جنگل الیمستان

استان مازندران یکی از سرسبزترین مناطق خصه شمالی کشور عزیزمان ایران است که به دلیل پتانسیل بالایی که در زمینه گردشگری دارد، یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی محسوب می شود. جنگل الیمستان نیز یکی از طبیعت های بکر این استان است که همانند نگینی در قلب استان مازندران می درخشد. این جنگل وسیع به دلیل سرسبزی بی نهایتی که پیشه روی چشم جهانیان قرار داده است به طلای سبز ایران شهره دارد و مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. درست است که جنگل ها یک سری مشخصه های خاصی را شامل می شوند. اما در جنگل الیمستان دیدنی های منحصر به فردی وجود دارد که در ادامه از این مقاله از باباسفر برای شما عزیزان شرح داده ایم.

جنگل الیمستان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

همانطور که ذکر شد جنگل زیبای الیمستان یکی از دیدنی های استان مازندران است و در شهر آمل قرار دارد. این جنگل بکر در کیلومتر ۲۰ جاده هراز و در نزدیکی روستای الیمستان قرار دارد. اگر می خواهید از شهر آمل به سمت بیشه زار الیمستان بروید باید در کیلومتر 20 جاده هراز وارد مسیر فرعی که در سمت راست جاده قرار دارد شوید. همچنین اگر از مبدا تهران به سمت این جاذبه حرکت کنید باید از کیلومتر 140 جاده هراز وارد مسیر فرعی سمت راست جاده شوید. پس از وارد شدن به این مسیر با تابلو راهنما «امامزاده لهاش» مواجه می شوید، کمی جلو تر از این تابلو به یک دوراهی بر می خورید که باید وارد مسیر سمت چپ شوید. توجه داشته باشید این مسیر آسفالت است اما از پیچ و خم زیادی برخوردار می باشد. این جاده را ادامه دهید تا به روستای لهاش برسید. حدود سه کیلومتر دیگر که مسیر را ادامه دهید به اولین ایستگاه جنگل ‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم می رسید که از این جا به بعد می توانید با ماشین های آفرود ادامه مسیر را پیش بروید.

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

قدمت و تاریخچه جنگل

الیمستان یکی از توریستی ترین مناطق استان مازندران است که بخشی از جنگل های هیرکانی را تشکیل می دهد. این جنگل زیبا و خوش منظر بیش از 50 میلیون سال قدمت دارد و به همین خاطر بسیاری از درختان کهنسال و قطور در این جنگل مشاهده می شود. وجود آب و هوای دلپذیر، پوشش مه غلیظ بر سطح جنگل، پوشش گیاهی و جانوری متنوع، چشم انداز زیبا به سوی کوهستان های باصلابت و مراتع و دشت های سرسبز باعث شده جنگل الیمستان یکی از پرطرفدارترین جنگل های استان مازندران باشد.

جنگل الیمستان

معرفی جنگل الیمستان

جنگل بکر الیمستان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق جنگلی شمال ایران است که با جاذبه های گردشگری بسیاری که در دل خود جای داده جزو بهترین جاهای دیدنی آمل قرار دارد. این جنگل وسیع به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، عموما با آب و هوای مه آلود و خنک شناخته می شود. قدم به قدم این منطقه جنگلی پر از شگفتی های بی نظیری است که طبیعت گردان را به وجد می آورد. در جنگل الیمستان شما می توانید در مسیری جنگلی و سرسبز قدم زده و از انواع مختلف گیاهان و جانوران خاص بازدید کنید. الیمستان از دشت، مراتع سرسبز، طبیعت بکر و گل های رنگارنگ و بسیاری از دیدنی های دیگر تشکیل شده است که لذت یک طبیعت گردی ناب را به عموم مردم هدیه می دهد. بازدید از این منطقه سرسبز رایگان است و سفر به آن تنها یکی اکیپ گردشگری می طلبد. عکاسی، پیاده روی در مسیرهای جنگلی، بازدید از مناظر بی بدیل و استراحت در فضای سبز آرامش بخش از تفریحات اصلی این منطقه به شمار می رود که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

