چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش چابکسر بیش از یک چشمه است و منطقه ای فوق العاده زیبا و دوست داشتنی در اطراف چابکسر می باشد. چشمه دمکش باازرش ترین منطقه در اطراف چابکسر است که بین بومی های منطقه از ارزش و احترام بالایی هم برخوردار می باشد. اگر میخواهید بدانید چرا چشمه دمکش فراتر از یک چشمه است، پس این مطلب را از دست ندهید.

چشمه دمکش چابکسر کجاست

قبل از اینکه به معرفی چشمه دمکش چابکسر بپردازیم و ببینیم چرا یک چشمه توانسته خود را تا این حد بین مردم و گردشگران محبوب کند، اول ببینیم کجای استان گیلان قرار دارد. همانطور که از نام این چشمه زیبا پیداست، چشمه دمکش در شهر چابکسر قرار دارد و چابکسر هم شرقی ترین شهر استان گیلان محسوب می شود یعنی بعد از آن، دیگر وارد استان مارندران و شهر رامسر خواهید شد. همچنین چشمه دمکش هم در اطراف شهر چابکسر قرار دارد و برای رسیدن به این چشمه می بایست در شهر چابکسر وارد جاده اصلی به سمت غرب شوید تا به روستای هرات بر در آنسوی جاده برسید.

بدین منظور، ما در شهر چابکسر میدان سرولات را به عنوان مبدأ در نظر میگیریم و در این میدان زمانی که وارد جاده رامسر به رودسر شدید، بعد از مسیری 3 کیلومتری به دوربرگردان می رسید و می بایست وارد دوربرگردان شوید. کمی جلوتر و با عبور از خیابان های غزال دوم، غزال اول و شروین به خیابان استقلال می رسید، در انتهای آن وارد خیابان گلستان می شوید و با طی کردن مسیری 2 کیلومتری به چهارراهی خواهید رسید که در سمت راست آن خیابان گلستان قرار دارد. در انتهای خیابان گلستان به مسجد فکجور می رسید که مجاورش یک فرعی قرار دارد و در انتهای آن فرعی با استفاده از تابلو های راهنما به چشمه دمکش چابکسر خواهید رسید.

چشمه در روستای فکجور واقع شده و در این روستا که با نام روستای فکجور اوشیان هم شناخته می شود نزدیک به بیش از 40 خانوار زندگی می کنند که دامدری، کشاورزی و گردشگری به لطف چشمه دمکش مهم ترین راه های درآمدی آن ها می باشد.

چشمه دمکش چابکسر

راه های رسیدن به چشمه دمکش چابکسر

چابکسر چون در شرقی ترین بخش استان گیلان قرار دارد و در نزدیکی استان مازندران هم واقع شده است، گردشگرانی که بین جاهای دیدنی چابکسر می خواهند از این چشمه دیدنی بازدید کنند معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از گردشگران از استان مازندران و شهرهای ساحلی عبور می کنند تا وارد استان گیلان و شهر چابکسر شوند و برخی هم استان گیلان را انتخاب می کنند تا از دل طبیعت و زمین های شالی عبور کرده و در نهایت به شهر زیبای چابکسر دسترسی داشته باشند.

چشمه دمکش چابکسر

مسیر مازندران به چابکسر: فاصله چشمه چابکسر تا تهران از طریق جاده چالوس و استان مازندران نزدیک به 400 کیلومتر است و بش از 5 ساعت هم طول می کشد تا از شهر تهران و از طریق جاده چالوس و استان مازندران به چشمه دمکش رسید. بدین منظور در شهر تهران می بایست وارد جاده چالوس شوید تا به شهر چالوس برسید و در غرب شهر چالوس هم وارد جاده اصلی شوید و با عبور از شهر های نمک آبرود، متل قو، عباس آباد، تنکابن و رامسر وارد استان گیلان شده و به شهر چابکسر برسید. این مسیر در حالت عادی، سریع ترین و کوتاه ترین راه برای رسیدن به چشمه دمکش چابکسر از شهر تهران است.

