روستای کندلوس

روستای کندلوس منطقه ای ییلاقی در اطراف تهران و اطراف جاده چالوس است که امروزه به جایی توریستی و فوق العاده باصفا تبدیل شده. اگر می خواهید با این منطقه زیبا و سرسبز در ارتفاعات شمال تهران بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید.

روستای کندلوس کجاست؟

روستای کندلوس در اطراف جاده چالوس قرار دارد و یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی است که در اطراف تهران قرار دارد هرچند فاصله این روستا تا شهر تهران زیاد می باشد اما همچنان بخاطر طبیعت و جذابیتش، مقصد بسیاری از پایتخت نشین ها برای آخر هفته ها و اوقات فراغت محسوب می شود.

روستای کندلوس

راه رسیدن به روستای کندلوس از تهران

اگر تصمیم دارید به روستای کندلوس سفر کنید تا هوای دلنشین و فوق العاده خنک اینجا در روزهای گرم تابستان را از نزدیک لمس کنید و می خواهید طبیعت و جذابیت های روستا را از نزدیک مشاهده کنید، برای دسترسی به روستای کندلوس می بایست ابتدا وارد جاده چالوس شوید. چه از شهر چالوس و شهر های شمالی  کشور و چه از شهر تهران زمانی که وارد جاده چالوس شدید در شمال مرزن آباد خود را به روستای دوآب برسانید البته در نظر بگیرید این روستا به شهر چالوس نزدیک تر است. در روستای دوآب تنها یک جاده اصلی وجود دارد و از طریق این جاده بعد از طی کردن مسافتی 40 کیلومتری و عبور از روستا های دوآب کجور، حسن آباد، کنیس، دلم، دشت نظیر، گت کش، کینچ، اسلام آباد، کیاکلا و خوشل، در نهایت به روستای کندلوس می رسید.

روستای کندلوس، پی ده، زانوس، مونج چهار روستایی هستند که در نزدیکی یکدیگر قرار دارد و تمامی این روستا از هوایی دلنشین، طبیعتی بکر و ویو فوق العاده زیبا از طبیعت اطراف برخوردارند و می توانید در کنار روستای کندلوس، گشت و گذاری هم در این روستاها داشته باشید.

روستای کندلوس تا شهر تهران فاصله ای 160 کیلومتری دارد و نزدیک به 3 ساعت هم طول میکشد تا از شهر تهران و از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال به روستای کندلوس برسید.

راه رسیدن به روستای کندلوس از رویان

اگر در بخش مرکزی استان مازندران هستید یعنی شهر هایی همچون نور، رویان، محمودآباد، ایزدشهر، رستم رود، دریابیشه و غیره، نیازی نیست به غرب مازندران و شهر چالوس مراجعه کنید تا وارد جاده چالوس شوید و روستای دوآب برسید چراکه مسیر سریع تر و کوتاه تری را می توانید انتخاب کنید. کافیست در بخش مرکزی استان مازندران به شهر رویان مراجعه کرده و در بخش جنوبی رویان وارد جاده رویان به بلده شوید همان جاده معروف و سرسبز آبشار آب پری. در این جاده زمانی که به روستای گلندرود برسید، در جنوب گلندرود وارد جاده فرعی می شوید و با عبور از روستاهای پیمد، شهرک بلوط، کدیرسر، کدیر، کجور، چناربن، پول، آستانک رود، کینچ، کیاکلا و خوشل، به روستای کندلوس خواهید رسید.  فاصله رویان تا روستای کندلوس نزدیک به 90 کیلومتر بوده و 2 ساعت طول می کشد تا از شهر رویان و از جاده طریق جاده بلده به روستای کندلوس برسید.

روستای کندلوس

معرفی روستای کندلوس

روستای کندلوس روستایی در ارتفاعات شمال تهران و اطراف جاده چالوس است که در دل طبیعت قرار دارد و در این منطقه تا چشم کار می کند فقط کوه ها و دشت های سرسبز میبینیم. این روستا ارتفاعی 1650 متری از سطح دریا دارد که نتیجه آن، هوایی خنک و دلنشین در روزهای گرم تابستان و هوایی بسیار سرد و سوزناک به همراه بارش های سنگین برف و باران در روزهای زمستان است. کندلوس درواقع نام یک منطقه است و شامل آبادی ها و روستاهایی همچون سری دله، درزی کلا، جورسری، ملاکلا، جیرسری و بین سری می باشد که همگی در کنار یکدیگر قرار دارند.