جاذبه های گردشگری جنگل الیمستان

الیمستان با ارتفاعی حدود 1500 متر از سطح دریا، تقریبا در تمامی فصول سال از دمای پایین و آب و هوای خنکی برخوردار می باشد که اکثر مواقع مه غلیظی سطح جنگل را می پوشاند. در این منطقه چشمه سرا های متعددی وجود دارد که در کنار درختان سر به فلک کشیده صحنه ای رویایی را پیشه روی بازدیدکنندگان قرار می دهند. درواقع می توان گفت جنگل الیمستان با دارا بودن جاذبه هایی همچون، مسیرهای جنگلی، چشمه های آب خنک، انواع گوناگون گیاهان و جانداران، مناظر خیره کننده و آب و هوای مطلوب یک طبیعت کامل و بکر را پیشه روی شما می گذارد. در ادامه تفریحات مخصوص الیمستان و گشت و گذار در طبیعت بکر این منطقه را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

دیدنی های جنگل الیمستان

پوشش گیاهی و جانوری منطقه الیمستان

از همان ابتدا که شما وارد جنگل زیبای الیمستان شوید با باغ های میوه خوش عطر و بو و درختان کم ارتفاع مواجه خواهید شد که به گویی تکه ای از بهشت را مقابل چشمان شما قرار می دهند. برخی از قسمت های پیاده روی جنگل با شاخه های درهم تنیده ای که دالان های سرسبزی را تشکیل داده اند زیبایی خیره کننده ای را به نمایش گذاشته اند. عمده پوشش گیاهی این منطقه را درخت ‌های میوه مانند آلوچه جنگلی، ازگیل، ولیک و غیره تشکیل می دهند و درختان بلوط و راش نیز در میان آن ها دیده می شوند. زیبایی طبیعت منطقه الیمستان مثال زدنی است. در این جنگل همیشه نسیم خنکی می وزد که با مه غلیظ ادغام شده و فضایی خیال انگیز را به وجود می آورد. اگر خوش شانس باشید می توانید حیوانات زیبایی همچون اسب یا گاو را که در مراتع سرسبز الیمستان زندگی می کنند مشاهده کرده و یا به آن ها غذا بدهید.

گشت و گذار در جنگل

همانطور که گفته شد الیمستان از بخش های مختلف چشمه سرا، دشت و مراتع، مسیرهای جنگل نوردی و گلزار های زیبا تشکیل شده است که برای بازدید از هر یک باید بیشتر در دل این جنگل فرو بروید. از همان ابتدای ورود به الیمستان می توانید کاهش دما را بر روی پوست خود حس کرده که خنکی دلنشینی را به شما ارائه می دهد. زمانیکه وارد الیمستان می شوید در ابتدا جنگلی انبوه از درختان سر به فلک کشیده مقابل شما ظاهر می شود که پس از عبور از آن اینبار به دشت پهناوری از گل های رنگارنگ و دلربا می رسید. در این دشت می توانید از چشم انداز زیبا به روی کوه دماوند لذت برده و ساعاتی را در کنار گل های زیبا بنشینید. اگر کمی بیشتر پیش بروید به جنگل سرسبزتری می رسید که به تنهایی ساعت ها شما را محو زیبایی خود می کند. پس از این جنگل باشکوه به منطقه بعدی می رسید که کوهستانی بوده و پس از حدود دوساعت راه پیمایی به قله امام زاده قاسم دسترسی پیدا می کنید. شایان ذکر است در تمام طول مسیر با انواع گونه های گیاهی خاص و جانداران زیبا مواجه می شوید که به تنهایی روح شما را نوازش می دهند.

طبیعت جنگل الیمستان

جاهای دیدنی جنگل الیمستان

در جنگل الیمستان علاوه بر طبیعت بکر و دشت های زیبا جاذبه های گردشگری دیگری همچون قله امامزاده قاسم، نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه بکر قلاردن نیز وجود دارند که بسیار دیدنی هستند. در ادامه این جاذبه های گردشگری را نام برده و توضیحاتی در باره آن ها ارائه داده ایم.

قله امامزاده قاسم

به دلیل ارتفاع زیاد الیمستان، کوهنوردی یکی از اصلی ترین تفریحات این منطقه محسوب می شود. قله امامزاده قاسم در محدوده جنگل الیمستان قرار گرفته است که با ارتفاعی حدود ۲۵۱۰ متر مسیر کوهنوردی جذابی را در اختیار علاقه مندان به این ورزش گذاشته است. مسیر دامنه شرقی این قله چشم انداز زیبایی از قله دماوند را پیشه روی چشم شما قرار می دهد و کل مسیر با طبیعت بکر و سرسبزی ادغام شده که لذتی وصف نشدنی را به کوه نوردان هدیه می دهد. به دلیل مسیر جذاب کوهنوردی الیمستان سالانه بسیاری از کوه نوردان به این منطقه رفته و اوقات خوشی را به همراه گروه های کوهنوردی دوستانه می گذرانند.

