تالاب سوستان

تالاب سوستان نزدیک ترین تالاب شهر لاهیجان و بزرگترین تالاب این منطقه محسوب می شود که به واسطه فاصله کمی که تا مرکز شهر دارد جزء پربازدیدترین جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می شود. پیش از اینکه بخواهید در سفر به لاهیجان از این منطقه بازدید کنید، خوب است این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با تالاب سوستان بیشتر آشنا شوید.

تالاب سوستان کجاست؟

تالاب سوستان در جنوب شرقی لاهیجان قرار دارد و آنقدری فاصله دوری از شهر ندارد بطوریکه اگر در مرکز شهر لاهیجان باشید، نزدیک به 15 دقیقه تا تالاب سوستان فاصله دارید. اگر تصمیم به بازدید از تالاب سوستان را دارید، برای دسترسی به این تالاب بطور کلی دو مسیر برای گردشگران در نظر گرفته شده هرچند مسیر اصلی از خود روستای سوستان عبور می کند. اما برای دسترسی به تالاب سوستان، می بایست در مرکز شهر لاهیجان وارد خیابان کاشف شرقی شوید که مابین میدان انقلاب و میدان دکتر حشمت قرار دارد. در میانه راه و در بخش جنوبی خیابان نیز می بایست وادر خیابان تربیت معلم شوید و با عبور از میدان سلمان فارسی، میدان تربیت و در ادامه، با عبور از روستای سوستان در نهایت به تالاب سوستان خواهید رسید.

مسیری که گفته شد در واقع مسیر اصلی دسترسی به تالاب سوستان است و همیشه بسیاری از گردشگران و حتی اهالی شهر لاهیجان برای دسترسی به این تالاب از همین مسیر استفاده می کنند تا از روستای سوستان هم عبور کنند. اما در روزهایی که لاهیجان میزبان گردشگران بسیاری است و مسیر اصلی دسترسی به سوستان بسیار شلوغ و پرترافیک می شود، یک راه دوم هم هست که می توانید روی آن حساب کنید. مسیر دوم دسترسی به تالاب سوستان در انتهای خیابان کاشف شرقی قرار دارد و در شرق خیابان کاشف شرقی در نهایت به میدان کاشف می رسید و در ضلع جنوبی شرقی این میدان نیز وارد خیابان سعدی می شوید تا با عبور از روستای کوه بیجار و بقعه آقا سید سالار به تالاب سوستان برسید.

تالاب سوستان

معرفی تالاب سوستان لاهیجان

لاهیجان شهری است که در سمت شرقی رشت قرار دارد و جایی با طبیعت بکر و ویو فوق العاده زیبا از مناطق جنگلی، کوه های سرسبز و غیره محسوب می شود.لاهیجان در کنار جاهای دیدنی و بناهای تاریخی که دارد، از کلی جاذبه طبیعی برخوردار است که تالاب سوستان تنها یکی از آن ها به شمار میرود و این تالاب همیشه جزء معروف ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی لاهیجان بوده و هست. همچنین در نظر داشته باشید اینکه می گوییم تالاب سوستان ویو خارق العاد از طبیعت اطراف را ارائه می دهد به این دلیل است که در بخش شمالی تالاب، کوه بیجار، در بخش غربی و جنوبی تالاب زمین های بسیار زیبای شالی و در بخش شرقی هم تپه ماهور و روستای سرسبز و بی نظیر کتشال واقع شده است.

تالاب سوستان بین بومی ها و اهالی منطقه با نام تالاب سیستان نیز شناخته می شود. اینکه برای این تالاب نام سیستان را انتخاب کرده اند به این دلیل است که سیستان یک کلمه گیلکی محسوب می شود و از دو بخش سی و ستان تشکیل شده و سی در زبان گیلکی یعنی کوه سنگ.

نه تنها تالاب سوستان بلکه تمامی یا اکثر تالاب های واقع در استان گیلان از جمله تالاب نیلوفر بندرانزلی و غیره، بخاطر شرایط آب و هوایی که دارند زیستگاه نیلوفر های آبی هستند که رنگی صورتی داشته و منظره ای فوق العاده زیبا را بخصوص برای عکاسی به وجود می آورند. بسیاری از تالاب های استان گیلان طبیعی هستند اما شاید برایتان جالب باشد بدانید تالاب سوستان تالاب طبیعی نیست و قدمت آن به حدود 100 سال پیش برمیگردد. حدود یک قرن پیش، اهالی روستاهای اطراف برای اینکه بتوانند زمین های شالی خود را آبیاری کنند این تالاب را به وجود آوردند لذا تالاب سوستان را می توان شبیه به آبشار های فصلی دانست چراکه میزان آب آبشار به میان بارندگی برمیگردد و در فصل پاییز و زمستان این تالاب بسیار پرآب می شود.