چشمه دمکش چابکسر

مسیر لاهیجان به چابکسر: اگر عاشق طبیعت زیبا و بی نظیر استان گیلان هستید و مشکلی از نظر زمان طولانی تر در جاده را ندارید، می توانید از شهر تهران با استفاده از جاده قزوین به رشت از استان گیلان عبور کنید تا به شهر چابکسر و چشمه دمکش برسید. بدین منظور در غرب تهران از طریق جاده کرج، وارد جاده قزوین شده و بعد از آن هم وارد جاده قزوین به رشت می شوید. قبل از اینکه به شهر رشت برسید، جاده فرعی دسترسی به لاهیجان با استفاده از تابلو های راهنما مشخص است و با استفاده از این جاده و عبور از شهر های لاهیجان، لنگرود، رودسر و کلاچای در نهایت به شهر چابکسر خواهید رسید.

چشمه دمکش چابکسر

معرفی چشمه دمکش چابکسر

در اطراف شهر چابکسر یا به عبارتی، در فاصله 4 کیلومتری از این شهر، روستایی هست با نام فکجور چشمه ای اسرار آمیز دارد. چشمه ای در این منطقه هست که با نام دمکش شناخته می شود و بین گردشگران، چون فکجور از توابع رودسر است با نام چشمه دمکش فکجور و چون در استان گیلان هم قرار دارد با نام چشمه دمکش گیلان هم شناخته می شود.

استان گیلان را با مناطق ییلاقی و جنگل های بکر و سرسبزی که دارد میشناسیم. هرکسی که به استان گیلان سفر می کند هدفش طبیعت گردی است و کلی مناطق مرتفع در اطراف این استان واقع شده که در بالای ابرها قرار دارند اما فکرش را می کردید که در این استان آن هم در نزدیکی دریا و به دور از مناطق جنگلی بخش جنوبی استان، چشمه ای هست که یک اثر تاریخی به شمار میرود و راز های جالبی را در خود پنهان کرده؟ به غیر از مناطق جنگلی استان گیلان که قدمت میلیون ساله دارند، چشمه دمکش چابکسر قدیمی ترین یا شاید جزء قدیمی ترین جاذبه های طبیعی در استان گیلان است که ارزش بارها دیدن را دارد.

چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش چابکسر با اینکه در نزدیکی دریا واقع شده و فاصله آن تا دریا به کمتر از 4 کیلومتر می رسد اما در منطقه ای ییلاقی قرار دارد و طبیعت سبزی که در اطراف چشمه حاکم است جذابیت های خودش را دارد. این چشمه از نظر تاریخی هم ارزش بالایی برخوردار است چراکه در گذشته های دور، عارفان و افراد مشهوری همچون شیخ بهایی، عارف، فقیه، شاعر و ریاضیدان قرن 9 هجری شمسی و یاسنت لویی رابینو، سرکنسولگر دولت بریتانیا در شهر رشت از این چشمه فوق العاده خاص و اسرارآمیز بازدید کرده اند. شیخ بهایی در نوشته های خود اشاره کرده زمانی که به چشمه دمکش مراجعه کرده و ساعاتی را در کنار چشمه نشسته بود، چقدر این منطقه طبیعت بکر داشت و حال و هوای دیگری را القاء می کرد و از همه مهم تر، آب چشمه دمکش چقدر عجیب و غریب است.

چشمه دمکش چابکسر

اسرار چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش گیلان همانند سایر چشمه های طبیعی از دل زمین می جوشدو در میان درختان بلند قامت و کهنسال، یک گودالی از دل زمین بیرون آمده که آب چشمه دمکش هم از آنجا بیرون می آید. آب چشمه سرشار از املاح معدنی است و برای درمان بسیاری از بیماری ها هم مفید می باشد و شاید برایتان جالب باشد بدانید در منطقه خاورمیانه، کلاً 12 چشمه هست که بیشترین املاح معدنی را دارند و چشمه دمکش چابکسر هم یکی از آن ها محسوب می شود. این آب گفته می شود برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید بوده و افرادی که کمبود آهن دارند هم با نوشیدن آب این چشمه آهن بدنشان را جبران خواهند کرد.

