غار نمکی قشم

غار نمکی قشم در کنار جاهای فوق العاده ای همچون دره ستارگان، دره تندریس ها، تنگه چاهکوه جنگل حرا و غیره، یکی از سایت های ژئو پارک قشم است. این غار زیبا آنقدری جذاب و فوق العاده است که شهرت جهانی دارد و کلی توریست از خارج هم هرساله به قشم سفر می کنند تا از شگفتی های غار نمکی قشم معروف به غار نمکدان قشم لذت ببرند. اگر می خواهید با غار نمکی قشم بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

غار نمکی قشم کجاست؟

در جزیره قشم یک منطقه بزرگی هست که با نام منطقه ژئو پارک قشم شناخته می شود و در این منطقه تامی سایت های ژئوپارک واقع شده اند. بخش اعظمی از ژئو پارک قشم در مرکز و غرب جزیره قرار دارند و غار نمکی قشم هم در بخش غربی قشم واقع شده است. شرق جزیره قشم منطقه توریستی این جزیره است و همه گردشگران هم در این بخش حضور دارند برای همین، مبدأ را بخش توریستی قشم در نظر میگریم و از اینجا تا غار نمکدان قشم فاصله ای کمتر از 2 ساعت در پیش رو داریم چراکه مسیر بخش توریستی تا غار نمکدان قشم میانگین 100 کیلومتر است و بین یک ساعت و نیم تا 1 ساعت و 50 دقیقه طول میکشد تا از مسیرهای مختلف جزیره به غار رسید.

غار نمکی قشم

تاریخچه غار نمکی قشم

پیدایش غار نمکدان قشم به 570 میلیون سال پیش برمیگردد. بیش از 500 میلیون سال پیش دوران اولن زمین شناسی یعنی همان پرکامبرین بود و در آن سال ها غار نمکی قشم در این جزیره متولد شد. شکل و شمایل داخلی غار درواقع نشان می دهد که قدمت اینجا به 570 میلیون سال پیش برمیگردد اما در خصوص نمک های بسیار زیبایی که در غار نمکدان قشم مشاهده می شود خوب است این نکته را بدانید که عمر نمک ها نهایتاً 6هزار سال است اما باز هم عدد بزرگی است. از طرفی به غیر از نمک ها، کلی قندیل هم در جای جای غار نمکدان قشم مشاهده می شود که قدمت قدیمی ترین آن ها به بیش از 6 میلیون سال پیش برمیگردد.

غار نمکدان قشم

معرفی غار نمکی قشم

برمیگردیم به سال 1998 میلادی مصادف با سال 1377 هجری شمسی. تا آن سال، غاری در کشور فلسطین وجود داشت با نام غار نمکی سدام که طولش به بیش از 5685 متر می رسید و این غار با نام طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته میشد. در سال 1377، جمهوری چک با کمک دانشگاه شیراز بعد از اینکه متوجه شدند یک غار نمکی در جزیره قشم وجود دارد، تیمی 3 نفره از جمهوری چک را به این غار فرستادند تا به اعماق آنجا بروند و در این سال، از کشف غار نمکدان قشم رونمایی شد.

گنبد های نمکی بیشتر در مناطقی مشاهده می شوند که از آب و هوای گرم و نسبتاً خشکی برخوردار هستند. مناطقی که از شرایط آب و هوایی مشابه قشم برخوردار باشند، گنبد های نمکی بیشتر عمر می کنند. غار های نمکی در داخل این گنبد های نمکی به وجود می آیند و غار نمکی قشم هم درواقع داخل گنبد نمکدان قشم قرار دارد، گنبدی که ارتفاع آن به 237 متر می رسد. در داخل این غار صحنه های اعجاب انگیزی از قندیل های نمکی مشاهده می شود و شاید برای بسیاری از مردم سوال باشد این نمک ها چگونه به این شکل تبدیل شده اند؟ درواقع نمک ها به صورت لایه ای روی زمین هستند، دیوار و سقف ها قرار دارند و چون وزن کمتری نسبت به آهک ها و املاح داخل غار دارند، به مرور زمان و طی سالیان دراز تغییر جهت می دهند و با قرار گیری روی هم، پدیده های شکفت انگیزی را به وجود می آورند.

