روستای برگ جهان

روستای برگ جهان منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و سرسبز در اطراف لواسان است و بسیاری از گردشگران، طبیعت گردان و آفرود سواران اوقات فراغت خود را در این منطقه سپری می کنند. اگر می خواهید با همه چیز درباره روستای برگ جهان بیشتر آشنا شوید پس تا انتهای این مطلب با باباسفر همراه باشید.

روستای برگ جهان لواسان کجاست؟

روستای برگ جهان منطقه ای در شمال لواسان یا دقیق تر، شمال شرق لواسان است. این روستا فاصله ای 15 کیلومتری تا لواسان دارد و بطور میانگین نیم ساعت طول میکشد تا از شهر لواسان به روستای برگ جهان رسید. برای دسترسی به روستای برگ جهان از شهر لواسان کافیست به انتهای بلوار امام خمینی یعنی میدان بسیج مراجعه کرده و بعد از آن وارد جاده لوسان به سینک شوید. در انتهای این جاده و با عبور از روستاهای هنزک و سینک به روستای افجه می رسید که خودش یکی از معروف ترین و بکرترین مناطق در اطراف لواسان محسوب می شود. در روستای افجه با استفاده از تابلو های راهنما وارد جاده افجه به برگ جهان می شوید و بعد از مسیری 7 کیلومتری که با استفاده از آن، 15 دقیقه از دل طبیعت و کوه های اطراف لواسان عبور می کنید در نهایت به روستای برگ جهان خواهید رسید.

روستای برگ جهان

مسیر دسترسی به روستای برگ جهان از تهران

برای دسترسی به روستای برگ جهان از شهر تهران بطور کلی دو مسیر وجود دارد یکی از شهر لواسان عبور می کند و دیگری از جاجرود. مسیر دسترسی به روستای برگ جهان از شهر لواسان زیبایی های خاص خودش را دارد و پر از پیچ و خم می باشد هرچند این مسیر در روزهای آخر هفته و تعطیلات بسیار شلوغ و پرترافیک می شود. اگر می خواهید از این مسیر به روستای برگ جهان برسید می بایست در شمال شرق تهران از طریق اتوبان لشگرک به جاده لواسان و شهر لواسان برسید و کمتر از 2 ساعت هم طول میکشد تا با استفاده از این مسیر به روستای برگ جهان برسید.

مسیر دوم که از شهر جاجرود عبور می کند بیشتر مناسب افرادی است که حوصله ترافیک های سنگین جاده لواسان را ندارند و از طرفی، ایمنی راه برایشان اهمیت بیشتری دارد و نمی خواهند در آن پیچ های خطرناک جاده لواسان باشند. این مسیر به مراتب طولانی تر است اما چون ترافیک کمتری هم دارد، از نظر زمانی تقریباً با مسیر دیگر یکسان است. اگر برای دسترسی به روستای برگ جهان لواسان می خواهید از جاده جاجرود استفاده کنید، می بایست در شرق تهران وارد جاده دماوند شوید و در ادامه مسیر از جاده قدیم استفاده کنید نه آزادراه تهران – پردیس تا به شهر جاجرود برسید و در شمال شهر جاجرود هم با استفاده از جاده لتیان و در ادامه آن، جاده برگ جهان از کنار شهر لواسان، ترافیک را دور زده و به روستای برگ جهان دسترسی خواهید داشت.

روستای برگ جهان

تاریخچه روستای برگ جهان لواسان

در دهه های گذشته، بررسی ها و جستجوهایی در روستای برگ جهان صورت گرفت و کلی ظروف سفالی و وسایل دیگر پیدا شد که بعد از بررسی روی آن ها، قدمت آن ها به هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شد برای همین، گفته می شود قدمت روستای برگ جهان یا به عبارتی، قدمت سکونت در این منطقه به 3هزار سال پیش برمیگردد. از طرفی هم استاد و شواهدی وجود دارد که می گوید قدمت روستای برگ جهان به 800 سال پیش برمیگردد اما با این حال، روستای برگ جهان قدیمی ترین روستای شهرستان لواسان است برای همین ارزش بسیار بالایی هم دارد.