تالاب سوستان

جاهای دیدنی و تفریحات تالاب سوستان

تالاب سوستان یکی از منابع نیلوفر های آبی در ایران است. بطور کلی نیلوفر های آبی در مناطق محدودی از جهان رشد می کند یعنی مناطق آب شیرین آفریقا، مناطقی با شرایط آب و هوای استوایی، سریلانکا، هند و برخی از کشور های واقع در شرق و جنوب شرقی آسیا و غیره برای همین، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند. اگر تا به حال سفری به بندر انزلی داشته باشید و از تالاب نیلوفر انزلی بازدید کرده باشید، شما می توانید سوار بر قایق شده و بین نیلوفرهای آبی بروید و تجربه ای بی نظیر را رقم بزنید اما تالاب سوستان اینگونه نیست و بنا به دلایل مختلف، قایق سواری در این تالاب ممنوع است. همچنین در نظر داشته باشید بومی هایی که در این تالاب هستند مراقب گردشگرانند تا نیلوفر های آبی را نچینند چراکه این کار به اکوسیستم منطقه آسیب های جدی وارد می کند.

در تالاب سوستان شما می توانید به اطراف تالاب مراجعه کنید و از تماشای نیلوفر های آبی لذت ببرید و کلی عکس زیبا ثبت کنید. همچنین در نظر داشته باشید اینجا پرندگان مهاجر هم دارد و در فصل پاییز و زمستان و طی روز های سرد سال، برخی از پرندگان مهاجر که از مناطق سیبری می آیند مانند خوتکا و چنگر تالاب سوستان را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می کنند. در آخر هم خوب است بدانید در تالاب سوستان ماهی هایی زندگی می کنند که بومی همین منطقه هستند و ماهیگیری نیز یکی از تفریحات رایج گردشگران هنگام بازدید از تالاب است اما در نظر داشته باشید اگر شما هم علاقه مند به ماهیگری در تالاب سیستان هستید این نکته را بدانید ماهیگیری در این منطقه محدود است بخصوص در روز های گرم تابستان که حجم آب تالاب به کمترین حد خود می رسد.

تالاب سوستان

پوشش گیاهی تالاب سوستان

تالاب سیستان منطقه ای بکر و سرسبز است و اطرافش هم بجز زمین های شالی، دشت های سرسبز و فوق العاده ای هست که طبیعت گردی را دلنشین تر می کند. در خود تالاب سیستان با اینکه بیشتر نیلوفر های آبی مشاهده می شود اما در جالب است بدانید زمانی که نیلوفر های آبی رشد می کنند و شکوفه می دهند، بلافاصله بعد از آن پسته های دریایی در این منطقه نمایان می شوند که نوعی گیاه خوراکی محسوب می شوند و درواقع همان تخم نیلوفر های آبی هستند. این پسته های دریایی ویتامین های سی و بی را در خود دارند و از طرفی، به لطف داشتن فسفر و پتاسیم و سایر مواد مغذی ارزش خوراکی بالایی دارند.

این پسته های دریایی معمولاً توسط بومی های منطقه به فروش میرسد و حتی خود گردشگران هم می توانند زمانی که به تالاب سیستان مراجعه کردند البته بعد از شکوفه دادن نیلوفر ها، این پسته ها را جمع آوری کنند هرچند همانند چیدن نیلوفر های آبی، برداشت بی رویه پسته های دریایی هم آسیب جدی به محیط زیست اینجا وارد می کند. لازم به ذکر است اگر میخواهید بدانید نیلوفر های آبی چه زمانی که شکوفه می دهند، فصل بهار و تابستان یعنی از اوایل خرداد تا اواخر شهریور زمانی است که این نیلوفر های آبی برگ های آن ها رویش پیدا می کنند و گل ها شکوفه می دهند.