غار نمکی قشم

لازم به ذکر است ابتدا شما را با دو مفهوم استالاگمیت و استالاکتیت آشنا کنیم. زمانی که وارد غاری می شوید چه غار نمکی باشد چه غار دیگر، قندیل هایی را میبینیم که از سقف آویزان شده اند و مقابلشان روی زمین هم قندیل هایی به وجود آمده. درواقع آب در داخل غار حبس شده و زمانی که از سقف می چکد با خود املاح نیز به همراه دارد. این املاح به مرور روی هم جمع می شوند و از سقف آویزان می شوند که به آن ها استالاکتیت می گویند. اما این قطره آب که چکه می کند به کجا می رود؟ روی زمین دقیقاً مقابل استلاکتیت این قطره های آب به همراه املاح ها رسوب می کنند و قندیل هایی از کف زمین به وجود می آورند که به آن ها استالاگمیت گفته می شود. در غار نمکی قشم، این استالاگمیت ها و استالاگتیت ها از جنس نمک هستند و لازم به ذکر است از آنجایی که تردد در غار ها زیاد است، معمولاً استالاکتیت ها را کم میبینیم و بیشتر در جاهایی که قدم روی زمینش گذاشته نمی شود مشاهده می شوند.

غار نمکدان قشم

نام گذاری غار نمکی قشم

امروزه غار نمکی قشم را با نام های غار نمکدان قشم و گنبد نمکی قشم هم می شناسیم اما در گذشته برای مدتی به این غار، غار سه برهنه می گفتند ولی چرا همچین نامی برای یک غاری بسیار بزرگ و با ابهت انتخاب شده بود؟ برمیگردیم به سال 1998 میلادی مصادف با 1377 هجری شمسی یعنی زمانی که دانشگاه شیراز با کمک جمهوری چک، غار نمکی قشم را کشف کرد. در آن زمان جمهوری چک تیمی 3 نفره را به جزیره قشم فرستاد تا با تجهیزات کامل به اعماق غار نمکی نفود کنند و ببینند در داخل این غار چخبر است.

بعد از مدت زمانی که صرف کاوش در غار صورت گرفت، مشخص شد غار نمکدان قشم 6580 متر طول دارد و عنوان طولانی ترین غار نمکی دنیا را از آن خود کرد هرچند اخیراً غاری در کشور اسرائیل پیدا شده که گفته می شود طولی بیشتر از غار نمکی قشم دارد هرچند هنوز ثابت نشده و تنها در حد تخمین است. در آن سال که متخصصان جمهوری چک مشغول قدم زدن و کاوش در غار نمکی قشم بودند، چون اینجا یک غار نمکی محسوب می شود، برای عبور از برخی مناطق وارد دریاچه نمک میشدند و از آنجایی که این دریاچه ها نمک فراوانی داشتند و به طبع آن، آب دریاچه هم بسیار غلیظ بود، نمک ها به بدنشان میچسبید و سریع سفت میشد لذا مجبور بودند کل مسیر را برهنه باشند لذا بخاطر این اتفاق نام سه برهنه را برای غار نمکدان قشم انتخاب کردند.

در گذشته، نام غار نمکدان قشم غار 3N بود چون حرف N اولین حرفه برهنه به زبان انگلیسی است و همان معنی 3 برهنه را می دهد. بطور کلی غار سه بخش دارد، بخش اول که ورودی است با نام 1N، بخش دوم یا همان تالار دوم با نام بخش 2N و بخش سوم که تا اعماق غار می رود با نام تالار 3N شناخته می شود.

غار نمکی قشم

جاهای دیدنی غار نمکی قشم

زمانی که به بخش غربی قشم و منطقه ژئوپارک جزیره مراجعه می کنید، از طریق خیابان غار نمکی به گنبد نمکی مرتفع می رسید که در نوع خودش بسیار زیبا است و ویو فوق العاده ای از اطراف را ارائه می دهد. در دل این غار یک دهانه نسبتاً بزرگ میبینید که از دور چندان بزرگ به نظر نمیرسد. از طریق این دهانه وارد غار نمکدان قشم می شوید. در این غار بخش ها و تالار های مختلفی هست که گشت و گذار بین آن ها ساعت ها زمان می خواهد ولی ارزشش را دارد.