چشمه دمکش چابکسر

زمانی که به روستای فکجور می رسید و به نزدیکی چشمه مراجعه می کنید تا ببینید چشمه دمکش معروف چیست که تا این حد محبوب شده. در نگاه اول، همه چیز عادی به نظر می رسد چراکه آب از درون گودال بیرون می آید و با عبور از سنگ هایی که در مسیر قرار دارد وارد طبیعت خواهد شد. کافیست زمانی را در کنار چشمه بنشینید و خوب به بیرون آمدن آب دقت کنید. برخی از مواقع، گودالی که به لطف آن، چشمه دمکش به وجود می آید قطع می شود و دیگر آبی از آنجا خارج نمی شود و این قطعی آب می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. نکته جالب توجه اینجاست گودال طوری است زمانی که آب قطع می شود کاملاً خشک خواهد شد انگار برای مدت طولانی است که از این گودال هیچ آبی خارج نشده و یکی از نکات اسرارآمیز چشمه دمکش چابکسر همین گودالش می باشد.

چشمه دمکش چابکسر

هروقت آب گودال قطع می شود مردم چه کاری انجام می دهند؟ وقتی که مشاهده کردید آب قطع شده، در داخل گودال صدایی به وجود می آید و به گفته بومی های منطقه هرموقع این صدا شنیده شد یعنی دوباره قرار است آب گودال بالا آمده و در طبیعت جاری شود. البته فقط صدایی که از گودال می آید نشانه جاری شدن آب نیست بلکه بومی ها می گویند زمانی که قرار است دوباره آب چشمه جاری شود، قبل از آن دوبار نسیم خنک و ملایم با فاصله ای چند دقیقه ای از هم می وزند و این هم نشان می دهد که آب گودال قرار است بالا بیاید آن هم آبی با حجم بسیار زیاد. جالب است بدانید همچنان هیچ شخص و دانشمندی نتوانسته علت این پدیده عجیب و خارق العاده را پیدا کند و اینکه طبیعت به ما ندا می دهد قرار است آب گودال دوباره جاری شود به عنوان یک راز پنهان باقی مانده است.

چشمه دمکش چابکسر

علت نامگذاری چشمه دمکش چابکسر

شاید برای خیلی ها جالب باشد بین کلی نام زیبایی که برای این چشمه عجیب و غریب میشد گذاشت، چرا نام دمکش انتخاب شده است هرچند با توجه به تفاسیری که از این چشمه داشتیم و راز های پنهانی که فقط طبیعت از آن ها خبر دارد، چون آب چشمه به اصطلاح خودمانی، دم به دقیقه می جوشد نام دمکش را برای چشمه انتخاب کرده اند.

چشمه دمکش چابکسر

طبیعت اطراف چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش گیلان در منطقه ای بسیار بکر و خوش آب و هوا قرار دارد و با اینکه فاصله چشمه تا دریای خزر تنها کمی بیش از یک کیلومتر می باشد اما به لطف ارتفاع و طبیعت سرسبز اطراف، چشمه در جایی قرار دارد که خبری از هوای شرجی در روزهای گرم تابستان نبوده و حتی در گرم ترین روزهای تابستان هم اینجا هوایی دلنشین دارد. در اطراف چشمه دمکش گیلان،درختان بلند قامتی مشاهده می شود که از گونه های افرا هستند و قدمت آن ها به هزاران سال می رسد و به لطف این درختان، منطقه از نظر تاریخی ارزش بالایی دارد.  

چشمه دمکش چابکسر

تفریحات چشمه دمکش چابکسر

تماشای جریان آب گودال: رایج ترین تفریحی که گردشگران هنگام بازدید از چشمه دمکش چابکسر انجام می دهند این است که ساعت ها در کنار این چشمه بنشینند و از حجم زیاد آبی که از گودال خارج می شوند بازدید کنند و لذت ببرند. آب این چشمه قابل شرب است و آنقدر زلال می باشد که هرکسی از آن بنوشد تشنه تر هم خواهد شد چه برسد که به لطف املاح معدنی فوق العاده، برای درمان بیماری های مختلف هم بسیار مفید است.

