پارک فومن

پارک فومن که با نام پارک شهر فومن هم شناخته می شود یکی از معدود پارک های بزرگ و زیبایی است که در مرکز شهر فومن قرار دارد و از محبوبیت بالایی هم بین گردشگران و اهالی شهر فومن برخوردار است. اگر میخواهید با پارک فومن و امکانات و خدمات رفاهی که دارد بیشتر آشنا شوید پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پارک فومن کجاست؟

پارک فومن یا پارک شهر فومن در مرکز این شهر زیبا و دوست داشتنی قرار دارد. اگر بین جاهای دیدنی فومن بخصوص پارک هایی که در مرکز شهر یا مناطق اطراف قرار دارند می خواهید نگاهی به پارک شهر فومن بیاندازید، برای دسترسی به این پارک می بایست در بخش شمالی فومن وارد خیابان امام شوید. خیابان امام یکی از خیابان های مهم شهر فومن است که از میدان ولیعصر آغاز می شود تا میدان چهار دختران. دسترسی به میدان ولیعصر از طریق بلوار بهشتی، خیابان 4 دی، خیابان سردار جنگل و خیابان شهدا امکان پذیر است و همچنین دسترسی به میدان چهار دختران هم از طریق بلوار ابوذر، جاده رشت به فومن و بلوار علامه طباطبایی امکانپذیر است.

از طریق یکی از این دو میدان وارد خیابان امام خمینی می شوید هرچند برای دسترسی به پارک فومن، میدان چهاردختران به مراتب نزدیک تر است. در بخش شمالی خیابان امام خمینی قبل از اینکه به میدان چهار دختران برسید در سمت شرقی خیابان پارک شهر را مشاهده خواهید کرد.

پارک فومن

معرفی پارک فومن

پارک فومن همان پارک شهر فومن است که یکی از پارک های بزرگ و معروف این شهر به شمار می رود. با اینکه فومن شهر نسبتاً کوچکی است اما تعداد انگشت شمار و بسیار کمی پارک دارد برای همین، پارک فومن با امکانات و خدمات رفاهی بیشتر، وسعت بزرگتر و همچنین جاذبه های دیدنی خاصش بین مردم شهر و گردشگران محبوب تر است. پارک فومن مملو از درختان سرسبز و بلند قامت است که در روز های گرم تابستان سایه ای دلنشین به همراه نسیم دل انگیز به وجود می آورند.

پارک فومن چون پارک زیبا و محبوبی است، در روزهای آفتابی جمعیت قابل توجهی را در جای جای پارک میبینیم که بساط پیک نیک خود را پهن کرده اند و صدای آواز پرندگان و هوای خوش منطقه ساعت ها لذت می برند. همچنین در بخش های مختلف پارک نیمکت ها و میز و صندلی های مختلف نیز قرار داده شده و همیشه افراد سالمند را میبینیم که دور این میز های چوبی سبز رنگ نشسته اند و مشغول بازی شطرنج هستند. در فصل بهار و بخصوص روز 13 بدر، این پارک آنقدر شلوغ می شود که حتی جای سوزن انداختن ندارد و بعضاً مردم از صبح قبل از طلوع آفتاب به پارک فومن مراجعه می کنند تا بتوانند یک روز فوق العاده را در اینجا سپری کنند.

پارک فومن امکانات و خدمات رفاهی هم برای مردم و گردشگران در نظر گرفته که شامل پارک بازی بزرگ و با دستگاه های مختلف برای کودکان، دستگاه های ورزشی برای ورزشکاران و سالمندان، سرویس بهداشتی، نمازخانه و غیره است و از همه مهم تر، پارک فومن چون در جای مهم و پرترددی هم واقع شده در اطرافش رستوران ها، کافه ها و آبمیوه و بستنی های مختلفی هم هست که می توانید روی آن ها حساب کنید.

پارک فومن

مجسمه های پارک فومن

اما می رسیم به جذاب ترین و خاص ترین بخش پارک فومن که مجسمه های آن است. اگر بین جاهای دیدنی فومن تصمیم دارید نگاهی به پارک فومن بیاندازید و چند ساعتی را مهمان طبیعت زیبا و دلنشین پارک باشید، هنگام ورود به پارک با صحنه ای جذاب و جالب مواجه می شوید. چهار مجسمه در بخش ورودی پارک هست که درواقع چهار بانو با لباس های محلی گیلانی هستند. یکی از این مجسمه ها ظرف کلوچه سنتی در دست دارد، یکی چای، دیگری برنج و در نهایت آخرین مجسمه هم توتون را در دست گرفته. هدف از قرار دادن این مجسمه ها در پارک فومن نشان دادن بخشی از فرهنگ و آداب رسوم و سبک لباس های سنتی مردم استان گیلان است البته کلوچه سنتی، توتون، برنج و چای که در دستان این مجسمه ها قرار دارد نیز نشان دهنده معروف ترین سوغات فومن هستند.

این چهار مجسمه تنها مجسمه های زیبای پارک فومن نیستند و در همه جای پارک کلی مجسمه دیگر مشاهده می کنید که اغلب کودکان و دختر و پسری هستند که با هم بازی می کنند و بسیار شاد و خوشحالند. همچنین مجسمه میوه هایی همچون موز و انار هم در بخش های مختلف پارک قرار دارد که زیبایی پارک فومن را دوچندان می کند.