برخلاف تصوری که داریم، در روستای برگ جهان خبری از بناهای تاریخی نیست چون تمامی خانه ها، باغ ها و ویلاهایی که در این روستا هستند همگی در طی دهه های اخیر یا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند یا ساختمان ها و بناهای جدید و مدرن تر جای آن ها را گرفته هرچند همچنان در برخی از کوچه ها می توان به حال و هوای قدیمی روستای برگ جهان پی برد.

روستای برگ جهان

معرفی روستای برگ جهان

در شمال شرق تهران و شمال شرق لواسان، روستایی قرار دارد که باقدمت ترین منطقه در این شهرستان محسوب می شود و بخاطر طبیعت بکر و هوای دلنشینش به پاتوق اوقات فراغت مردم تبدیل شده است. روستای برگ جهان در ارتفاع 2026 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد یعنی مرتفع تر از تهران و لواسان و چون اطرافش هم فقط کوه و طبیعت قرار دارد، آب و هوایی فوق العاده دارد و شما هیچ گاه اینجا را گرم یا آلوده نمی یابید.

روستای برگ جهان در طول سالیان مختلف درگیر اتفاقات طبیعت بوده و بارش های متعدد باران، سیل و زلزله و غیره باعث شده بسیاری از خانه ها و بناهایی که در این روستا قرار داشتند و از ارزش تاریخی برخوردار بودند از بین روند و خانه های جدیدتر جایگزین شود. این روستا کمتر از 1500 نفر جمعیت دارد و اهالی روستای برگ جهان از طریق فعالیت هایی همچون کشاورزی، دامداری و از همه مهم تر، صنعت گردشگری روزگار خود را سپری می کنند. جالب است بدانید اهالی روستای برگ جهان به فعالیت های دیگری هموچن جاجیم بافی، جوال دوزی، چادر شب بافی، نمد مالی و گلیم بافی هم مشغول هستند برای همین اگر تصمیم داشتید سفری به روستای برگ جهان داشته باشید، صنایع دستی فوق العاده ای را در این روستا می توانید تهیه کنید.

روستای برگ جهان

محله های روستای برگ جهان

اگر بزرگترین روستا نباشد، روستای برگ جهان بین بزرگترین روستاهای شهرستان لواسان قرار دارد و خودش از بخش ها و محله های مختلفی تشکیل شده است. شاهان، پاده، رودبار و سرده از قدیمی ترین محله های روستای برگ جهان هستند. اما همانطور که پیش تر گفتیم، بیشتر بناهای روستای برگ جهان از بین رفتند و سازه های نو تر جایگزین آن شده اند اما در روستای سرده یک مسجد جامع قرار دارد که گفته می شود قدیمی ترین بنای این روستا محسوب می شود که همچنان پابرجا مانده و در طی سال های اخیر برای حفظ این بنای تاریخی تنها بازسای ها و مرمت های روی آن صورت گرفته است.

اهالی روستای برگ جهان بسیاری از امکاناتی که امروزه دارند را مدیون شخصی با نام همایون هستند. آقای همایون کسی بود که در قدیم ها زمانی که روستای برگ جهان امکاناتی نداشت، اولین مسجد، مدرسه و حمام عمومی را در این روستا بنا کرد و از افراد مهمی در توسعه روستای برگ جهان بود. محمد همایون در سال 1273 هجری شمسی در منطقه ری تهران به دنیا آمد و بعد از توسعه و آبادانی روستای برگ جهان در سال 1356 و ماه بهمن درگذشت و ایشان شناخته شده ترین چهره در روستای برگ جهان هستند.

روستای برگ جهان

علت نامگذاری روستای برگ جهان

برای بسیاری از مردم همیشه سوال شده چرا نام این روستا را برگ جهان گذاشتند و چه پشت پرده ای برای انتخاب این نام وجود داشته؟ بطور کلی دو داستان یا دو روایت برای انتخاب نام روستای برگ جهان وجود دارد که در ادامه می خواهیم به هر دو روایت بپردازیم.

