غار آویشو

غار آویشو غاری است که در شهر ماسال قرار دارد و از جمله غارهایی است که مدت زیادی از کشف آن نگذشته اما یکی از جذاب ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی ماسال محسوب می شود. اگر میخواهید بین جاهای دیدنی این شهر با غار آویشو بیشتر آشنا شوید پس در ادامه با ما همراه باشید.

غار آویشو کجاست؟

غار آویشو جزء جاهای دیدنی شهر ماسال است و اما در اطراف ماسال قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر عاشق غارنوردی هستید و بین جاهای دیدنی ماسال می خواهید نگاهی به این زیبا و فوق العاده بیاندازید، می بایست به بخش جنوب غربی ماسال و شاندرمن مراجعه کنید. غار آویشو بطور کلی تا شهر ماسال و شاندرمن نزدیک به 40 کیلومتر فاصله دارد هرچند بخش زیادی از مسیر را می توانیسد با خودرو طی کنید اما مابقی مسیر در دل طبیعت قرار دارد و باید خود را برای پیاده روی دل جنگل های ماسال و عبور از مسیر های بعضاً پرچالش آماده کنید تا به غار آویشو برسید.

بطور کلی، دو مسیر برای دسترسی به غار آویشو وجود دارد که مبدأ هردو از شهر ماسال است. مسیر اول که محبوب ترین مسیر و البته، شلوغ ترین مسیر برای رسیدن به غار آویشو می باشد در جاده ماسال به اولسبانگاه قرار دارد. بدین منظور، از شهر ماسال وارد جاده اولسبلنگاه می شوید و بعد از مسیری 40 کیلومتری و با عبور از روستای مرکیه، طاسکوه، نسا، شالما، سلیم آباد، قبل از اینکه به روستای خرشه پشت برسید، یک مسیر فرعی در بخش شرقی جاده هست که آسفالته نیست اما خودرو ها می توانند از آنجا عبور کنند. سپس در انتهای آن به جایی می رسید که خودروی های آفرودی هم نمی توانند عبور کنند و سپس از آنجا مسیر پیاده روی را آغاز می کنید تا به غار آویشو برسید.

مسیر دوم برای دسترسی به غار آویشو در شمال ماسال قرار دارد. بدین منظور، برای دسترسی به غار آویشو از این مسیر می بایست در شمال ماسال از طریق بلوار بسیج یا جاده شاندرمن به مطنقه شاندرمن برسید و در غرب شاندرمن و روستای سیاه مرد، وارد جاده شاندرمن به امامزاده شفیع شوید.در این مسیر نیز بعد از مسافتی 25 کیلومتری و عبور از روستاهایی همچون چاله سرا، امامزاده شفیع، کوربار، ماسلا خان و با عبور از کوه سیاه پشت، به جایی می رسید که دیگر جلوتر نمی توانید با خودرو بروید و می بایست باقی مسیر را به صورت پیاده به سمت جنوب طی کنید تا به غار آویشو دسترسی داشته باشید.

بطور کلی، مسیر جاده اولسبلنگاه زیبایی های خودش را دارد اما به مراتب شلوغ تر از جاده شاندرمن به امامزاده شفیع است اما از طرفی، در انتهای جاده امامزاده شفیع هم مسیر پیاده روی در دل طبیعت طولانی تر از جاده اولسبلنگاه می باشد. همچنین اگر قصد بازدید از غار آویشو را دارید حتماً راهنمای محلی به همراه داشته باشید یا با افرای سفر کنید که قبلاً تجربه مراجعه به این غار را داشته اند.

غار آویشو

معرفی غار آویشو

ماسال یکی از زیباترین و محبوب تربین شهر ها در استان گیلان است که بخاطر نزدیکی به طبیعت بکر و مناطق ییلاقی غرق در مه گیلان بخصوص جاهایی همچون اولسبلنگاه، بین گردشگران و طبیعت گردان از محبوبیت بالایی برخوردار است البته دلیل اینکه ماسال بین طبیعت گردان بسیار محبوب است بیشتر به هوای دست داشتنی آن و اقیانوس ابرهایی که در ارتفاعات ماسال قرار دارد برمیگردد. در شهر ماسال و مناطق اطرافش نزدیک به 17 غار کوچک و بزرگ شناسایی شده که جدید ترین آن غار آویشو نام دارد. این غار در سال 1389 توسط گروهی از کوهنوردان و غارنوردان کشف شده و در همان سال هم در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفته.