تالاب سوستان

بهترین زمان بازدید از تالاب سوستان لاهیجان

اما سوال مهمی برای گردشگران به وجود می آید که چه زمانی بهترین موقع برای بازدید از تالاب سوستان است. پاسخ به این سوال بیشتر به هدف گردشگران از سفر به لاهیجان و بازدید از تالاب سیستان برمیگردد. فصل بهار و پاییز از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای بازدید از تالاب سیستان است چراکه به لطف زمین های شالی اطراف، در روز های گرم تابستان هوای منطقه بسیار گرم و شرجی است و طبیعت گردی و گشت و گذار برای گردشگران دشوار می کند و از طرفی، در طی روز های سرد زمستان شاهد بارش ها سنگین باران در این منطقه هستیم.

در خصوص پاسخ به سوال بهترین زمان بازدید از تالاب سیستان، فصل زمستان و درواقع، روز های سرد سال بهترین زمان بازدید از تالاب سیستان جهت مشاهده پرندگان مهاجر محسوب می شود بخصوص پرندگانی همچون خوتکا و چنگر که این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. همچنین در فصل زمستان، به لطف بارش های سنگین باران در این منطقه، حجم آب تالاب به بیشترین حد خود میرسد و ماهیگیری نیز آسان تر و بهتر صورت خواهد گرفت.

در نهایت هم می رسیم به اواخر فصل بهار تا اواخر تابستان یعنی اوایل خرداد تا اواخر شهریور یعنی زمانی که نیلوفر های آبی شکوفه می دهند. در این زمان از سال، شاید هوا به مراتب گرم و شرجی باشد، ماهیگیری در تالاب سخت باشد و حجم آب نیز به کمترین حد خود برسد اما گل های نیلوفر آبی شکوفه می دهند و تخم آن ها یعنی پسته های دریایی که کلی خاصیت برای بدن دارند و از مواد مغذی متعددی برخوردار هستند در این روز های سال عرضه می شود.

جاهای دیدنی اطراف تالاب سوستان

تالاب سوستان تنها یکی از ده ها جاذبه دیدنی در شهر لاهیجان است و در نظر داشته باشید به گفته گردشگران و طبیعت گردانی که از تالاب سیستان بازدید کرده اند، بطور کلی میانگین 3 الی 4 ساعت زمان نیاز است که از تالاب سیستان بازدید کرد لذا پیشنهاد می شود در کنار تالاب سوستان از سایر جاهای دیدنی لاهیجان هم بازدید کنید تا یک سفری فوق العاده و خاطره انگیز را از سفر به این منطقه برای خود رقم بزنید. در شهر لاهیجان جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که معروف ترین آن ها شامل شیطان کوه، بام سبز لاهیجان، بقعه شیخ زاهد گیلانی، استخر لاهیجان، حمام گلشن، پل خشتی پاشاکی، تله کابین احرار، بازار سنتی لاهیجان، منطقه شیخانبر، زیپ لاین موزه تاریخ چای و غیره بوده و این موارد تنها بخشی از تمام جاهای دیدنی فوق العاده لاهیجان هستند.

تالاب سوستان

رزرو ویلا جنگلی در لاهیجان

لاهیجان جزء معدود شهر های استان گیلان است تنوع بالایی در خصوص اجاره روزانه اقامت دارند و برای هر بودجه و سلیقه و امکاناتی، اینجا کلی سوئیت ارزان تا ویلاهای لوکس و استخردار، اقامتگاه های بوم گردی، کلبه سوئیسی و غیره دارد. در اطراف لاهیجان بیشتر مناطق جنگلی و بکر یا زمین های شالی قرار دارد برای همین بسیاری از گردشگران به فکر اجاره ویلا جنگلی در لاهیجان هستند تا از ترافیک ها و شلوغی شهر به دور باشند و اقامتگاهشان در جایی واقع باشد که دور تا دور فقط طبیعت سرسبز و بی نظیر مشاهده شود. همچنین بهترین ویلاها، کلبه های سوئیسی و حتی اقامتگاه های بومگردی و خانه های سنتی جذاب و محبوب لاهیجان هم اغلب در اطراف شهر قرار دارند. اگر به فکر رزرو ویلا در لاهیجان در هستید و میخواهید ویلای مورد نظر را با بهترین قیمت ها رزرو کنید و سفری بی نظیر رقم بزنید، سایت باباسفر با تضمین قیمت ها و ارائه تنوع بالای اقامتگاه، بهترین انتخاب خواهد بود. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.