دهانه ورودی غار

جذاب ترین و شلوغ ترین بخش از غار نمکدان قشم همان بخش اولش یعنی دهانه ورودی غار است. دهانه غار نمکی قشم ارتفاعی 6 متری دارد و زمانی که وادر غار می شوید، تازه متوجه جذابیت دهانه ورودی غار خواهید شد. اینجا اگر در فصل بهار و پاییز مراجعه کنید چون هوا دلنشین است و فصل گردشگری قشم محسوب می شود، گردشگران بسیاری را در در این بخش مشاهده خواهید کرد که مشغول عکسبرداری هستند چون ویو به سمت دهانه غار از داخل، خارق العاده است.

در بخش دهانه ورودی غار، نور طبیعی بیرون تا عمق 20 متری از اول غار را به خوبی روشن می کند و می توانید از زیبایی های درون غار یعنی قندیل های نمکی فوق العاده آن لذت ببرید.

غار نمکدان قشم

تالار های غار نمکی قشم

از آنجایی که نور طبیعی تنها تا فاصله 20 متری را روشن می کند، برای بقیه بخش های غار و هرچقدر که جلوتر می روید، نور کمتر شده و نیاز به چراغ قوه خواهید داشت. از آنجایی که اکثر بازدید کنندگان از غار نمکی قشم گردشگران و توریست ها هستند و تجهیزات لازم برای غارنوردی را ندارند، با استفاده از نور چراغ قوه گوشی ها و همچنین بدون تجهیزات تنها تا عمق 100 متری غار می شود رفت چراکه بعد از آن، برخی مسیرها بسیار باریک می شوند و دریاچه های نمک هم در پیش رو قرار دارد که خطرناک هستند.

جالب است بدانید این حوضچه های نمکی واقع در داخل غار نمکی قشم جاذبه دیدنی این غار هستند. حوضچه های نمکی و جریان آبی که در داخل غار وجود دارد دائمی است اما در فصل زمستان بخاطر بارش های سنگینی که در این منطقه می بارد شاید سطح آب حوضچه ها اندکی افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است در زمان هایی که گردشگران کمی از غار نمکی قشم بازدید می کنند و افراد کمی هم وارد این حوضچه ها می شوند، چون آب بکر است تصویر قندیل های نمکی یا همان استالاکتیت ها روی آب منعکس می شوند و سوژه جذابی را برای عکاسی به وجود می آورند. همچنین این نکته را هم بدانید زمانی که به کف این حوضچه ها نگاه می کنید، رنگ سرخ در کف غار میبینید که همان رسوبات گل اخرا یا خاک نسوز هستند.

غار نمک قشم

ثبت جهانی غار نمکی قشم

غار نمکدان قشم در سال 1377 کشف شد و در سال 1390 بخاطر ارزش طبیعی بسیار بالایی که داشت، در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت و بخاطر ارزش بسیار بالایی که داشت، به عنوان 173امین اثر طبیعی وارد این فهرست شد. غار نمکی قشم بعد از اینکه کشف و شد و فهمیدند چه اثر طبیعی بسیار باارزشی است، شهرت جهانی پیدا کرد و آنقدر اهمیت غار بالا بود که سازمان یونسکو تصمیم گرفت این غار را به عنوان یک میراث طبیعی جهانی، به فهرست میراث طبیعی یونسکو نیز اضافه کند. اما این نکته را در نظر بگیرید در فهرست سازمان جهانی یونسکو، ژئوپارک قشم قرار دارد و غار نمکی که یکی از سایت های ژئو پارک قشم است، تخت زیر مجموعه این ژئو پارک در یونسکو قرار گرفت.

