آرامگاه کاشف السلطنه

آرامگاه کاشف السلطنه بنایی تاریخی بین جاهای دیدنی لاهیجان است که با نام موزه چای لاهیجان هم میشناسندو این بنای تاریخی در بین گردشگران از ارزش و احترام بالایی برخوردار است و اگر می خواهید با این موزه یا آرامگاه بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آرامگاه کاشف السلطنه کجاست؟

همانطور که گفته شد، آرامگاه کاشف السلطنه در شهر لاهیجان قرار دارد و همانند بناهای تاریخی و بسیاری از جاهای دیدنی که در این شهر واقع شده، در مرکز شهر و بخش شرقی لاهیجان قرار دارد. اگر بین جاذبه های گردشگری لاهیجان علاقه مد به بازدید از بناهای تاریخی و بخصوص موزه چای یا همان آرامگاه کاشف السلطنه را دارید، برای دسترسی به این آرامگاه می بایست به میدان کاشف مراجعه کنید. بدین منظور در شهر لاهیجان کافیست وارد خیابان کاشف شرفی شوید که از میدان وحدت آغاز می شود و با عبور از میدان انقلاب و میدان حشمت در نهایت به میدان کاشف می رسید اما قبل از اینکه به میدان برسید، از جلوی آرامگاه کاشف السلطنه عبور می کنید.

لازم به ذکر است اگر در بخش شرقی شهر لاهیجان قرار دارد، از طریق خیابان های سعدی، طلای سبز، کارگر و شهید رجایی نیز به میدان کاشف دسترسی دارید و کافیست در بخش غربی میدان کاشف وارد خیابان هاشمی نژاد شوید تا چند متر جلوتر به آرامگاه کاشف السلطنه برسید.

آرامگاه کاشف السلطنه

کاشف السلطنه کیست؟

آقا محمد حان قاجار قوانلو یا محمد میرزا قوانلو کسی است که در دوران حکومت قاجاریان زندگی میکرده و او را با نام کاشف السلطنه در آن زمان میشناختند هرچند لقب او در آن زمان چایکار بود. کاشف السلطنه یک نویسنده و دیپلمات مشروطه خواه در زمان قاجاریه و حکومت پهلوی بود. آقا محمد خان قوانلو در سال 1284 و در شهر تربت حیدریه به دنیا آمده، مادرش با نام جهان آرا ولی مقلب به عزیز السلطنه و پدرش هم سیف الملوک نام داشته. پدر آقا محمد خان قاجار قوانلو قیام می کند و بعد از 16 سال دستگیر و زندانی شدن، در نهایت به تهران تبعید شد و در نزدیکی کاخ گلستان زندگی می کرد تا این که درگذشت.

با درگذشت پدر کاشف السلطنه، دستور داده شد تا آقا محمد خان قاجار قوانلو یا همان محمد میرزا را به معلم سرخانه بیاورند تا عربی و ادبیات را یاد بگیرد و او بعد از آموزش ادبیات و عربی، به دارالفنون در زمان قاجاریه مراجعه کرد تا زبان فرانسوی و علوم متعارف را نیز یاد بگیرد. زمانی که محمد میرزا 16 سال داشت در وزارت امور خارجه زمان قاجاریه استخدام شد و دو سال اول کاری به عنوان منشی میرزا نصرالله خان مشیرالدوله، وزیر خارجه آن زمان بود. در نهایت محمد میرزا برای مدارک دکتری و غیره به پاریس اعزام شد و بعد از 8 سال اقامت در خارج از کشور در نهایت به ایران برگشت و لازم به ذکر است در طول آن زمان، سال 1306 هجری قمری زمانی که ناصرالدین شاه قاجار به خارج سفر کرده بود به عنوان مترجم ایشان انتخاب شده بود.

اما می رسیم به سال 1895 میلادی مصافد با سال 1274 هجری شمسی. در آن سال که محمد میرزا 30 سال سن داشت ازدواج کرد و میرزا حسن خان مشیرالدوله دستور داد تا محمد میرزا به عنوان ژنرال کنسولی ایران در هند برگزیده شود. در یکی از سفر هایی که او به کشور هند داشت، به هیمالیا رفت و بعد از مطالعه درباره کشت چای، تجربه کشت چای در آنجا را فرا گرفت و البته خوب است بدانید او یکبار هم به انگلیس سفر کرد و در زمین های آنجا نیز چای کاشت. در نهایت، سال 1898 میلادی او به شهر بمبئی سفر کرد و هدفش از این سفر، جمع آوری اطلاعات کامل و جامع درباره کشت چای بود.