چشمه دمکش چابکسر

عکاسی و پیک نیک: اما زمانی که آب قطع می شود چون مشخص نیست چه زمانی مجدداً کی وصل خواهد شد، گردشگران به تفریحات دیگر می پردازند که عمده آن ها طبیعت گردی در منطقه سرسبز اینجا است هرچند اگر عاشق عکاسی باشید هم پیشنهاد می کنیم قبل از مراجعه به چشمه چابکسر، دوربین عکاسی هم به همراه داشته باشید چراکه طبیعت زیبای اینجا سوژه های بی نظیری برای عکاسی دارد. همچنین اگر قرار بود که آب گودال چشمه دمکش برای چند ساعت قطع باشد، می توانید بساط پیک نیک هم با خود بیاورید تا در دل طبیعت اطراف ساعت ها زیر سایه درختان بنشینید و از آواز پرندگان و صدای عبور نسیم از میان برگ درختان لذت ببرید.

چشمه دمکش چابکسر

مغازه های محلی: به غیر از همه این تفریحات، همانطور که میدانیم چشمه دمکش در روستای فکجور قرار دارد و نزدیکی آن هم جاده سرولات واقع شده است و از طرفی، چون چشمه دمکش به یک جاذبه توریستی فوق العاده محبوب تبدیل شده، در این روستا مغازه های محلی وجود دارد شامل عرضه لبنیات های محلی باکیفیت، صنایع دستی و غیره و گشت و گذار بین این مغازه ها نه تنها باعث رونق اقتصادی منطقه می شود بلکه کلی محصول باکیفیت هم به فروش میرسد که برای مصرف شخصی یا حتی سوغاتی می توانند انتخاب های ایده آلی باشند.

چشمه نزدیک به دمکش: معمولاً عده اندکی از گردشگران زمانی که منتظر هستند چشمه دمکش مجدداً از دل زمین بجوشد به طبیعت گردی و پیک نیک و غیره می پردازند چراکه در این بازه زمانی تا بالا آمدن آب، اکثر مردم بخصوص بومی ها و گردشگرانی که بارها از چشمه دمکش بازدید کرده اند، به فاصله 40 متری شمال چشمه مراجعه می کنند. در این منطقه یک چشمه ای هست که برخلاف دیگر چشمه ها، دائمی بوده و آبی قابل شرب و بسیار زلال دارد و مردم در مجاورت این چشمه دائمی می نشینند تا زمانی که طبیعت به آن ها خبر از بالا آمدن آب گودال دمکش بدهد.

شرایط بازدید از چشمه دمکش چابکسر

همه جاذبه های طبیعی بخصوص جاذبه های طبیعی که در استان گیلان قرار دارند در دل طبیعت واقع شده اند و متعلق به همه گردشگران هستند. همچنین گردشگران و طبیعت گردان برای گشت و گذار در جاهای طبیعی و جنگل های سرسبز استان گیلان هم هزینه ای پرداخت نمی کنند مگر آنکه مقصد، یک پارک جنگلی با امکانات و خدمات رفاهی باشد که برای اداره منطقه و تامین هزینه های نگهداری، از گردشگران هزینه ای را به عنوان ورودی دریافت می کنند.

چشمه دمکش چابکسر

برخلاف همه جاذبه های طبیعی استان گیلان، چشمه دمکش را می توان گفت چشمه ای شخصی است چراکه این چشمه در حیاط یک خانه شخصی قرار دارد و خانواده مهدوی درواقع مالک این خانه شاید بتوان گفت، مالک این چشمه اسرار آمیز هستند. اگر به استان گیلان و شهر چابکسر سفر کردید و تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی چابکسر نگاهی به چشمه دمکش بیاندازید و نکات اسرارآمیز آن را از نزدیک مشاهده کنید، این موضوع را بدانید که بازدید از این چشمه رایگان نیست هرچند هزینه بسیار اندکی به ازای هر فرد دریافت می شود اما محدودیتی بابت مدت زمان بازدید نیست و می توانید ساعت ها بنشینید از چشمه و جاری شدن حجم بسیار زیاد آب بازدید کنید.