غار نمکدان قشم

ژئو پارک ها برای سازمان یونسکو اهمیت ویژه ای دارند. ژئو پارک ها درواقع جاذبه های طبیعی یک مجموعه در یک منطقه بزرگ هستند که توسط بومی های آن منطقه توسعه پیدا می کنند ولی بعد از مدتی که از ثبت غار نمکی قشم در فهرست این سازمان گذشت، بخاطر شرایط بدی که نه تنها غار نمکی بلکه اکثر سایت های ژئو پارک قشم داشتند سازمان یونسکو حمایت خود را از ژئو پارک قشم پس گرفت و این ژئو پارک را به همراه تمامی سایت ها از فهرست حذف کرد. این اتفاق در سال 1391 هجری شمسی رخ داد و بعد از چند سال که مدیریت منطقه آزاد قشم تغییر یافت، مجدداً تلاشی صورت گرفت تا با بهبود شرایط، در سال 1396 ژئو پارک قشم در فهرست سازمان یونسکو دوباره قرار گیرد.

غار نمکی قشم

نکاتی که برای بازدید از غار نمکی قشم باید بدانید

غار نمکدان قشم امکانات و خدماتی ندارد و تنها در نزدیکی دهانه ورودی غار، غرفه ای است که به گردشگران چراغ قوه اجاره می دهد. همانطور که پیش تر گفتیم، تنها تا فاصله 20 متری از دهانه ورودی نور هست و بعد از آن می بایست چراغ قوه به همراه داشته باشید و از آنجایی که با یک غار نمکی مواجه هستیم که حوضچه های نمک هم دارد شاید برخی از گردشگران نخواهند گوشی به همراه ببرند و از طرفی هم می خواهند تا فاصله 100 متری غار نفوذ کنند برای همین می توانید از این غرفه چراغ قوه تهیه کنید.

اگر بین جاهای دیدنی قشم تصمیم دارید گشت و گذاری در غار نمکی داشته باشید، لباس بسیار نازک و راحت بپوشید چون اگر بخواهید از حوضچه ها عبور کنید، آب بسیار غلیظ و مملو از نمک بوده و نمک ها به بدنتان میچسبد و اذیت کننده هستند حتی اگر بخواهید دقایقی روی زمین غار هم بنشینید بدنتان مملو از نمک خواهد شد، بماند که تمیز کردن نمک از روی بدن و لباس کار نسبتاً سختی است.

نمک های غار نمکدان قشم جدا از زیبایی هایی که به وجود آورده اند، خاصیت خوراکی و دارویی هم دارند. ورود به غار نمکی قشم بخاطر وجود بهترین نوع نمک خوراکی و همچنین وجود منیزم در کنار نمک، برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی همچون آسم هستند و مشکلات تنفسی دارند بسیار توصیه می شود و از طرفی، حوضچه های نمکی که در این غار قرار دارند نیز برای درمان بیماران پوستی بسیار مفید خواهد بود.

غار نمکدان قشم

غار نمکی قشم یک جاذبه ای بسیار باارزش است و در فهرست آثار جهانی یونسکو هم قرار دارد. توصیه می شود هنگامی که مشغول بازدید از این غار هستید نه تنها هیچ زباله ای را در داخل غار رها نکنید بلکه به طبیعت داخل غار هم آسیب نزنید و مراقب قندیل های نمکی، استالاکتیت ها و استالاگمیت ها باشید.

هنگامی که از بخش توریستی قشم راهی غار نمکدان قشم می شوید، در انتهای مسیر به یک جاده ای خاکی می رسید که اتوبوس ها، ون ها و تاکسی ها در آنجا توقف می کنند و شما پیاده می شوید و می بایست بقیه راه را در این جاده خاکی طی کنید تا به دهانیه ورودی غار نمکدان قشم برسید. این جاده خاکی بخاطر مسیر ناهمواره بخصوص بخش کوهی آن که در مقابل دهانه ورودی غار قرار دارد شاید برای بسیاری از افراد بخصوص سالمندان چندان مناسب نباشد.

در همین جاده خاکی تا رسیدن به غار نمکدان قشم، غرفه ها و مغازه های مختلفی مشاهده می شود که انواع صنایع دستی و محصولات بومی قشم را عرضه می کنند و با خرید کردن از آن ها نه تنها باعث رونق اقتصادی می شوید بلکه شاید در بین محصولات بومی آن غرفه ها، چیز هایی پیدا کنید که در هیچ کجای جزیره یافت نمی شود.