مرحوم حاج اسماعیل ارژنگ کیست؟

مجسمه هایی که در پارک فومن میبینید بخصوص این چهار مجسمه که بیانگر فرهنگ و سنت مردم استان گیلان هستند همگی به دست استاد اسماعیل ارژنگ ساخته شده اند. حاج اسماعیل ارژنگ، جزء معدود چهره های معروف و مطرح هنر مجسمه سازی در ایران است که همانند افراد مشهور دیگری همچون ناصر هوشمند وزیری باعث شدند ایران در زمینه هنر مجسمه سازی به خوبی بدرخشد. مرحوم حاج اسماعیل ارژنگ در شهر مشهد به دنیا آمده و خانواده او هم همگی از هنرمندان برجسته زمان خود بودند مثلاً پدر ایشان مرحوم استاد غلامرضا رحیم زده ارژنگ که قفقازی هم بود یکی از افراد سرشناس در زمینه هنر و مجسمه سازی زمان قاجار به شمار می رفت. حاج اسماعیل هم تصمیم گرفت راه پدر را ادامه دهد و بعد از شاگردی نزد پدرش، به دانشگاه هنمر رفت و بعد از پایان تحصیلات وارد صنعت هنر و مجسمه سازی شد.

مرحوم استاد حاج اسماعیل ارژنگ آثار ارزشمندی را برای ما برجای گذاشته که شامل حجاری سنگ عدالت انوشیروان ساسانی که در بدنه کاخ دادگستری تهران قرار دارد، مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی در منطقه استادسرای رشت که درواقع همان منزل میرزا کوچک خان است و مجسمه گشتاسب واقع در میدان حر تهران. جالب است بدانید مجسمه هایی که در شهر فومن و پارک فومن قرار دارند یکی از معروف ترین آثار ایشان به شمار میروند و همین مجسمه ها باعث شدند که فومن با عنوان شهر مجسمه های ایران معروف شود. اما این ها تمامی آثار استاد حاج اسماعیل ارژنگ نیستند و کلی آثار دیگر هم از ایشان هست که در پاریس قرار دارند.

پارک فومن

بهترین زمان بازدید از پارک فومن

بطور کلی شهر فومن در بخش جنوبی استان گیلان قرار دارد و نزدیک به بخش جنگلی و دلنشین استان گیلان قرار دارد اما در اطرواف فومن در کنار زمین های چای، کلی زمین شالی هم قرار دارد که باعث شده فصل تابستان، شهر فومن هوایی نسبتاً گرم و شرجی داشته باشد ولی به لطف ارتفاع مطلوب از سطح دریا، با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین زمان بازدید از پارک فومن در فصل بهار و تابستان است و گردشگران و طبیعت گردان از شروع فصل بهار تا حتی اوایل پاییز بخاطر طبیعت زرد و دوست داشتنی آن راهی فومن می شوند و از تمام مناطق بکر و خوش آب و هوای اطراف فومن نیز بازدید می کنند.

جاهای دیدنی اطراف پارک فومن

فومن شهری است که بیشتر جاهای دیدنی آن مناطق بکر واقع در دل طبیعت هستند که در اطراف شهر قرار دارند. جاهای فوق العاده ای همچون قلعه رودخان، منطقه محافظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی، ییلاق های زودل و آندره، آبشار کوشم، قلعه شاه معلم، پارک جنگلی ماسوله، آبشار لار چشمه، روستای فوشه و آبشار دودزن معروف ترین و زیباترین جاهای دیدنی فومن هستند که در اطراف شهر قرار دارند و برای دسترسی به آن ها نیاز است که زمانی نزدیک به یک ساعت را در جاده ای واقع در دل طبیعت باشید.

ولی از آنجایی که پارک فومن در مرکز شهر قرار دارد و شما هم برای بازدید از این پارک باید وارد خود شهر فومن شوید، مناطق دیدنی مختلفی هم در داخل شهر فومن هست که برخی از آن ها به پارک فومن نزدیک تر هم هستند که شامل بقعه سبز قبا، پاساژ معروف امیر، سه شنبه بازار و بازار سنتی فومن بوده و بازدید از آن ها بخصوص بازار های سنتی با تنوعی از محصولات و صنایع دستی و سوغاتی های فوق العاده منطقه سفری بی نظیر را برای شما رقم خواهد زد.

پارک فومن

رزرو ویلا جنگلی در فومن

فومن شهری است که تقریباً می شود گفت تمامی گردشگران را طبیعت گردان تشکیل می دهد و معمولاً اکثر گردشگران با هدف گشت و گذار بین مناطق بکر جنگلی در اطراف فومن راهی این شهر می شوند و بعضاً از این شهر عبور می کنند. برای اقامت در فومن اما، اگر می خواهید در مرکز شهر باشید و نمی خواهید آنچنان برای اقامتگاه هزینه پرداخت کنید، خانه ها و آپارتمان های مبله ارزان ترین انتخاب ها هستند ولی اگر می خواهید در روستای های اطراف شهر باشید یا در دل طبیعت با ویو فوق العاده زیبا از کوه های سرسبز غرق در مه، اجاره ویلا جنگلی در فومن به ترین انتخاب خواهد بود.

برای اجاره روزانه ویلاهای جنگلی فومن با هر بودجه، امکانات و سرگرمی هایی که مد نظر دارید کافیست به سایت باباسفر مراجعه کنید و با مشاهده لیستی از بهترین اقامتگاه های فومن از ویلاهای جنگلی و اقامتگاه های بومگردی اطراف فومن تا خانه ها و آپارتمان های مبله مرکز شهر آنچه که مد نظر دارید را با بهترین و ارزان ترین قیمت ها رزرو کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.