برخی از مردم بخصوص بومی های روستای برگ جهان بر این باورند که نام این روستا در گذشته های دور بلگجان بود و بلگجان در گوشی محلی یعنی منطقه ای مملو از برگ و این روایت با توجه به طبیعت بکر و زیبایی که روستای برگ جهان دارد چندان دور از ذهن نیست. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید روستای برگ جهان در بین محلی ها با نام های بلگیجهان، بلگجون و برگجون هم گفته می شود.

روایت دوم به یکی از پادشاهان ایرانی در تاریخ برمیگردد. در گذشت های دور، برخی از پادشاهان و افراد سرشناس حکومت اوقات فراغت خود برای تفریح و لذت بردن از هوا و طبیعت بکر یا حتی شکار به روستای برگ جهان مراجعه می کردند و چون برای شکار مجبور بودند به ارتفاعات منطقه مراجعه کنند، مشاهده کردند که این منطقه یا همان روستای برگ جهان امروزی در کنار طبیعت سرسبزش، ظاهری شبیه به برگ دارد برای همین نام منطقه را روستای برگ جهان گذاشتند.

روستای برگ جهان

پوشش گیاهی روستای برگ جهان لواسان

زمانی که از شهر لواسان یا جاجرود می خواهید عازم روستای برگ جهان شوید. چپ و راست خود جز منظره ای نه چندان جذاب چیز دیگری را مشاهده نمی کنید و بیشتر بیابان و دشت و کوه است تا طبیعت بکر و سرسبز اما هرچقدر که به روستای برگ جهان نزدیک تر می شوید، طبیعت روی زیبایش را بیشتر نشان می دهد تا زمانی که وارد روستای برگ جهان شوید و از زیبایی های منطقه نهایت لذت را ببرید. پوشش گیاهی نسبتاً غنی در روستای برگ جهان مشاهده می شود و بین این پوشش گیاهی سرسبز و غنی گلی گیاهان دارویی هم قرار دارد. ختمی، چای کوهی، کاسنی، آویشن، کاکوتی، خار پنبه و پونه گیاهان دارویی روستای برگ جهان و بید مجنون، تبریزی، صنوبر، گردو و کاج هم پوشش گیاهی روستای برگ جهان را تشکیل می دهند.

روستای برگ جهان

پوشش جانوری روستای برگ جهان

در خود روستای برگ جهان و بعضاً مناطق اطرافش خبری از حیوانات وحشی نیست و گردشگران و طبیعت گردان می توانند با خیال راحت به طبیعت گردی و گشت و گذار در اطراف روستا بپردازند و بطور کلی می توان گقت بجز دام های اهالی روستای برگ جهان، تقریباً هیچ حیوان دیگری در منطقه مشاهده نمی شود. اگر هم به مناطق دوردست مراجعه کنید، حیواناتی نظیر گرگ، گراز وحشی، روباه، قوج و میش و غیره را مشاهده خواهید کرد. در برخی از مواقع هم پرندگانی همچون شاهین و عقاب را بر فراز روستای برگ جهان میبینید که مشغول پرواز و پیدا کردن شکار هستند.

روستای برگ جهان

جاهای دیدنی روستای برگ جهان

جذاب ترین جاهای دیدنی که در روستای برگ جهان وجود دارد طبیعت بکر و کوه های مرتفع است که دارای ویو فوق العاده زیبا از مناطق اطراف هستند. به غیر از آن هم در روستای برگ جهان جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن ها در سفری یک روزه به این منطقه خالی از لطف نیست و در ادامه می خواهیم نگاهی به این جاهای دیدنی بیاندازیم.