تاریخچه روستای کندلوس

قدمت روستای کندلوس به دوران قبل از میلاد مسیح برمیگردد. بیش از دو هزار سال پیش، در این منطقه مردم سکونت داشتند و آثاری که به لطف تحقیق و کاوش در این منطقه صورت گرفته به خوبی بیانگر این موضوع است بخصوص ظروف سفالی که پیدا شده و بعد از بررسی ها، مشخص شد که قدمتشان به پیش از مسیح برمیگردد. اما یک روایتی در خصوص روستای کندلوس وجود دارد که به دوران ناصرالدین شاه برمیگردد. گفته می شود در دوران ناصرالدین شاه یعنی زمان حکومت قاجاریه، روزی ناصرالدین شاه در حال عبور از این منطقه بود که تعدادی کولی را در این منطقه می بیند که مشغول به فلزکاری هستند و نام این منطقه را میخ ساز گذاشت و به همین دلیل است که حتی امروزه، افرادی را میبنیم بخصوص بومی های منطقه که به روستای کندلوس، میخ ساز می گویند.

با اینکه قدمت سکونت در روستای کندلوس به دوران قبل از میلاد برمیگردد اما امروزه همچنان آثاری تاریخی از دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام در این منطقه وجود دارد که بین بومی های منطقه از ارزش و احترام بالایی برخوردار هستند.

روستای کندلوس

جاهای دیدنی روستای کندلوس

با اینکه کندلوس یک منطقه بکر و خوش آب و هوا برای طبیعت گردی است و گردشگران فقط برای لذت بردن از ویو منطقه، آب و هوایی بسیار دوست داشتنی و خنک در گرم ترین روز های تابستان و مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز در کنار طبیعت گردی به این منطقه سفر می کنند، جاهای دیدنی متعددی در این منطقه هست که بین بومی های روستای کندلوس از ارزش و احترام بالایی برخوردار هستند و با بازدید از این جاذبه های گردشگری، نه تنها سفری به یادماندنی را برای خود رقم می زنید بلکه با آداب و رسوم و تارخچه روستا هم بیشتر آشنا خواهید شد.

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه مردم شناسی کندلوس جایی است که شما را با آداب و رسوم، فرهنگ و گذشته مردم روستای کندلوس بیشتر آشنا خواهد کرد. در این موزه کلی اشیاء تاریخی نگهداری می شود، مسجمه های تاریخی، نقاشی های زیبا و باارزش که برخی از آن ها صحنه یک قهوه خانه سنتی هستند، ظروف سفالی تاریخی، وسایل فلزی و چوبی و کلی اشیاء تاریخی که قدمتشان به قبل از میلاد مسیح برمیگردد آیتم هایی هستند که در بازدید از موزه مردم شناسی کندلوس با آن ها مواجه می شوید.

در کنار اشیاء تاریخی، اگر علاقه مند به دست نوشته ها، اسناد و مدارک تاریخی هستید در بخشی از این موزه مردم شناسی قرآن، دیوان اشعار، کتاب خطی، نسخ خطی و حتی عقد نامه های تاریخی وجود دارد که برخی از همین اسناد و مدارک هم به قبل از میلاد مسیح برمیگردد. به جرأت می توان گفت موزه مردم شناسی کندلوس یکی از زیباترین و خاص ترین موزه های مردم شناسی در ایران است چراکه آثار تاریخی و دست نوشته هایی دارد که قدمتشان از دوران قاجاریه شروع می شود تا قبل از میلاد مسیح و همه آثار تاریخی به صورت منظم طبقه بندی شده اند و به لطف توضیحات کاملی که زیر آثار تاریخی درج شده، شما را به خوبی با تاریخچه و فرهنگ مردم روستای کندلوس بیشتر آشنا می کند. لازم به ذکر است اگر بین جاهای دیدنی کندلوس خواستید از این موزه بازدید کنید بدانید که نام دیگر موزه مردم شناسی کندلوس، فرهنگسرای کندلوس است.

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه گیاهان دارویی کندلوس

وقتی که روستای کندلوس در منطقه ای در دل طبیعت قرار دارد و دورتادورش فقط درختان سرسبز و طبیعت بکر مشاهده می شود، بعید نیست که انواع و اقسام گیاهان دارویی در این منطقه یافت شود. در روستای کندلوس موزه ای هست با نام موزه گیاهان دارویی که تعداد همچین موزه هایی در ایران شاید به اندازه انگشتان دست باشد. این موزه به لطف مردمان کشاورز و زحمت کش روستا در سال 1365 تاسیس شد و در واقعیت، جایی فراتر از یک موزه است.