غار نمکی قشم

برای ورود به غار نمکدان قشم و گشت و گذار در تالار های مختلف غار، قبل از ورود می توانید یک نقشه کاغذی تهیه کنید که خوشبختانه این نقشه کاملاً دقیق است و هرکسی می تواند به آسانی متوجه آن شود اما همیشه توصیه می شود چون غارها جاهایی هیجان انگیز و بسیار خطرناک هستند حتماً برای نفوذ به اعماق غار از افراد حرفه ای و بومی های منطقه که آشنایی کامل با راه های غار نمکی قشم دارند کمک بگیرید.

به عنوان آخرین نکته ای که هنگام بازدید از غار نمکدان قشم باید در نظر بگیرید می رسیم به این موضوع که شما در غار نمکی قشم تنها نیستید. غار ها همواره محل زندگی خفاش ها و جانواران خطرناک دیگری هستند اما در غار نمکی قشم بجای موش و عقرب و مار و غیره، چون جایی بسیار نمکی می باشد تنها خفاش و کلی حشرات ریز زندگی می کنند که به لطف نمک ها سفید هستند و حضور آن ها و اذیت کردنشان چندان باب میل گردشگران نخواهند بود. راستی زمانی که به اعماق غار می روید، خفاش ها را مشاهده می کنید که در آرامش خود به سر می برند برای همین اگر علاقه ای ندارید که آن ها بیدار شوند، پرواز کنند و اطراف شما بچرخند، سکوت را رعایت کنید و در آرامش کامل به مسیر خود ادامه دهید تا مزاحم خواب آن ها نشوید.

غار نمکدان قشم

شرایط بازدید از غار نمکی قشم

بطور کلی بازدید از غار نمکی قشم برای گردشگران رایگان است به شرطی که گوشی به همراه داشته باشید و نیاز نباشد برای ورود به اعماق غار چراغ قوه از غرفه ها تهیه کنید و همچنین نخواهید از غرفه ها و فروشگاه هایی که در اطراف غار نمکی قشم قرار دارد انواع محصولات بومی و صنایع دستی را تهیه کنید.

اگر قصد دارید به اعماق غار نمکی قشم مراجعه کنید حتماً تجهیزات، لباس و هر چیزی که برای غار نوردی نیاز است را به همراه داشته باشید. غار نمکی در نگاه اول بسیار زیبا و دیدنی است اما آن روی سکه، غاری بسیار ترسناک و خطرناک هم محسوب می شود. همچنین چون اینجا یک جاذبه طبیعی است، شما در هر ساعتی از روز که بخواهید می توانید به بازدید از غار نمکدان قشم بپردازید اما مسلماً هیچکسی نمی خواهد در تاریکی شب وارد یک غار ترسناک و خطرناک شود.

غار نمکی قشم

بهترین زمان بازدید از غار نمکی قشم

بهترین زمانی که می توانید از غار نمکی قشم بازدید کنید به شرایط آب و هوایی جزیره قشم برمیگردد. جزیره قشم جایی است که در جنوب کشور قرار دارد و بخاطر نزدیک بودن به خط استوا، از هوای بسیار گرمی برخوردار است. در کنار هوای گرم، چون اطرافش آب های خلیج فارس قرار دارند باعث شده قشم هوایی بسیار گرم و شرجی داشته باشد و تابستان ها آنقدری هوا در این منطقه گرم و شرجی شود که حتی بومی ها نتوانند در گرم ترین ساعات روز به بیرون از ساختمان بیایند چه برسد به گردشگران. از این رو، همواره بهترین زمان برای سفر به قشم روز های خنک سال یعنی از اوایل فصل پاییز تا اواخر بهار است.