روستای برگ جهان

تکیه سرده روستای برگ جهان

پیش تر اشاره کردیم که در روستای برگ جهان هیچ امکانات و بناهای مهمی نبود تا اینکه شخصی با نام همایون آمد و بناهای مهمی را از جمله مسجد، حمام و مدرسه را در این روستا بنا کرد. اولین بنای مهمی که در روستای برگ جهان ساخته شد یک مسجد بود که با نام مسجد سرده شناخته می شود و همانطور که از نامش پیداست، در محله سرده روستای برگ جهان قرار دارد. این مسجد قدیمی ترین بنای روستای برگ جهان است که همچنان باقیمانده و بین اهالی روستا از ارزش و اهمیت بالای برخوردار است. قدمت این مسجد به بیش از صد سال پیش برمیگردد و در طی این صد سال گذشته، اهالی روستای برگ جهان از مسجد سرده برای برگزاری مراسم های عزاداری استفاده می کردند و مردم از روستاها و مناطق اطراف به تکیه سرده مراجعه می کردند تا در این مراسم ها حضور داشته باشند.

مسجد و تکیه سرده برگ جهان ظاهر قدیمی و تاریخی خود را تا حدودی حفظ کرده و ما با یک بنایی طرف هستیم که دیوار های کاهگلی دارد، ستون های بنا همگی چوبی هستند و در بالای مسجد هم یک گنبد و طاق نمایی تاریخی مشاهده می شود و لازم به ذکر است در طبقه بالای مسجد در بخش طاق نما بخشی در نظر گرفته شده که بانوان در آنجا حضور دارند.

تکیه سرده روستای برگ جهان

آبشار برگ جهان

در تمامی روستاهای واقع در مناطق کوهستانی و ییلاقی حداقل یک آبشار فوق العاده زیبا وجود دارد که همیشه هم کلی گردشگر در اطراف آن قرار دارد بخصوص در فصل بهار و تابستان که هوا بی نظیر است. در روستای برگ جهان هم یک آبشار معروفی وجود دارد با نام آبشار برگ جهان که در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد و این آبشار جزء آبشار های فصلی منطقه محسوب می شود یعنی در فصل زمستان آنقدری هوای منطقه سرد می شود که این آبشار یخ میزند اما در طرف مقابل، زمانی که فصل بهار فرا می رسد و یخ ها ذوب می شوند، این آبشار آنقدری پرآب می شود که منظره ای دیدنی و فوق العاده زیبا را به وجود می آورد.

اگر بین جاهای دیدنی روستای برگ جهان تصمیم به بازدید از آبشار برگ جهان را دارید خود را برای یک کوهنوردی و سبک و یک پیاده روی یک ساعت و نیمه آماده کنید هرچند زمانی که به آبشار برسید متوجه می شوید ارزش اینم پیاده روی را داشت چون نه تنها خود آبشار جذاب است بلکه منظره ای که از اطراف دارید هم بسیار زیبا و دلنشین است. لازم به ذکر است آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستای برگ جهان واقع در کوه سیاه چال یا سرسیاه غار قرار دارد و در نظر ادشته باشید در طول مسیر هم چندین آبشار کوچک و بزرگ هم قرار دارد اما زمانی که به آبشار برگ جهان برسید با یک آبشار فوق العاده مواجه خواهید شد.

روستای برگ جهان

قلعه دختر برگ جهان

بنای تاریخی قلعه دختر با نام قلعه بند هم شناخته می شود و درواقع یک آتسکده ای است که قدمتش به دوران ساسانیان یعنی قبل از اسلام و زمانی که دین مردم زرتشتی بود برمیگردد. قلعه دختر یا قلعه بند بین بومی ها با نام قزل ماما شناخته می شود و این بتای تاریخی با اینکه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و از ارزش تاریخی هم برخوردار می باشد اما امروزه تنها ویرانه هایی از آن باقیمانده و چندان به آن اهمیت داده نمی شود. برای بازدید از قلعه درخت می بایست به فاصله 3 کیلومتری شمال روستای برگ جهان مراجعه کنید تا به ارتفاع 3180 متری از سطح دریا برسید اما در نظر داشته باشید اگر بین جاهای دیدنی برگ جهان می خواهید از قلعه دختر بازدید کنید می بایست خود را برای یک مسیری کوهنوردی آماده کنید و تجهیزات لازم را هم به همراه داشته باشید.