در موزه گیاهان دارویی ما زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع یا همان 10 هکتار میبینیم که در آن بالای 250 گونه گیاهان معطر و دارویی که برخی از آن ها اصلاح ژنتیکی شده اند پرورش داده می شود. جالب است بدانید موزه گیاهان دارویی کندلوس که با نام باغ بوتانیک شناخته می شود، اولین موزه گیاهان دارویی است که در ایران افتتاح شده و انواع و اقسام گیاهان دارویی، گیاهان معطر با اسانس آن ها، روغن های گیاهی و غیره بسته بندی و عرضه می کند و نه تنها به عنوان سوغاتی می توانند آیتم های بسیار جذاب و خاصی باشند بلکه بسیاری از این گونه های گیاهی که در زمین موزه گیاهان دارویی کندلوس هستند هم به خارج از کشور صادر می شود که نشاندهنده باارزش بودن و کیفیت بالای محصولات اینجا هستند.

موزه گیاهان دارویی کندلوس

آبشار کندلوس

اگر عاشق طبیعت گردی هستید و علاقه زیادی به تماشای آبشار ها دارید یا حتی میخواهید ساعت ها در نزدیکی آبشار با صدای دلنشین جریان آب و آواز پرندگان اطراق کنید و لذت ببرید، در بازدید از روستای کندلوس پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به آبشار معروف اینجا یعنی آبشار کندلوس بیاندازید که در نزدیکی روستا قرار دارد. فاصله آبشار کندلوس تا خود روستای کندلوس نزدیک به 5 کیلومتر است. آبشار کندلوس 10 متر ارتفاع دارد، آبشاری فصلی است در روز های پاییز و زمستان حجم آب به شدت افزایش پیدا می کند و چون در از دل کوه بیرون می آید، منظره فوق العاده ای را به وجود آورده.

آبشار کندلوس

حمام خزینه ای قاجاری

با مشاهده تاریخ ایران در دوران صفویه و بخصوص قاجاریه، با این موضوع مواجه می شویم که در این دوران بخصوص دوران حکومت قاجاریه حمام های عمومی به وفور در اقصی نقاط کشور یافت میشد و بخاطر اهمیت زیادی که به استحمام و پاکیزگی بدن داده میشد، به دستور حاکمان در هرجایی که امکانش بود حمام عمومی ساخته میشد. در روستای کندلوس که در دل طبیعت قرار دارد هم یک حمام عمومی هست که در دوران خودش حال و صفایی داشت ولی امروزه تنها به یک جاذبه ای تاریخی و باارزش در این روستا تبدیل شده که پیشنهاد می کنیم در کنار طبیعت گردی در روستای کندلوس، نگاهی هم به این بنای تاریخی بیاندازید.

فرهنگ مردم روستای کندلوس

در روستای کندلوس بیش از هزار نفر زندگی می کنند که همه بومی های منطقه هستند و نزدیک به 400 خانوار را تشکیل می دهند. اهالی روستای کندلوس به زبان طبری صحبت می کنند و گویش کجوری دارند چراکه تمام بومی های روستای کندلوس از قوم طبری ها هستند همان قومی که تا پیش از اسلام، تپوری ها نام داشتند که چون نامی یونانی بود، بعد از اسلام نامش به طبری ها تغییر پیدا کرد.

اهالی روستای کندلوس و مناطق مجاورش مردمانی بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند که از گردشگران به خوبی استقبال می کنند. اهالی روستای کندلوس سال های بسیاری است که در امکانات کم زندگی می کنند ولی به همین قانع هستند و به پشتکار بالا و سخت کوشی معروف هستند. مردم روستای کندلوس از گذشته های دور تا به امروز به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامپروری مشغولند و اینجا از معدود روستاهای تاریخی کشور است همچنان بافت قدیمی خود را دارد و صبح ها صدای خروس همه را از خواب بیدار می کند.

روستای کندلوس

صحبت از بافت قدیمی روستا شد، جالب است بدانید چون روستای کندلوس در طی سال های اخیر به یک منطقه توریستی تبدیل شده، گردشگران بسیاری تمایل داشتند در این منطقه خانه یا ویلایی را تهیه کنند یا حتی بسازند برای همین، روستای کندلوس به دو بخش معمولی و باارزش تبدیل شده است. منطقه باارزش جایی است که بافت تاریخی خود را دارد و بومی های روستا هم در آنجا زندگی می کنند. چون باید بخش باارزش بافت تاریخی خودش را حفظ کند هرگونه ساخت و سازی در اینجا ممنوع است. از سوی دیگر، بخش معمولی جایی است که گردشگران و مردمان دیگر در آنجا ویلاها و خانه های مختلف ساخته اند و از نظر ظاهری، تفاوت بسیاری با بخش باارزش دارد و صفایی که در بافت قدیمی روستا وجود دارد را در بخش معمولی پیدا نمی کنید.