همچنین از آنجایی که چشمه دمکش در جایی قرار دارد که تمامی گردشگران و طبیعت گردان برای رسیدن به آنجا از وسایل نقلیه استفاده می کنند، شاید برای گردشگران جای پارک آن هم در مناطق روستایی یک چالش باشد ولی در روستای فکجور و نزدیکی چشمه دمکش، فضایی بزرگ را به عنوان پارکینگ خصوص در نظر گرفته اند و گردشگران می توانند با پرداخت هزینه ای اندک از این فضای پارک استفاده کنند و با خیال راحت وسیله نقلیه خود را در آنجا پارک کرده و به گشت و گذار در منطقه و بازدید از چشمه دمکش بپردازند. لازم به ذکر است در این پارکینگ تعدادی اتاقک هم برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است.

چشمه دمکش چابکسر

بهترین زمان بازدید از چشمه دمکش چابکسر

حال می رسیم به اینکه بهترین زمان بازدید از چشمه دمکش چابکسر چه زمانی است. اگر از دیدگاه شرایط آب و هوایی بخواهیم بررسی کنیم، چون دمکش در منطقه ای سرسبز و ییلاقی قرار دارد، بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار و تابستان خواهد بود و از شروع فصل بهار و تعطیلات نوروز تا اواخر تابستان به لطف شرایط آب و هوایی مساعد و فوق العاده دلنشین، گردشگران بسیاری راهی چابکسر می شوند تا از چشمه دمکش بازدید کنند. در این زمان اطراف چشمه آنقدری شلوغ می شود که شاید نتوانید به نزدیکی گودال بروید یا جاری شدن آب را بهتر ببینید.

از دیدگاه دیگر می توان گفت بهترین زمان بازدید از چشمه دمکش چابکسر فصل زمستان است. چشمه ها، تالاب ها و آبشارها جاذبه های طبیعی فصلی هستند یعنی زمانی که هوا بارانی باشد، حجم آب و سطح آب آن ها افزایش پیدا می کند و زمانی که باران کم ببارد به طبع آن، از حجم آب نیز کاسته می شود. طبق گفته بومی های منطقه و بررسی هایی که روی این چشمه زیبا و اسرارآمیز انجام شده، فصل تابستان کمترین میزان آب از چشمه دمکش خارج می شود که معادل با 58 لیتر در ثانیه است هرچند این رقم خودش یعنی حجم خروج قابل توجهی از آب اما در فصل زمستان به لطف بارش های متعدد باران، حجم آبی که از گودال چشمه دمکش خارج می شود به 572 لیتر در ثانیه می رسد که عدد بسیار زیادی محسوب می شود و تا زمانی که چشمه و خروج آب از گودال را از نزدیک نبینید متوجه بزرگ بودن این عدد نمی شوید و خروج آب آنقدر زیاد و شدید است که نمی توانید به نزدیکی گودال بروید.


جاهای دیدنی اطراف چشمه دمکش چابکسر

بازدید از چشمه دمکش چابکسر زمانی بین یک تا چهار ساعت را از گردشگران میگیرد بخصوص اگر زمانی برسید که خروج آب از گودال قطع شده و باید منتظر بمانید تا آب مجدد جاری شود هرچند این اتفاق می تواند تا یک روز هم طول بکشد اما با این حال، به غیر از چشمه دمکش کلی منطقه دیدنی و فوق العاده جذاب در اطراف چابکسر هست که می توانند سفر و طبیعت گردی خاطره انگیز را برای گردشگران رقم بزند. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از بهترین جاهای دیدنی چابکسر آشنا کنیم که برخی از آن ها در نزدیکی چشمه دمکش قرار دارند و برخی هم جزء معروف ترین و پربازدیدترین جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شوند.