غار آویشو بین بومی های منطقه با نام های غار آبیشوی، آویشوی و آیشو هم شناخته می شود. این غار در یک دره ای کم آب واقع شده و اطرافش هم مناطقی مانند تائی بنه، خماسون و انده چو قرار دارد که مقاصد بکری برای طبیعت گردی به شمار میروند.

غار آویشو

ورودی غار آویشو

غار آویشو دهانه بزرگی دارد و به عبارتی، 19 متر ارتفاع دهانه ورودی غار است، 150 متر عمق دارد و 14 متر هم عرض غار می باشد. غار آویشو در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد و تصور کنید هوای داخل غار همیشه بسیار خنک تر از بیرون غار است و اینکه غار آویشو در این ارتفاع هم قرار دارد چه هوای سردی خواهد داشت بخصوص در روزهای پاییز و زمستان. غار آویشو گفته میشد نهاتاً 150 متر عمق دارد و در طول سال های مختل، غارنوردان بسیاری در این غار کاوش کردند و تا به امروز، بیشترین عمقی که توانستند در غار آویشو جلو بروند نزدیک به 2کیلومتر بوده که به لطف این موضوع، غار آویشو به عنوان طولانی ترین غار آبی گیلان شناخته می شود و گفته می شود این غار می تواند طولانی ترین غار ایران هم باشد.

داخل غار آویشو

وارد غار آویشو که می شوید، دیواره های غار را ستون های آهکی و سنگ های کربناته تشکیل داده و سقف غار هم پر از قندیل های زیبا و صد البته خطرناک قرار دارد. از آنجایی که سنگ های کربناته سال های زیادی زمان می خواهد تا تغییر شکل بدهد، تخمین زده شده که عمر غار آویشو به بیش از 75 میلیون سال پیش برمیگردد.

غار آویشو یک غار آبی است و زمانی که وارد آن می شوید هرچقدر جلوتر بروید، حجم آب بیشتر می شود و جاهایی هم هست که تا زانو در آب قرار دارید. به لطف آبی بودن غار، در اینجا آبشار های کوچک مختلفی مشاهد می شود که از دل دیواره های غار بیرون آیند. در کنار آبشار ها هم 7 چشمه وجود دارد. اینجا محل زندگی جانورانی همچون دو نوع خفاش، آبدزدک و حلزون است هرچند کاری با آن ها نداشته باشید خطرناک و تهدید آمیز نیستند.

غار آویشو

غارنوردی در غار آویشو

غار آویشو تا کنون 2هزار متر از اعماقش به لطف غارنوردان حرفه ای کشف شده و امروزه هم بین جاهای دیدنی ماسال جاذبه ای فوق العاده برای گردشگران و طبیعت گردان است البته اگر می خواهید نگاهی به این غار بیاندازید، نه تنها حتماً وسایل مورد نیاز غارنوردی را به همراه داشته باشید بلکه سعی کنید از 150 متر جلوتر نروید چراکه مسیرها باریک شده و خطرناک هم می شود. اما اگر می خواهید تجربه غارنوردی در غار آویشو را کسب کنید، خوب است بدانید در این غار 10 حلقه چاه وجود دارد که یکی از آن ها حلقه فرعی است.

زمانی که به اعماق غار آویشو می روید با اولین حلقه چاه مواجه می شوید، این حلقه 6 متر ارتفاع دارد. بعد از آن، وارد حلقه دوم می شوید که ارتفاعش به 3 متر می رسد، حلقه سوم 7 متر، حلقه چهارم 8 متر، حلقه پنجم 10 متر، حلقه ششم 9 متر، حلقه هفتم 5 متر و در نهایت به حلقه خشتم می رسید که مرتفع ترین حلقه در این غار بوده و ارتفاعش به 12 متر می رسد و بعد از آن به آخرین حلقه یعنی چاه نهم می رسید که ارتفاعش تنها 2 متر است و حلقه فرعی دهم که پیش تر ذکر کردیم در کنار چاه نهم قرار دارد.

غار آویشو

بهترین زمان بازدیداز غار آویشو

برای اینکه نگاهی به غار آویشو بیاندازید، بهترین زمانی که می توانید به این غار مراجعه کنید فصل تابستان است یا به عبارتی، از اواسط بهار تا اواخر تابستان چراکه این بازه زمانی از سال کلاً بهترین زمان برای سفر به ماسال و گشت و گذار در طبیعت زیبای ماسال است و از طرفی، در تابستان دمای هوا افزایش پیدا می کند و به طبع آن، دمای داخل غار که در حالت عادی کمتر از فضای بیرون می باشد نیز افزایش یافته و محیط را از آن سرمای اذیت کننده خارج می کند تا به راحتی بتوان گشت و گذاری در داخل غار آویشو داشت.