از سوی دیگر، برای بازدید از غار نمکدان قشم این نکته را هم در نظر بگیرید سعی کنید در مواقعی به بازدید از غار بپردازید که خبری از بارش باران نیست چون بارش باران باعث می شود سطح آب در داخل غار بالا بیاید که خطرناک است و همچنین بارش باران و سست بودن نمک ها باعث ریزش سقف غار می شود که می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

غار نمکدان قشم

جاهای دیدنی اطراف غار نمکی قشم

بازدید از غار نمکی قشم کاملاً بستگی به شما دارد که چند دقیقه بخواهد طول بکشد. برخی از گردشگران هستند که نمی خواهند به اعماق غار بروند و نهایتاً در همان دهانه ورودی و کمی داخل تر هستند تا کلی عکس یادگاری زیبا و به یاد ماندنی تهیه کنند و بعد از آن نیز گشت و گذار بین غرفه ها و فروشگاه های صنایع دستی در نزدیکی غار نمکدان قشم بیاندازند لذا مدت زمان بازدید از غار نمکی به همراه گشت و گذار در غرفه ها نهایتاً یک ساعت زمان می خواهد. از طرفی، اگر گردشگران بخواهند وارد غار شوند و تجربه غار نوردی هیجان انگیزی را در غار نمکی قشم داشته باشند، زمان بازدید از غار می تواند تا بیش از 3 ساعت نیز برسد. با این حال، در اطراف و نزدیکی غار نمکی قشم جاذبه های دیدنی مختلفی هست که در کنار بازدید از این غار می توانید از فرصت استفاده کرده و نگاهی هم به آن ها بیاندازید. در ادامه می خواهیم برخی از این جاذبه های دیدنی معروف که در اطراف غار نمکی قشم قرار دارند را معرفی کنیم.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قدمتی دو میلیون ساله دارد و از جذاب ترن جاهای دیدنی قشم است که در نزدیکی غار نمکدان قشم قرار دارد و آنقدری اینجا جذاب است که نمی شود در سفر به این جزیره و گشت و گذار بین جاهای دیدنی قشم، بازدید از دره ستارگان را از قلم انداخت. دره ستارگان همانند دیگر سایت های زئو پارک قشم، جایی صخره ای است که به لطف میلیون ها سال فرسایش صخره ها بخاطر باران و باد به وجود آمده. بومی های قشم به این دره زیبا و خاص، استاله کفته می گویند یعنی ستاره افتاده چون اهالی قشم بر این باورند در میلیون ها سال پیش، یک شهاب سنگ بزرگ به منطقه ای که امروزه دره ستارگان نام دارد برخوردر کرد و این جای زیبا و دیدنی را به وجود آورده.

دره ستارگان قشم

جزایر ناز

در فاصله 1 کیلومتری از جزیره قشم دو جزیره بکر هستند با نام جزایر ناز که از سایت های ژئو پارک قشم محسوب می شوند. جزایر ناز دو جزیره کوچک هستند و جدا از اینکه ارزش بالایی دارند، یکی از بهترین و معروف ترین تفریحگاه های قشم هم محسوب می شوند. تفریحاتی که در جزایر ناز هست شامل عکسبرداری، تماشای برخورد موج دریا به صخره ها، شتر سواری، آفرود سواری و تماشای غروب آفتاب می باشد و بطور کلی بازدید از این دو جزیره خاص را نباید از دست داد.

برای بازدید از جزایر ناز یک نکته مهم را باید در نظر بگیرید. تنها یک مسیر برای رسیدن به جزیره با وسیله نقلیه وجود دارد و می بایست قبل از غروب آفتاب از جزیره خارج شوید چون به لطف بالا آمدن سطح آب، این مسیر محو می شود و مجبور خواهید بود اگر قایق پیدا نکردید، شب را در جزیره سپری کنید البته خیالتان راحت باشد چون افراد بسیاری هستند که شب را در جزایر ناز می گذرانند تا از سکوت زیبا، صدای برخورد موج ها و همچنین تماشای آسمان پرستاره بدون آلودگی نوری نهایت لذت را ببرند.