نقش پای رستم

نرسیده به قله امام زاده قاسم دو چاله بزرگ قرار دارد که افراد محلی به آن نقش پای رستم می گویند. این دو چاله در کنار یکدیگر دیده می شوند و حفره‌ های عمیق ۱۰ متری هستند که جاذبه ای خاص را ایجاد کرده اند. گفته می شود این منطقه های تورفته، جای برخورد شهاب سنگ با زمین است که باعث پیدایش دو حفره عمیق در دشت شده است. اما بومیان داستان جالبی برای این حفره دارند که می گوید این چاله ها جای زانوهای رستم اند. از همین روی به این چاله ها که در دل فضای سبز بی نظیری قرار گرفته اند نقش پای رستم گفته می شود و یکی از دیدنی ترین جاهای الیمستان محسوب می شوند. منظره این منطقه بسیار ناب است و اطراف چاله ها طبیعتی سرسبز به همراه گل های رنگارنگ قرار گرفته است که شگفتی این منطقه را بیشتر کرده اند.

نقش پای رستم

روستای لهاش

درست نرسیده به جنگل، روستایی به نام لهاش وجود دارد که در دل کوهستانی خوش آب و هوا قرار گرفته است و مناظر بی همتایی را به نمایش گذاشته است.

منطقه بکر قلاردن

قلاردن یکی دیگر از بخش های بکر الیمستان است که حدود 2 ساعت با روستای الیمستان فاصله دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه بکر را می توان اردیبهشت ماه دانست. چراکه در این فصل قلاردن پر از گیاه خاص گل گاو زبان می شود که حتی افراد محلی نیز برای چیدن این گیاه به سمت منطقه قلاردن حرکت می کنند. همچنین در این منطقه قلعه باستانی وجود دارد که یکی از جاذبه های تاریخی الیمستان به شمار می رود. در بخش دیگر این منطقه نیز یک گاوسرا ساخته شده است که محلی برای اقامت چوپان های محلی می باشد.

روستای بلیران

در 69 کیلومتری جنگل زیبای الیمستان منطقه بکر دیگری نیز نهفته است که با نام روستای بلیران شناخته می شود. این روستا از دیدنی های بسیاری همچون روودخانه گرمارود، چشمه آب گرم، جنگل های زیبا و سوغات محبوبی برخوردار می باشد که سفر خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. روستای بلیران در منطقه دشت سر شهرستان آمل واقع شده و از طبیعتی کاملا بکر و بسیار زیبا برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در فاصله 15 کیلومتری جاده قدیم شهرستان آمل به بابل و در قسمت ورودی جاده فیروزکلا، جاده‌ای وجود دارد که به سمت جنگل و کوه منتهی می شود.

منطقه قلاردن الیمستان

تفریحات منطقه الیمستان

تا این لحظه از مقاله متوجه شدید که جنگل زیبای الیمستان تا چه حد بکر است و از چه دیدنی های خاصی بهره مند می باشد. حالا نوبت به جاذبه های تفریحی این منطقه می رسد که این امر یکی از مهم ترین ویژگی های هر منطقه گردشگری محسوب می شود. از جمله تفریحات این منطقه می توان به عکاسی، کوهنوردی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری، پیاده روی و قدم زدن، بازدید از چشمه سراها و مراتع سرسبز و برگزاری پیک نیک اشاره کرد. در هر کجای جنگل الیمستان می توانید صحنه ای رویایی را ببینید و در زیر سایه درختان استراحت کنید.

بهترین فصل برای بازدید از جنگل الیمستان

الیمستان یکی از مناطق شگفت انگیزی است که در هر فصلی از زیبایی های خیره کننده ای برخوردار می باشد. درواقه این جنگل در تمامی فصول سال زیبا است و منطقه بکری را پیشه روی همگان قرار می دهد. اما اگر می خواهید زمان طلایی برای سفر به این منطقه انتخاب کنید، اواسط بهار و اوایل پاییز از بهترین زمان های سفر به الیمستان محسوب می شود. البته بسیاری از گردشگران فصل پاییز را برای رفتن به این جنگل انتخاب می کنند. چراکه با شروع فصل پاییز حال و هوای بی نظیری در جنگل الیمستان بیدار می شود و رنگ پاشی طبیعی بر روی درختان آن تابلوی نقاشی از دست خداوند را یادآور انسان می کند. درختان زرد و نارنجی رنگ الیمستان در فصل پاییز به قدری زیبا هستند که شما را به اوج خیال پردازی می برند. برخی از طبیعت گردان نیز فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند که البته مسیر دسترسی به این جنگل کمی سخت تر است. چراکه الیمستان در ارتفاعات بالایی از سطح دریا قرار دارد و در فصل زمستان پوشیده از برف می شود. از همین روی ممکن است سرمای شدید برخی از گردشگران را آزار دهد. اما افرادی که علاقه مند به کوهنوردی در این شرایط دارند می توانند مناظر بی همتایی از الیمستان پوشیده از برف سفید را تماشا کنند.