در کنار کشاورزی و دامپروری، یکی از مهم ترین شغل اهالی روستا که از گذشته های دور تا به امروز همچنان پابرجا مانده، تهیه چوب و تولید زغال است البته این نکته را بدانید که اهالی روستا در فصل تابستان به کشاورزی مشغولند و تولید زغال در فصل زمستان صورت می گیرد. اما تولید زغال تا چند سال پیش به خوبی صورت می گرفت تا اینکه قانونی برای مراقبت از جنگل ها وضع شد و لطف این قانون، اهالی روستا تصمیم گرفتند تا فعالیت تهیه چوب و تولید زغال را تا آنجا که می توانند کاهش دهند و بجای آن، فعالیت های دیگری همچون خیاطی و نجاری پرداختند و که نتیجه آن صنایع دستی فوق العاده ای شد که در اینجا عرضه می شود. به غیر از خیاطی و نجاری، جاجیم بافی، نمدمالی و بافت انواع لباس، جوراب و دستکش پشمی هم از هنر های اهالی روستا است.

جالب است بدانید چون مردم روستای کندلوس مردمانی بسیار پرتلاش هستند، در این روستا هیچ گدایی وجود ندارد و از طرفی، اینجا از معدود مناطقی است که امنیت کاملی دارد چراکه به لطف شرایط آب و هوایی روستای کندلوس بخصوص در فصل زمستان، نزدیک به 9 ماه خانه های اینجا خالی از سکنه هستند و درب همه خانه ها هم باز است.

روستای کندلوس

رسم مج و نوروزی متفاوت در روستای کندلوس

ایرانی ها برای نوروز رسم های مختلفی دارد و در برخی از مناطق، روستاها و قوم های مختلف، جشن نوروز به روش های مختلفی با توجه به فرهنگ و رسوم آنجا برگزار می شود که برای افراد دیگر می تواند جالب و خاص باشد. نوروز در روستای کندلوس هم با سایر جاهای ایران متفاوت است که به آن رسم مج گفته می شود. اهالی روستای کندلوس برای نوروز مراسم های مختلفی دارد که شامل مراسم مج یا همان خوش قدم و مراسم حلول سال نو است.

در رسم مج، خانواده ها نام چند کودک یا نوجوان را انتخاب می کنند و سپس از قرآن استخاره می گیرند، اگر نام آن شخص خوب آمد، آن سال را به عنوان سال مج انتخاب می کنند. اما این تازه شروع کار است و کودک و نوجوانی که استخاره نامش خوب آمده باید در لحظه تحویل سال نو، یک سینی بردارد و روی آن قرآن، سبزه، شیرینی و یک ظرف آب بگذارد و قبل از همه با آن سینی وارد خانه شود و قبل از اینکه سایر افراد بیایند، آب را در گوشه های خانه میریزد تا سالی پربرکت را برای خانواده رقم بزنید.

چه در جشن نوروز و چه در سایر مراسم ها و جشن های مختلف، صدای آلات موسیقی خاصی را در روستای کندلوس می شنوید که این آلات موسیقی، دهل، سرنا و نی یا همان نی هفت بند هستند. نی هفت بند در همه جای روستای کندلوس یافت می شود و سرنا که بومی ها به آن پسپسی می گویند، سازی است که از تراش دادن چوب شمشاد به وجود می آید و ارزش بالایی دارد.

روستای کندلوس

سوغات روستای کندلوس

روسای کندلوس از معدود مناطقی است که گردشگرانش بیشتر با هدف طبیعت گردی و گشت و گذار به آنجا سفر می کنند اما کم پیش می آید که گردشگران دست خالی از روستا برگردند. در روستای کندلوس سوغاتی های مختلفی را می توانید تهیه کنید که پیش تر هم اشاره ای به آن ها کردیم. انواع گیاهان دارویی، روغن های گیاهی و اسانس های گیاهان معطر که در موزه گیاهان دارویی کندلوس عرض می شود و صنایع دستی مردم روستا که شامل انواع بلوز، دستکش و کلاه پشمی، پارچه های پشمی، ابزار های چوبی و فلزی، چادر شب و قالی از بهترین و معروف ترین سوغاتی هایی هستند که در این روستا عرضه می شوند.