جزایر ناز قشم

تنگه چاهکوه قشم

یکی از معروف ترین سایت های ژئو پارک قشم که بین توریست های خارجی هم جای فوق العاده جذابی محسوب می شود تنگه چاهکوه است که در غرب جزیره قشم قرار دارد. به جرأت می توان گفت تنگه چاکوه اگر زیباترین نباشد جزء خاص ترین و فوق العاده ترین جاهای دیدنی در کل ایران است که اوج هنر طبیعت و صبر میلیون ساله آن را به رخ می کشد. اینجا به لطف فرسایش صخره ها به لطف باد و باران طی میلیون ها سال به وجود آمده یک جای جذابی برای عکسبرداری و طبیعت گردی محسوب می شود. همچنین آنقدری اینجا بین گردشگران محبوب واقع شده که در نزدیکی آن کلی هایپرمارکت و فروشگاه های مختلف بخصوص فروشگاه های عرضه محصولات دستی و بومی قشم وجود دارد. برای بازدید از تنگه چاهکوه حتی اگر در خوش آب و هواترین زمان به این جزیره سفر کردید، اوایل روز و نزدیک به غروب آفتاب بهترین زمان خواهد بود.

تنگه چاهکوه قشم

جنگل حرا

جنگل حرا از سایت های ژئو پارک قشم است و شهرت جهانی دارد چون در این جنگل یک پدیده شگفت انگیز رخ می دهد. جنگل حرا در بین اکثر جاهای دیدنی قشم که کوه و غار و صخره هستند، جاذبه ای خاص و فوق العاده است و چپ و راست فقط طبیعت سرسبز مشاهده می شود اما طبیعتی که فقط در طول روز می توانید از آن بازدید کنید. تمامی درختانی که در جنگل حرا می بینید همگی در آب شور رشد رشد کرده اند برای همین نسبت به نمک توانستند مقاومت نشان دهند. جذابیت جنگل حرا به پدیده جزر و مد برمیگردد برای همین، در طول روز سطح آب کاهش پیدا می کند و تمامی درختان نمایان می شوند در حالیکه به هنگام غروب آفتاب بخاطر بالا آمدن سطح آب، تمامی درختان غرق در آب می شوند. بهترین زمان برای بازدید از جنگل حرا به هنگام غروب آفتاب است چون در این زمان شاهد بالا آمدن سطح آب هستید و قایق ها به راحتی می توانند به نقاط مختلف جنگل بروند.

جنگل حرا قشم

غار خربس قشم

غار خربس را تا حدودی می توان به منطقه کندوان تبریز نسبت داد. در منطقه کندوان تبریز کلی خانه میبینیم که در دل کوه قرار دارد و یک جای دیدنی خاص و فوق العاده محسوب می شود. غار خبرس قشم نیز منطقه ای است که در دل کوه حفره های کوچک و بزرگ مختلفی مشاهده می شود و داخل این حفره ها فضایی شبیه به اتاق مشاهده می شود. جدا از اینکه در جزیره قشم غار های کوچک و بزرگ به وفور مشاهده می شود اما حفره هایی که در غار خربس قشم مشاهده می شود توسط بومی ها کنده کاری شده و کار طبیعت نیست چون در گذشته های دور، مردم اینجا را به عنوان یک پناهگاه امن حفر کرده بودند. لازم به ذکر است برای بازدید از این غار پیشنهاد می کنیم صبح خیلی زود و قبل از اینکه آفتاب بخواهد منطقه را گرم کند بازدید کنید و لذت ببرید.

غار خربس قشم

سد گوران قشم

وقتی که به غرب جزیره قشم مراجعه می کنیم به روستای معروفی با نام روسای گوران می رسیم که از مناطق دیدنی نسبتاً معروف جزیره است. علت معروف بودن روستای گوران یکی به این موضوع برمیگردد که اینجا از بهترین مناطق قشم برای آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و سنت بومی های منطقه محسوب می شود و کاملاً می توانید با نحوه زندگی بومی های قشم آشنا شوید و دلیل دیگر به سد معروفی است که در روستای گوران قرار دارد.

در روستای گوران یک سد تاریخی معروف وجود دارد که با نام همین روستا یعنی با نام سد گوران شناخته می شود. ابتدا این موضوع را بگوییم که اهالی این روستا در گذشته های دور زرتشتی بودند و به همین علت نام این روستا گبران بود اما بعد ها به گوران تبدیل شد. سدی که در این روستا قرار دارد قدمتش به دوران هخامنشیان برمیگردد. ساخت سد گوران برای همه عجیب است چون ساختش در دوران هخامنشیان آغاز شد و دوره های مختلف تاریخ همواره در حال ساخت بود تا اینکه در دوران حکومت پهلوی به پایان رسید.

