب می شود که در آن زمان، غالب گرمخانه های حمام های عمومی به صورت هشت ضلعی بودند و مردم در آنجا شستشو و نظافت بدن را انجام می دادند. بعد از شسشتو، برای آبکشی به بخش خزینه مراجعه می کردند و جالب است بدانید آبی که برای شستشو در حمام عمومی وجود داشت، چون در آن زمان لوله کشی نبود و از قنات ها و چاه ها اب استخراج می کردند در بخش آب انبار نگه داری میشد.

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر هم دقیقاً همان بخشی هایی را دارد که هر حمام عمومی از آن برخوردارند. در زمان قاجاریه، نام منطقه ای که امروزه ایزدشهر میشناسیم، ایزده بود و تا قبل از حمامن های قدیمی میرزا آقا خانی، هیچ حمام عمومی در این منطقه وجود نداشت برای همین، زمانی که میرزا آقا خانی دستور داد در این منطقه حمانم های عمومی ساخته شود و نام خودش را روی آن ها گذاشت، به سرعت بین مردم محبوب شد و این حمام ها در میان مردم از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار شدند.

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر

بهترین زمان بازدید از حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر

اگر بنی جاهای دیدنی ایزدشهر می خواهید نگاهی هم به حمام های قدیمی میرزا آقا خانی بیاندازید در نظر داشته باشید بهترتنی زمان برای بازدید از این بناهای تاریخی به شرایط آب و هوایی ایزدشهر برمیگردد. ایزدشهر یک شهر ساحلی محسوب می شود که علاوه بر نزدیک به بودن دریا، در بخش جنوبی شهر هم کلی زمین های شالی مشاهده می شود از این رو، در فصل تابستان علاوه بر افزایش دما و گرمای طاقت فرسا، شرجی بودن هوا را هم باید به آن اضافه کرد لذا بهترین زمان برای بازدید از حمام های قدیمی میرزا آقا خانی فصل بهار و پاییز می باشد. در فصل زمستان نیز هوای منطقه با اینکه بسیار خنک و دلنشین تر از تابستان می باشد اما بارش های سنگین باران شاید بازدید از این جاذبه دیدنی را برای بسیاری از گردشگران دشوار کند.

جاهای دیدنی اطراف حمام های قدیمی میرزا آقا خانی ایزدشهر

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی تنها جاهای دیدنی ایزدشهر نیستند و شما زمانی که به این شهر سفر می کنید، کلی جاذبه گردشگری و تفریحگاه چه در خود شهر و چه در اطراف ایزدشهر هست که بازدید از آن ها بی شک خاطرات فوق العاده ای را رقم میزند. موزه گالری دیدی با موزه هنری زیبا و کلی کافه و رستورانش، پارک جنگلی ایزدشهر که بهترین جای منطقه برای طبیعت گردی به شمار میرود، اب بندان ایزدشهر، بقعه امامزاده قاسم و قبرستان تاریخی شهر آقا از جاهای دیدنی ایزدشهر هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. همچنین ایزدشهر و مناطق اطرافش کلی رستوران دارد چه رستوران های سنتی و چه رستوران های لاکچری که بهترین تجربه رستوران گردی در این منطقه را می توانند برای گردشگران رقم بزنند.

موزه گالری دیدی ایزدشهر

اجاره ویلا استخر سرپوشیده در ایزدشهر

ایزدشهر جزء بهترین مناطق شمال کشور برای تعطیلات، آخر هفته ها و اوقات فراغت به شمار می رود چون شهری است که به مراتب از بسیاری از شهر های شمال کشور خلوت تر بوده و گردشگران نیازی نیست زمان زیادی را در ترافیک های مرکز شهر سپری کنند. از طرفی، ایزدشهر چه در بخش ساحلی و چه در بخش جنوبی نزدیک به زمین های شالی یا نزدیک به بخش های جنگلی، اقامتگاه های متعددی برای اجاره روزانه دارد که شامل سوئیت ها، آپارتمان های مبله، ویلاهای بدون استخر و ویلاهایی با استخرهای روباز و سرپوشیده و تنوای از امکانات و سرگرمی های مختلف. برای اجاره ویلا استخردار در ایزدشهر در نظر داشته باشید چون اینجا بخش ساحلی محبوب تری دارد، ویلا های ساحلی به مراتب از قمیت های بیشتری نسبت به بخش جنگلی برخوردارند و هرچقدر ویلا به دریا نزدیک تر باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. از طرفی، به توجه به شرایط و آب و هوایی، تمامی ویلا های استخردار ایزدشهر مجهز به استخرهای سرپوشیده هستند. 

حمام های تاریخی میرزاآقاخانی در شهر ایزدشهر در غرب محمودآباد قرار دارند.

فصل بهار و پاییز بخاطر شرایط مساعد آب و هوای منطقه

بازدید از حمام های قدیمی میرزااقاخانی رایگان می باشد.

موزه گالری دیدی، بقعه امامزاده قاسم و پارک جنگلی ایزدشهر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.