آرامگاه کاشف السلطنه

شروع کشت چای در ایران

محمد میرزا قوانلو معروف به کاشف السلطنه بعد از اینکه به بمبئی سفر کرد و کلی اطلاعات درباره کشت چای جمع آوری کرد، تصمیم گرفت به ایران برگردد و با هزار مشکل و مکافات، مقادیر زیادی تخم چای، قهوه، فلفل، دارچین، انبه، زردچوبه و زنجبیل و کلی بدر دیگر را هم در کنار 4هزار گلدان به ایران آورد. در نظر داشته باشید در آن سال ها کشور هند یکی از بزرگترین تولید کننده های چای در جهان بود و طبق مدارکی که وجود دارد، در آن سال ها نزدیک به بیش از 80 درصد چای کشور از هند وارد میشده.

محمد میرزا مشاهده کرد استان گیلان بخاطر شرایط آب و هوایی و طبیعت فوق العاده ای که دارد، بهترین منطقه برای کشت چای است اما مردم گیلان نه تنها هیچ علاقه ای به این کار نشان ندادند بلکه مانع او از کشت چای در این منطقه شدند هرچند محمد میرزا تسلیم نشد و در نهایت توانست اولین مزرعه بزرگ چای را در این منطقه افتتاح کند. بعد از آن، محمد میرزا موفقیتش در زمینه کشت چای را جشن گرفت و کم کم مردم گیلان که پتانسیل اقتصادی خوبی در این زمینه مشاهده کردند اشتیاق نشان دادند و محمد میرزا کشت چای را به آن ها آموزش داد.

آرامگاه کاشف السلطنه

صنعت چای در ایران

در دورانی که مظفرالدین شاه به عنوان پادشاه ایران بود، محمد میرزا معروف به کاشف السلطنه امتیاز چای کشور را در دست داشت یعنی در آن زمان، سازمان چای در کشور بود و ریاست این سازمان برعهده کاشف السلطنه بود. به لطف این امتیاز، کاشف السلطنه کشت چای در گیلان و لاهیجان را توسعه داد و باعث شد صنعت چای در کشور تغییر و تحویلات عظیمی را به خود ببیند برای همین مردم به کاشف السلطنه پدر چای ایران می گویند. در کنار چای، کاشف السلطنه بدر برنج و تخم ابریشم هم وادرد کرده و نوعی را هم به کشور آورد که با آب و هوای ایران سازگارتر بود.

کاشف السلطنه در نهایت در سال 1308 هجری شمسی و اوایل سال یعنی ماه فروردین، زمانی که از بمبئی با کلی وسیله و ابزار ها برای کشت چای به ایران برگشته بود، خودرویش در دره سقوط کرد و فوت شد. کاشف السلطنه تاثیر قابل توجهی روی اقتصاد ایران داشت و او را به عنوان پدر چای ایران میشناسند. جالب است بدانید در سال 1377، شاهرخ فرخ ابراهیمی که از نوادگان کاشف السلطنه بود و برای همین هم ریاست شرکت چایکاران کاشف را برعهده داشت، برای اینکه راه کاشف السلطنه را ادامه دهد نوع باکیفیت و خاص انواع چای و دمنوش را با نام چای کاشف راهی بازار ایران و بازار های دیگر کشور ها کرد.

در آخر نیز جالب است بدانید کاشف السلطنه را شاید با خدمات و کار های بزرگی که در خصوص چای انجام داد میشناسند اما او در طول سفرش به کشور هند، زمانی که به هیمالیا سفر کرده بود نوعی کاج را از هیمالیا به ایران آورد و کشت او را در کشور رواج داد و امروزه، این نوع از کاج را با نام کاج کاشفی میشناسند که در صنعت استفاده فراوانی از آن می شود.

آرامگاه کاشف السلطنه

معرفی آرامگاه کاشف السلطنه

آرامگاه کاشف السلطنه درواقع مقبره و موزه بنیان گزار چای در ایران است که در شهر لاهیجان قرار دارد. در این آرامگاه که برجی تاریخی محسوب می شود، انواع اشیاء، اسناد و مدارک تاریخی و مرتبط با کاشف السلطنه در آنجا نگهداری شده و از ارزش و احترام بالایی هم برخوردار هستند. کاشف السلطنه را عده ای می گویند در سفرش که در شهر بوشهر بود در دره ای سقوط کرد و فوت شد و عده ای هم بر این باورند که او در استان فارس و منطقه ای با نام کتل مملو از دنیا رفته اما با این حال، آرامگاه کاشف السلطنه که در لاهیجان قرار دارد درواقع مزرعه ای است که او در آن سال ها خریداری کرده بود و خودش هم خواست که بعد از فوتش در این مکان دفن شود.