در کنار اینکه تابستان از نظر شرایط هوا و دما بهترین زمان برای سفر به ماسال و بازدید از غار آویشو می باشد، این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر قصد ماجراجویی در غار آویشو را دارید و می خواهید به اعماق آن نفوذ کنید، ما با یک غار آبی طرف هستیم که عنوان طولانی ترین غار آبی گیلان را هم به خود اختصاص داده و به لطف چشمه ها و آبشارهایی که دارد، در فصل پاییز و زمستان به لطف بارش های سنگین برف و باران در این منطقه حجم آب در داخل غار افزایش پیدا می کند که این موضوع برای غانوردان بسیار خطرناک است و حوادث جبران ناپذیری را به وجود می آورد برای همین، فصل تابستان بخاطر اینکه بارش باران به حداقل رسیده و سطح آب داخل غار هم کاهش پیدا می کند، زمان امن تری برای ماجراجویی در داخل غار آویشو به شمار میرود.

غار آویشو

جاهای دیدنی اطراف غار آویشو

غار آویشو جدیدترین غار کشف شده در اطراف ماسال است، بین 17 غار در این منطقه بزرگترین بوده و زیبایی های خاص خودش را دارد و عمرش هم به بیش از 75 میلیون سال می رسد که همین موارد باعث شده اینجا جزء معدود جاهای دیدنی ماسال باشد که بازدید از آن برای گردشگران و بخصوص طبیعت گردان جزء واجبات سفر به ماسال باشد. اما با این حال، از آنجایی که هدف گردشگران از سفر به ماسال بیشتر سفر به روستای ییلاقی و بر فراز ابرهای اولسبلنگاه می باشد، در صورتیکه عشاق طبیعت گردی و گشت و گذار هستید پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی منطقه و بخصوص جاهای دیدنی اطراف غار آویشو از جمله کوه سیاه پشت، آبشار وزن، طالب دره، آبشار رامینه، ییلاق اسبی دشت، قلعه کول، منطقه باستانی اسبه ریسه، ماسوله خونی، ییلاق سوئه چاله، پارک ساحلی ماسال، بام سبز ماسال و پارک جنگلی ریزه مندان هم بیاندازید تا یک سفر پر از خاطرات جذاب و هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید.

غار آویشو

رزرو ویلا در ماسال

ماسال جایی است که در فصل تابستان میزبان گردضشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور می باشد. در خود شهر ماسال، مناطق اطرافش و بخصوص جاده ماسال به اولسبلنگاه تا دلتان بخواهد انواع کلبه های چوبی، کلبه های جنگلی، خانه ها، سوئیت ها و اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد که همگی به صورت روزانه اجاره داده می شود. برای اجاره ویلا در ییلاق ماسال اما، این نکته را در نظر داشته باشید چون هدف از سفر به ماسال، ییلاق اولسبلنگاه می باشد بدین منظور اقامتگاه ها هرچقدر به این روستا نزدیک تر باشند قیمت های بیشتری هم برای اجاره روزانه آن ها در نظر گرفته می شود. با این حال، بجز کلبه های چوبی که در ارتفاعات و در دل طبیعت قرار دارند، اقامتگاه های بومگردی بهترین گزینه برای افرادی است که هزینه کم می خواهند پرداخت کنند و در جایی دوست داشتنی و سنتی اقامت خود را سپری کنند و ویلاها و خانه های روستایی هم گزینه ای ایده آل برای آن هایی است که به دنبال اقامتگاه دربست می گردند.

به لطف توریستی بودن ماسال در فصل تابستان، اگر قصد سفر به این منطقه را دارید و می خواهید چند روزی را مهمان ییلاق ماسال باشید، می توانید از یک ماه قبل از تاریخ سفرتان به سایت باباسفر مراجعه کنید و برای اجاره ویلا در ماسال از خود شهر ماسال تا روستای اولسبلنگاه از بین بهترین اقامتگاه های منطقه که در سایت باباسفر قرار داده شده هرکدام را که مد نظر داشتید با قیمت های استثنائی رزرو کنید تا سفری آسوده خاطر و اقامتی خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.