روستای برگ جهان

غار خمیره معروف به زندان خانه لار

بین غارنوردان، غار خمیره یکی از محبوب ترین غارهای اطراف تهران و لواسان است و اگر شما هم علاقه مند به غار نوردی هستید پیشنهاد می کنیم به روستای برگ جهان سفر کرده و گشت و گذاری در این غار داشته باشید. غار خمیره با نام زندان خانه لار هم شناخته می شود چون در گذشته های دور از این غار به عنوان یک تبعیدگاه و زندان استفاده می کردند بخاطر اینکه مسیر دسترسی به غار چندان راحت نبود و مجرمان اگر قصد فرار داشتند نمی توانستند از مسیرهای صعب العبور بدون تجهیزات و راهنما عبور کنند. این غار دارای دهانه ای به ارتفاع 2 متر است و داخل غار هم مسیری با طول 30 متر میبینیم که دارای فرعی های مختلفی می باشد.

روستای برگ جهان

تنگل خانه برگ جهان

در غرب روستای برگ جهان به یک تپه ای می رسید که 120 متر طول دارد ارتفان آن هم به بیش از 45 متر می رسد. این تپه یکی از جاهای دیدنی فوق العاده جذابی است که به همه گردشگران در سفر به روستای برگ جهان و گشت و گذار میان جاهای دیدنی منطقه پیشنهاد می کنیم بازدید کنند. در تپه تنگل خانه در گذشته های خیلی دور قلعه ای وجود داشت که کاربردش نظامی بود چون این تپه موقعیتی دارد که به تمام مناطق اطراف اشراف داشته و برای جلوگیری از حملات دشمنان بسیار پرکاربرد بود. امروزه زمانی که به تپه تنگل خانه مراجعه می کنید با یک ویو فوق العاده زیبا از طبیعت زیبای برگ جهان مواجه می شوید که پاتوق جذابی برای عکاسان خواهد بود.

روستای برگ جهان

تفریحات روستای برگ جهان

مهم ترین دلیلی که گردشگران بخصوص پایتخت نشین ها بین جاهای دیدنی اطراف تهران تصمیم می گیرند به روستای برگ جهان سفر کنند، تفریحاتی است که در این روستا وجود دارد چون مردم می خواهند چند ساعت یا چند روز را به دور از شلوغی، ترافیک و آلودگی سپری کنند و هرچی خستگی در بدن را دارند را رفع کنند. در ادامه می خواهیم نگاهی به برخی از تفریحات رایج گردشگران در روستای برگ جهان بپردازیم.

روستای برگ جهان

عکسبرداری از طبیعت

در روستای برگ جهان کلی باغ های بزرگ میوه و کلی کوچه های تاریخی باصفا وجود دارد که قدم زدن در آن ها بخصوص در فصل پاییز و برگ ریزان هایش حال و صفای دیگری دارد. جدا از اینکه قدم زدن در این باغ ها و مسیر ها بسیار لذت بخش است، بخاطر ویو زیبایی که دارند پاتوق خوبی برای عکاسی محسوب می شوند. از طرفی در اطراف روستای برگ جهان نیز مناطق مرتفع بی نظیری هست مانند تپه تنگل خانه که پیش تر معرفی کردیم و دارای چشم انداز جذاب از طبیعت و کوه های اطراف هستند و این مناطق می توانند سوژه های خوبی را برای عکاسی به وجود بیاورند.

روستای برگ جهان

طبیعت گردی و کوهنوردی

زمانی که وارد روستای برگ جهان می شوید انگار وارد طبیعتی بکر و زیبا شدید و اطرافتان هم کوه های مرتفع و جذابی وجود دارد که خوراک کوهنوردی و طبیعت گردی هستند. پیش تر اشاره کردیم که روستای برگ جهان پوش گیاهی غنی دارد و در اطراف روستا دشت ها و جاهای سرسبزی هست که دارای گیاهان دارویی همچون آویشن، پونه و غیره هستند و به لطف این گیاهان دارویی و پوشش گیاهی فوق العاده، در بسیاری از نقاط روستای برگ جهان عطر بی نظیر این گیاهان پخش شده و دلتان نمی خواهد از این مناطق خرج شوید. همیشه به گردشگران توصیه شده قبل از اینکه عازم روستای برگ جهان شوند لباس های راحت، کفش مخصوص پیاده روی و کوهنوردی و تجهیزات لازم به همراه داشته باشند چون طبیعت اینجا آنقدری جذاب است که هرکسی را مشتاق به طبیعت گردی و کوهنوردی می کند.