جاهای دیدنی الیمستان

نکات مهم برای بازدید از جنگل الیمستان

توجه داشته باشید الیمستان از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار بوده و امکانات رفاهی چندانی در این منطقه وجود ندارد. از همین روی پیش از سفر به این منطقه ابتدا باید پیش نیازهای سفر را آماده کرده و سپس به الیمستان بروید. در ادامه لوازم ضروری که باید هنگام سفر به الیمستان به همراه داشته باشید را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

  • پیش از سفر به جنگل الیمستان حتما شرایط آب و هوایی این منطقه را بررسی کنید.
  • اگر در فصل زمستان به این منطقه می روید با تجهیزات کامل سفر کنید، چراکه در این فصل مسیرها بسیار گل آلود و لغزنده است.
  • مسافران حق ورود به روستا را ندارند و برای بازدید از جنگل، باید از مسیر مشخص شده پیش بروید.
  • وسایل ضروری همچون چراغ قوه یا هد لایت، لباس مخصوص و مقاوم برای کوهنوردی، جعبه کمک‌ های اولیه، جی ‌پی ‌اس یا نقشه راهنما و یک دست لباس اضافه را به همراه خود داشته باشید.
  • از آنجاکه در جنگل الیمستان فروشگاه یا سوپرمارکت وجود ندارد باید پیش از سفر آب کافی و مواد خوراکی مورد نظر را تهیه کرده و یا مایحتاج خود را از شهر آمل خریداری کرده و سپس به سمت الیمستان حرکت کنید.

جنگل الیمستان

رزرو ویلا در آمل

با آنکه الیمستان یکی از ناب ترین مناطق استان مازندران است و زیبایی های بی همتایی را پیشه روی چشم همگان قرار داده است، اما طبیعت این جنگل دست نخورده است و اقامتگاه های ویلایی یا شیکی در محدوده آن وجود ندارد. از همین روی اگر می خواهید حین بازدید از جنگل شب را در اقامتگاهی ایمن و با امکانات رفاهی مناسب بگذرانید، اجاره ویلا در آمل بهترین گزینه است. در غیر این نصورت باید گزینه کمپینگ در دل جنگل را انتخاب کنید که البته خطراتی را به همراه داشته و باید حتما با افراد حرفه ای شب را در الیمستان بگذرانید. اما شما می توانید با اجاره ویلا در شهر آمل از امکانات رفاهی و تفریحی ویژه ای برخوردار شده و اقامتی ایمن و بی دردسر را تجربه کنید. به این منظور وب سایت باباسفر برخی از بهترین و مقرون به صرفه ترین ویلاها و سوئیت های شهر آمل را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا با انتخاب و رزرو یکی از آن ها سفری دل انگیز را تجربه کرده و در عین حال از پشتیبانی 24 ساعته بهره مند شوید.

استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

اواسط بهار و اوایل پاییز از بهترین زمان های سفر به الیمستان محسوب می شود.

این جنگل از طبیعتی بکر و دست نخورده بهره مند می باشد که از جاهای دیدنی همچون قله امامزاده قاسم، نقش پای ستم، روستای لهاش، منطقه بکر قلاردن و دشت ها و مراتع زیبا برخوردار می باشد.

از تهران تا جنگل زیبای الیمستان 168 کیلومتر فاصله است که این فاصله در زمان عادی و بدون ترافیم برابر است با 3 ساعت و 15 دقیقه.

از آنجاکه جنگل الیمستان در ارتفاعات بالا قرار دارد و حدود 2 ساعت پیاده روی را شامل می شود لوازمی همچون کفش کوهنوردی، لباس مناسب و گرم، آب کافی و خوراکی، چراغ قوه یا هدلایت، جی پی اس یا نقشه راهنما و در صورت تمایل به کمپینگ لوازم مخصوص کمپ برای رفتن به این منطقه ضروری محسوب می شود.

الیمستان به واسطه شرایط جغرافیایی که دارد اغلب از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار بوده و در بیشتر مواقع مه آلود است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.