از سوی دیگر، طبق وصیتی که کرده بود، سنگ قبرش از سنگ مرمر سیاه ساخته شده و هیچ حفاظ و سقفی هم ندارد. چند سال بعد از دفن او یعنی در سال 1335، تصمیم گرفته شد که تنها 2 درصد از درآمد چای صرف ساختن آرامگاهی برای او شود و نتیجه، برجی شد که امروزه میبینیم. این برج به سبک معماری غربی ساخته شده و زمینی به وسعت 512 متر مربع دارد. نمای برج سنگ تیشه ای طوسی رنگ دارد و برجی زیبا و در خور توجه است. این بنای تاریخی رد سال 1371 به سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار گردید و سازمان میراث فرهنگی نیز تصمیم گرفت در کنار مقبره، یک موزه با نام موزه چای ایران بسازد تا اسناد و مدارک و تمامی اشیاء کاشف السلطنه را در آنجا به نمایش بگذارد.

آرامگاه کاشف السلطنه

بهترین زمان بازدید از آرامگاه کاشف السلطنه

قبل از اینکه ببینیم چه زمانی بهترین موقع برای بازدید از آرامگاه کاشف السلطنه است، ابتدا خوب است بدانید ساعت کاری آرامگاه کاشف السلطنه یا همان موزه چای لاهیجان همه روزه از ساعت 8 صبح الی 6 بعد از ظهر است اما این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه کاشف السلطنه بسته به شرایط آب و هوایی لاهیجان است یعنی لاهیجان با اینکه فاصله ای از دریا دارد اما به واسطه زمین های بزرگ شالی که در اطراف این شهر وجود دارد، در روزهای گرم تابستان ما شاهد آب و هوایی بسیار گرم و شرجی هستیم که گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی لاهیجان را برای گردشگران دشوار می کند. فصل بهار و تابستان به لطف بارش های متعدد باران و آب و هوایی دلنشین، بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان است اما در این دو فصل از سال در نظر داشته باشید بخاطر شرایط مساعد آب و هوایی، شلوغ ترین زمان برای سفر نیز خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان

شهر لاهیجان منطقه ای پر از جاهای دیدنی، بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و فوق العاده جذاب است که سفر و گشت و گذاری به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می زند. بازدید از آرامگاه کاشف السلطنه برای گردشگران زمانی بین 1 الی 2 ساعت می خواهد برای همین، می توانید بعد از آن نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی لاهیجان بیاندازید بخصوص جاذبه های گردشگری که در نزدیکی آرامگاه کاشف السلطنه قرار دارند. تله کابین احراز، زیپ لاین لاهیجان، بازار سنتی شهر، شیطان کوه، بام سبز لاهیجان، منطقه شیخانبر، بقعه شیخ زاهد گیلانی و غیره برخی از معروف ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی لاهیجان هستند که در سفری چند روزه به این شهر بد نیست نگاهی هم به آن ها بیاندازید و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

آرامگاه کاشف السلطنه

اجاره روزانه خانه مبله در لاهیجان

لاهیجان بخاطر اینکه یکی از توریستی ترین شهر های استان گیلان به شمار میرود، اقامتگاه های متعددی برای اجاره روزانه به گردشگران دارد و گردشگران با هر بودجه و امکاناتی که مد نظر دارند چه در مرکز شهر و چه در نقاط بکر اطراف شهر می توانند بهترین اقامتگاهی که می خواهند را برای چند روز اجاره کنند. در مرکز شهر لاهیجان بیشتر اقامتگاه هایی که به صورت روزان اجاره داده می شود خانه ها و آپارتمان های مبله هستند که از امکانات رفاهی مطلوبی هم برخوردار هستند و از طرفی، نه تنها تنوع بالای این اقامتگاه ها باعث شده گردشگران تمایل بیشتری برای اجاره روزانه خانه در لاهیجان داشته باشند بلکه قیمت فوق العاده ای که برای اجاره روزانه آن ها در نظر گرفته شده نیز از دلایل مهم محبوبیت آن ها بین گردشگران محسوب می شود.

برای اجاره ویلا، خانه، آپارتمان، خانه های روستایی و اقامتگاه های بوم گردی در لاهیجان آن هم با بهترین قیمت ها می توانید به سایت باباسفر مراجعه کنید و با درج اطلاعات مورد  نیاز از جمله تعداد نفرات، تاریخ ورود و خروج، بهترین اقامتگاه هایی که در لاهیجان به صورت روزانه اجاره داده می شود را مشاهده کرده و از یک ماه قبل نیز، اقامتگاهی که مد نظر دارید را رزرو کنید تا سفری آسوده خاطر را برای خود رقم بزنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.