روستای برگ جهان

بهترین زمان سفر به روستای برگ جهان

اکثر مناطق اطراف تهران بخاطر ارتفاعی که از سطح دریا دارند و کوه های مرتفعی که در اطرافشان هست، همیشه هوای خنک و سردی دارند. روستای برگ جهان هم جایی است که ارتفاعش از سطح دریا به بیش از 200 متر می رسد و اطرافش هم فقط کوه و طبیعت بکر مشاهده می شود. از اواخر پاییز تا اوایل بهار، روستای برگ جهان لواسان سردترین روزهای خود را سپری می کند و یکی از سردترین جاهای دیدنی لواسان به شمار می رود بطوریکه کمتر کسی در این ایام وارد روستای برگ جهان می شود. تمامی آبشار ها در این منطقه یخ می زنند و طبیعت هم آن روی سرسبز و فوق العاده اش را دیگر ندارد.

با شروع شدن فصل بهار، طبیعت روستای برگ جهان سرسبزی و زیبایی خود را نشان می دهد، هوا با اینکه خنک است اما دیگر سوز زمستان را ندارد و آبشار ها آنقدری پرآب می شوند که کلی گردشگر از پایتخت به روستای برگ جهان سفر می کنند تا فقط ساعاتی از تماشای آبشار برگ جهان لذت ببرند. به گفته گردشگران، بهرتین زمان باری سفر به روستای برگ جهان و گشت و گذار در بین جاهای دیدنی این منطقه فصل تابستان است چون هوا خنکی خودش را دارد و طبیعت همچنان زیبا است اما در نظر داشته باشید فصل تابستان از طرفی، شلوغ ترین زمان برای سفر به روستای برگ جهان محسوب می شود.

روستای برگ جهان

جاهای دیدنی اطراف روستای برگ جهان

روستای برگ جهان آنقدری جاهای دیدنی فوق العاده دارد که حسابی یک روزه یا شاید دو روز کامل از گردشگران را به خودش اختصاص می دهد. اما با این حال اگر سفری چند روزه به برگ جهان دارید و قصد دارید در کنار جاهای دیدنی این روستا، نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی در اطراف روستای برگ جهان بیاندازید، جاهای دیدنی فوق العاده ای در اطراف روستا هست که بیشتر آن ها آبشار ها و قلع ههای مرتفع هستند. چشمه سید خلیل، قله گاوبینی، قله پارسون، امامزاده سلطان خواجه احمد، روستای افجه، آبشار پسکوهک واقع در شمال افجه که معروف ترین و زیباترین آبشار روستای افجه محسوب می شود و صد ها جاذبه دیدنی دیگر در اطراف روستای برگ جهان وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

روستای برگ جهان

رزرو ویلا لوکس در لواسان

لواسان لوکس ترین یا یکی از لاکچری ترین مناطق در اطراف تهران است. جدا از جاهای دیدنی، طبیعت بکر و آب و هوایی دلنشین، لواسان بخاطر ویلاها و اقامتگاه های لوکسی که دارد یکی از محبوب ترین مناطق در اطراف تهران بین پایتخت نشین ها است و افراد زیادی دوست دارند اوقات فراغت، آخر هفته ها و تعطیلات خود را با اجاره ویلا لوکس در لواسان در یکی از لوکس ترین و خاص ترین اقامتگاه های منطقه سپری کنند. باباسفر به عنوان مرجع تخصصی اجاره روزانه ویلا در اطراف تهران و سایر نقاط کشور، بهترین اقامتگاه هایی که در لواسان به صورت روزانه اجاره داده می شود را ارائه داده تا گردشگران با ارزان ترین قیمت ها با خیال راحت بتوانند بهترین اقامتگاهی که در این شهر مد نظر دارند را رزرو کرده و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.