سد گوران قشم

دره تندیس های قشم

در نزدیکی دره ستارگان منطقه ای هست که با نام دره تندیس ها شناخته می شود و در ادامه خواهیم گفت چرا نامش دره تندیس ها است. میلیون ها سال بارش باران و وزش باد های مختلف در جزیره قشم و منطقه ای که دره تندیس ها نام دارد، سنگ ها و صخره های بزرگ را طوری فرسایش داده که افراد با قوه تخیلی بالا و افرادی که توانایی تجسم اشکال مختلف را دارند با کمی دقت به این سنگ ها و صخره های بزرگ می توانند اشکال مختلفی را تجسم کنند و برای همین هم هست که اینجا بین گردشگران بسیار محبوب شده و با نام دره تندیس ها شناخته می شود. لازم به ذکر است دره تندیس ها یکی از سایت های ژئو پارک قشم است که تحت حمایت سازمان جهانی یونسکو بوده و از ارزش بالایی هم برخوردار است.

دره تندیس های قشم

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر از معدود جاهای دیدنی قشم است که ثابت می کند گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی. اینجا نشان می دهد صبر میلیون ساله طبیعت چه اثر هنری زیبایی را خلق می کند. تنگه چاکاویر به لطف فرسایش سنگ ها و صخره ها با آب به وجود آمده و تنگه ای فوق العاده زیبا و دوست داشتنی است. اگر بین جاهای دیدنی قشم می خواهید به تنگه چاکاویر مراجعه کنید و کلی عکس خاص و زیبا تهیه کنید در نظر داشته باشید برای بازدید از این تنگه در کنار لباس راحتی باید از توانایی جسمانی مناسبی هم برخوردار باشید چون برخی از جاهای مسیر پستی و بلندی هایی دارد که هرکسی نمی تواند از آن ها عبور کند. این تنگه زیبا در جزیره قشم و نزدیک به روستای گوران واقع شده است.

تنگه چاکاویر

رزرو ویلا ساحلی در قشم

شرایط اقامت در جزیره قشم تا حدودی شبیه به جزیره کیش است اما با این تفاوت که در جزیره قشم، تنوع هتل ها و ویلاها کمتر بوده و از طرفی، اقامتگاه های بوم گردی هم به لیست اقامتگاه هایی که به صورت روزانه در قشم اجاره داده می شود را باید اضافه کرد. برای سفری چند روزه به قشم، گردشگران بسیاری هستند که هزینه های گزافی را به هتل ها می پردازند تا از امکانات و خدمات هتل ها بهرمند شوند و در این جزیره یک اقامتگاه داشته باشند و از طرفی هم هتل ها قوانین سختگیرانه مختلفی دارند که شرایط اقامت را شاید برای برخی از گردشگران دشوار کند. اما با اجاره ویلا ساحلی در قشم یا حتی اجاره ویلا در بخش توریستی قشم می توانید یک اقامتگاهی دربست داشته باشید و خبری از قوانین هتل و مزاحمت های دیگر گردشگران در آنجا نباشد.

اجاره ویلا در قشم و بطور کلی اجاره روزانه اقامتگاه چه ویلا باشد چه آپارتمان در این جزیره باعث می شود هزینه های سفر و اقامت در قشم به طور محسوسی کاهش پیدا کند و برای افرادی که به دنبال راه های مختلف جهت کاهش هزینه های سفر و اقامت هستند و از طرفی می خواهند با کاهش هزینه اقامت، بودجه بیشتری را صرف خرید و تفریح و غیره کنند بهترین انتخاب است. اگر قصد سفر به قشم را دارید و به دنبال رزرو ویلا در این جزیره هستید، ما سایت باباسفر را به شما پیشنهاد می دهیم که دارای تنوع بالایی از انواع اقامتگاه ها در این جزیره بوده و می توانید به آسانی از یک ماه قبل، بهترین اقامتگاهی که در قشم می خواهید را با ارزان ترین قیمت ها رزرو کنید و سفر و اقامتی به یاد ماندنی را در این جزیره تجربه کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.