بهترین زمان بازدید از روستای کندلوس

روستای کندلوس جایی است که در اتفاعات کوه ها قرار دارد و ارتفاع 1650 متری آن، باعث شده در گرم ترین روزهای تابستان، زمانی که همه زیر آفتاب سوزان و هوایی آلوده روزمرگی خود را سپری می کنند، اهالی روستا در جایی بسیار خنک با ویو فوق العاده زیبا از طبیعت و هوایی بسیار تمیز روزگاری خود را بگذرانند. اما این موضوع تنها برای 3 تا 5 ماه از سال است چراکه با آغاز فصل پاییز، بارش های سنگین برف و باران هم در این منطقه آغاز می شود و در سردترین روزهای زمستان اینجا نه تنها سفید پوش می شود بلکه اهالی روستا هم منطقه را ترک می کنند و جاهایی با ارتفاع کمتر مراجعه کنند. از این جهـت، فصل تابستان یا به عبارتی، از اواسط بهار تا اواسط تابستان بهترین زمانی است که می توانید به روستای کندلوس سفر کنید و سفری به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

روستای کندلوس

جاهای دیدنی اطراف روستای کندلوس

کندلوس آنقدر زیبا و فوق العاده است که گردشگران معمولاً مدت سفر را در همین منطقه می مانند تا از طبیعت زیبا و مردمان مهمان نواز آن بهرمند شوند اما در صورتیکه عاشق طبیعت گردی هستید و می خواهید گشت و گذاری به هم مناطق اطراف روستای کندلوس بیاندازید، می توانید از جاذبه ها و مناطق دیدنی همچون زار نیچکوه، دهکده گردشگری زانوس و آبشار اوپاچ هم بازدید کنید که در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارند.

از طرفی، کندلوس از توابع شهر نوشهر است و جزء زیباترین و خاص ترین جاهای دیدنی نوشهر به شمار میرود هرچند برای دسترسی به این روستا از شهر نوشهر باید زمانی کمتر از 2 ساعت را در راه باشید. اما در صورتیکه مقصد شما نوشهر است و روستای کندلوس را از میان جاهای دیدنی نوشهر انتخاب کردید، بد نیست در کنار روستای کندلوس از سایر جاذبه های گردشگری نوشهر از جمله روستاهای انگاس، لرگان، نیچکوه، حیرت، آبشار های معروفی همچون نجارده، چلندر، دارنو، تنگه دار و پارک های جنگلی فوق العاده سرسبز مانند سی سنگان و خانیکان، تالاب ارواح دریاچه و سد آبیدر و کلی جای دیدنی فوق العاده زیبا بازدید کنید و یکی از بهترین خاطرات سفر به استان مازندران را برای خود رقم بزنید.

روستای کندلوس

رزرو خانه مبله در نوشهر

نوشهر جزء شهر های ساحلی استان مازندران است و جایی محسوب می شود که هم سواحل و بکر و فوق العاده ای دارد و هم منطاق جنگلی سرسبز و دوست داشتنی. معمولاً بیشتر گردشگرانی که به نوشهر سفر می کنند و قصد القماتی چند روزه در این منطقه را دارند، گردشگر و طبیعت گرد هستند و بیشتر مدت زمان سفر را می خواهند مشغول به گشت و گذاری میان جاهای دیدنی منطقه و جنگلی های سرسبزی که در اطراف نوشهر قرار دارد باشند. از این رو، گردشگران و طبیعت گردان به امکانات و سرگرمی های اقامتگاه ها چندان اهمیت نمی دهند و خوش قیمت بودن، نظافت اقامتگاه و دسترسی خوب به معروف ترین جاهای دیدنی منطقه برای آن ها بیشتر اولویت دارد لذا اجاره روزانه خانه در نوشهر یکی از خوش قیمت ترین و ارزان ترین راه ها برای اقامت در این منطقه است که به طبیعت گردان و گردشگران پیشنهاد می کنیم.

شما می توانید با مراجعه به سایت باباسفر، انتخاب شهر نوشهر و سپس درج اطلاعات مورد نیاز از جمله تاریخ ورود و خروج و تعداد نفرات، لیست متنوعی از اقامتگاه های نوشهر شامل خانه ها و سوئیت های مبله، آپارتمان ها، ویلاهای ساحلی و جنگلی و کلبه های چوبی را مشاهده کنید با ارزان ترین قیمت ها و تضمین نظافت در سایت باباسفر ارائه شده و می توانید از یک ماه قبل از تاریخ سفر، بهترین اقامتگاهی که مد نظر دارید را رزرو کنید تا سفری آسوده خاطر و اقامتی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. 


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.