روستای سرولات: در نزدیکی روستای فکجور و چشمه دمکش، روستایی هست با نام سرولات که امروزه به پاتوق جذابی برای طبیعت گردان تبدیل شده چراکه روستای سرولات در دل طبیعت و مناطق مرتفع و ییلاقی قرار دارد و جدا از همه جذابیت های این منطقه، رستوران معروف خاورخانم که از معدود رستوران هایی است هر ایرانی باید در طول عمرش یکبار تجربه غذا های فوق العاده آن را داشته باشد هم در سرولات قرار دارد. فاصله روستای سرولات تا چشمه دمکش چابکسر به 12 کیلومتر معادل 20 دقیقه رانندگی می رسد.

روستای سرولات

روستای لیمه سرا: در جنوب چابکسر و فاصله نه چندان زیاد تا دریا، روستایی هست با نام روستای لیمه سرا که منطقه ای فوق العاده زیبا با ویو خارق العاده از طبیعت بوده و به باغ های پرتقالش هم معروف است. فاصله روستای لیمه سرا تا چشمه دمکش گیلان 8 کیلومتر بوده و 15 دقیقه طول میکشد تا از چشمه دمک به این روستا رسید.

روستای لیمه سرا

روستای قاسم آباد: اگر می خواهید با فرهنگ و سنت مردم گیلان بیشتر آشنا شوید، روستای قاسم آباد جایی است که بازدید از آن بر شما واجب خواهد بود. روستای قاسم آباد از معدود مناطق چابکسر است که فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان گیلان را به نمایش می گذارد و فاصله این روستا تا چشمه دمکش نزدیک به 5 کیلومتر یا معادل 18 دقیقه رانندگی می باشد.

روستای قاسم آباد

قلعه بندبن: شاید فاصله قلعه بندبن تا چشمه دمکش و حتی شهر چابکسر کمی زیاد به نظر برسد و چراکه مسافت 12 کیلومتری در دل طبیعت باعث می شود شما زمانی نزدیک به نیم ساعت را صرف کنید تا از چشمه دمکش گیلان به قلعه بندبن در غرب چابکسر برسید اما اینجا منطقه ای مرتفع است که قبلاً روی آن قلعه ای بوده و این قلعه یک دروازه دارد که از ویو فوق العاده به سمت شهر و کوه های سرسبز غرق در مه برخوردار است.

 قلعه بندبن

رزرو ویلا ساحلی چابکسر

گیلان با اینکه طبیعت بکر و فوق العاده ای دارد بخصوص مناطق ییلاق در بالای ابرها، اما از نوار ساحلی زیبایی هم برخوردار است و گردشگران بسیاری هم هستند که در سفر به استان گیلان، شهرهای ساحلی استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند. چابکسر نیز بخاطر اینکه نزدیک به شهر رامسر قرار دارد و از زیباترین شهر های ساحلی استان گیلان به شمار میرود بخصوص بخاطر نزدیکی به مناطق ییلاقی و معروف همچون روستای سرولات، مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد. از آنجایی که چابکسر یک شهر ساحلی به شمار میرود، گردشگران با اجاره ویلا ساحلی چابکسر همواره در منطقه ای زیبا، آرامش بخش و در نزدیکی دریا اقامت خواهند داشت و از طرفی، دسترسی به تمامی جاهای دیدنی چابکسر نیز از این منطقه به آسانی صورت می گیرد.

برای رزرو ویلاهای ساحلی در چابکسر کافیست به وبسایت باباسفر مراجعه کنید تا در میان لیستی از بهترین اقامتگاه های واقع در نوار ساحلی چابکسر از اقامتگاه هایی که در چند قدمی دریا قرار دارند تا ویلاهایی که در بخش شمالی جاده اصلی شهر واقع شده اند، چه ویلای استخردار باشد چه خانه یا آپارتمان مبله هرکدام که به بودجه و امکانات و سرگرمی های مورد نظر بیشتر نزدیک بود را می توانید با ارزان ترین قیمت ها رزرو کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.