پل بانو صحرا کردان

شهرستان ساوجبلاغ که در فاصله 15 کیلومتری استان البرز قرار دارد پر از جاذبه های گردشگری طبیعی است و مملو از باغ های میوه می باشد. در این بهشت زیبا بناهای تاریخی ارزشمندی نیز قرار گرفته که آن را تبدیل به منطقه توریستی منحصر به فردی کرده است. در دل این شهرستان، روستایی با نام بانو صحرا وجود دارد که در آن یکی از تاریخی ترین پل های ایران یعنی پل بانو صحرا کردان، تعبیه شده است. این پل که بر فراز رودخانه زیبای روستای کردان بنا شده است، در گذشته محل عبور و مرور مردم بود. اما امروزه پل بانو صحرا به مکانی توریستی تبدیل شده که مردم از رودخانه و فضای بکر آن نهایت لذت را می برند. 

معرفی پل بانو صحرا کردان

پل بانو صحرا که با نام پل کردان نیز شناخته می شود، در شهرستان زیبای ساوجبلاغ جای گرفته و از قدیمی ترین پل های ایران به شمار می رود. این پل در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۱۰۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. درواقع در شهرستان ساوجبلاغ سه پل تاریخی وجود دارد که در میان آن ها تنها بانو صحرا از بین نرفته است. این پل بر فراز رودخانه کردان قرار گرفته و در گذشته مسیری برای رفت و آمد را به وجود می آورد. اما امروزه برخی از بخش های آن تخریب شده و تنها جنبه گردشگری دارد. درواقع روستای کردان از قرن ششم هجری وجود داشته است، از همین روی جاذبه های تاریخی بسیاری همچون پل بانو صحرا، برج مقبره کردان و چندین بنای تاریخی دیگر را در خود جای داده است که آن را به محیطی ارزشمند تبدیل می کند.

رودخانه کردان یکی از شفاف و زلال ترین آب های این منطقه را در اختیار عموم قرار داده که همین ویژگی باعث ایجاد فضایی بکر و جذب گردشگران از سراسر ایران شده است. آب این رودخانه از کوهستان های برغان و ورده تامین می شود و تنها در فصل های زمستان تا تابستان سطح آن پر آب می شود. از همین روی آب رودخانه تا به امروز خطری برای پل نداشته است.

تاریخچه پل کردان

قدمت پل کردان به دوره صفوی باز می گردد و تا سال 1353 قابل استفاده بود. این پل در دوران صفوی تا قاجاریه مورد استفاده عموم قرار داشت و مردم از آن عبور می کردند. اما به مرور زمان دهانه های این پل آسیب دید و امروزه گذر از روی آن امکان پذیر نیست. پل کردان از دو دهانه ضلع غربی و شرقی برخوردار می باشد که در حال حاضر ضلع شرقی آن تخریب شده است. در ضلع غربی پل نیز ترک هایی مشاهده می شود که خبر از ویرانی آن می دهد. اما همچنان فضای اطراف پل بانو صحرا قابل استفاده بوده و بسیار بکر است.

معماری پل بانو صحرا در کردان

مصالحی که در این پل به کار رفته از جنس سنگ، ملاط ساروج و آهک است. همچنین بر روی مسیر پل، آجرهای سرخی به کار رفته که جنبه زینتی برای پل بانو صحرا دارد. اما استحکام پل بانو صحرا کردان از طریق تیرچه های چوبی محکمی که قطر آن ها بسیار زیاد است تامین می شود که البته در حال حاضر این پایه ها فرسوده شده و رو به تخریب می باشند. به بخش ورودی پل که بروید با کتیبه کوچکی که بر روی آن نصب شده است مواجه خواهید شد که بر روی آن اطلاعاتی درمورد زمان ساخت و بازسازی پل بانو صحرا حکاکی شده است.

بهترین زمان بازدید از پل بانو صحرا

شما هر زمان که به بازدید از پل بانو صحرا در کردان بروید، شما را به حال و هوای دوره صفویه و قاجار می برد و جنبه گردشگری تاریخی دارد. اما زیبایی این پل در فصل زمستان و بهار به بالاترین حد خود رسیده و آب رودخانه از همیشه بیشتر جاری می شود. همچنین در فصل بهار شرایط آب و هوایی کردان رو به خنکی می رود و بهترین زمان برای لذت بردن از فضای رویایی اطراف پل می باشد.

معماری پل بانو صحرا کردان

چرا پل بانو صحرا کردان در حال تخریب است؟

برخی از تخریب پل بانو صحرا کردان به فرسودگی و عدم محافظت از آن بازمی گردد. اما عمده آسیب هایی که به این پل وارد شده است به دلیل برخی باورهای غلط در میان افراد سودجو است. برخی از مردم بر این باورند که گنجینه هایی در دیواره ها یا اطراف پل پنهان شده که به همین دلیل حفاری های غیر مجاز بسیاری بر روری اجزای مختلف پل انجام شد. این حفاری ها به مرور زمان پل را سست کرده و باعث تخریب هر چه بیشتر آن شد.

مسیر دسترسی به پل بانو صحرا کردان

اگر تمایل به گشت و گذار در پل بانو صحرا کردان را دارید، مسیرهای زیادی پیشه روی شما وجود ندارد بلکه تنها کافیست خود را به روستای کردان برسانید. همچنین اگر در خود روستای زیبای کردان قرار دارید فاصله شما تا پل بانو صحرا از طریق وسایل نقلیه تنها 5 دقیقه است. اما اگر بخواهید پیاده به سمت این پل حرکت کنید تنها 20 دقیقه پیاده روی پیشه روی شما قرار دارد. آدرس دقیق پل بانو صحرا کردان به شرح زیر می باشد:

آدرس پل بانو صحرا کردان: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، کردان، روستای بانو صحرا کردان

مسیر دسترسی پل بانو صحرا از جاده تهران: اگر در شهر تهران هستید و می خواهید به جاذبه گردشگری پل بانو صحرا مراجعه کنید، باید به آزادراه تهران-کرج رفته و از آنجا وارد آزادراه کرج-قزوین بشوید. پس از گذشت 20 کیلومتر از مسیر با خروجی به نام کردان مواجه می شوید، وارد خروجی کردان شده و به مسیر خود ادامه دهید. سپس مسیر بلوار شهدای کردان را ادامه دهید تا به جاده چنار برسید. زمانی که وارد جاده چنار می شوید می توانید پل بانو صحرا و محوطه اطراف آن را مشاهده کنید.

ظاهر پل کردان در گذشته

اجاره روزانه سوئیت در کردان

اقامت های یک شبه یا حتی چند شبه در کردان، یکی از تفریحاتی است که امروزه در میان بسیاری از مردم به خصوص ساکنین تهران و کرج، از تقاضای بالایی برخوردار می باشد. درواقع روستای کردان یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که از آب و هوای ییلاقی و دلپذیر بهره مند می باشد. در نقاط مختلف این روستا ویلاها و سوئیت های جذابی ساخته شده است که به خودی خود امکانات تفریحی بسیاری را علاوه بر آب و هوای مطلوب کردان به مسافران هدیه می دهند. شما می توانید با اجاره روزانه سوئیت در کردان از وب سایت باباسفر، ابتدا تصویر کامل اقامتگاه ها را مشاهده کرده و سپس به صورت آنلاین یکی از ویلاها را برای گذراندن اوقات فراعت خود انتخاب کنید. همچنین این وب سایت از پشتیبانی 24 ساعته برخوردار است که شما می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از تیم مجرب باباسفر دریافت کنید.

این پل تاریخی در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ جای گرفته است و بر روی رودخانه کردان قرار دارد.

اگر در روستای کردان باشید به راحتی و به فاصله 20 دقیقه پیاده روی می توانید به روستای بانوصحرا و پل تاریخی زیبای آن برسید. اما اگر قصد حرکت از تهران به سمت این روستای شگفت انگیز را دارید ابتدا باید به جاده آزادراه تهران-کرج رفته و از آنجا وارد آزادراه کرج-قزوین بشوید. پس از طی کردن 20 کیلومتر از مسیر تابلوی کردان را مشاهده خواهید کرد که با ورود به آن و با گذشت از مسیر بلوار شهدای کردان به پل بانو صحرا می رسید.

این پل که در گذشته محل عبور مردم صفویان و قاجاریه بوده است، از تیرچه های چوبی قطور تشکیل شده و آجرهای قرمزرنگ بر روی پل به کار رفته است.

فصل زمستان و بهار از بهترین زمان های بازدید پل بانو صحرا محسوب می شوند، زیرا در این فصل ها سطح آب در رودخانه کردان از همیشه بیشتر بوده و طبیعتی بکر را ایجاد می کند.

بازدید از پل بانو صحرا و لذت بردن از فضای زیبای اطراف آن کاملا رایگان بوده و شامل هیچ هزینه ای نمی شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.