پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر پلی است که قرار بود عمری 50 ساله داشته باشد اما برای سال های متوالی، مهم ترین پل عبور و مرور شهر بود و امروزه نیز نه تنها جزء باارزش ترین جاهای دیدنی بابلسر به شمار می رود بلکه همچنان نقش مهمی روی عبور وسایل نقلیه در شهر بابل دارد. با باباسفر همراه باشید تا با این پل تاریخی بیشتر آشنا شوید.

پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر کجاست؟

پل تاریخی معلق در مرکز شهر بابلسر و روی رودخانه بابلرود قرار دارد و درواقع، یکی از مهم ترین راه های ارتباطی است که مردم می توانند با استفاده از آن بین بخش غربی و شرقی بابلرود تردد داشته باشند. برای دسترسی به پل معلق بابلسر می بایست به خیابان پاسداران بابلسر مراجعه کنید که بین جاده اصلی یعنی بلوار قلی تبار و میدان شهربانی مراجعه کنید. میدان شهربانی در بخش شرقی بابلرود قرار دارد و از طریق خیابان های امام خمینی و شریفی می توانید به میدان شهربانی دسترسی داشته و در بخش غربی میدان نیز وارد خیابان پاسداران و پل معلق بابلسر دسترسی داشته باشید.

معرفی پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر جاذبه ای دیدنی و فوق العاده است که به نماد بابلسر تبدیل شده. این پل تاریخی روی پل بابلرود قرار دارد و از زمانی که ساخته شد تا سال ها بعد، تنها راهی بود که مردم در شهر بابلسر می توانستند از یکسوی بابلرود به بخش دیگر رود مراجعه کنند. قدمت پل با سال 1313 می رسد یعنی زمان حکومت پهلوی و همانطور که می دانیم، در زمان حکومت پلهوی بیشتر بناها و کاخ ها توسط مهندسان و معماران اروپایی ساخته می شدند و پل معلق بابلسر هم توسط مهندسان و معماران آلمانی و سوئدی ساخته شده و در کنار استفاده از مصالح باکیفیت، دلایلی هستند که این پل همچنان امروزه پابرجا مانده. البته این موضوع بیشتر به علاقه رضا شاه به معماری اروپایی برمیگردد چراکه تمام کاخ ها، عمارت ها و بناهایی که به دستور رضاشاه در آن زمان ساخته شده معماری آن ها به سبک اروپایی بوده. 

پل معلق بابلسر نمایی بسیار ساده دارد اما چون روی بابلرود قرار دارد، منظره ای فوق العاده به وجود می آورد که سوژه عکاسی خاصی برای عکاسان به وجود آورده است. این پل قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده، تا چند سال دیگر قرار است صد سالگی خود را جشن بگیرد اما جالب است بدانید زمانی که آلمانی ها و سوئدی ها این پل را ساختند گفتند عمر پل معلق بابلسر نهایتاً 50 سال است آن هم در شرایطی که خبری از ماشین های امروزی نبود و بیشتر مردم هم با درشکه از روی پل عبور می کردند ولی میبنیم که نزدیک به صد سال از عمر این پل می گذرد و همچنان کلی عبور و مرور با وسایل نقلیه سبک و سنگین از روی پل صورت می گیرد.

با این حال، در طی سال های پیش شهرداری بابلسر اعلام کرد که دیگر این پل کارایی خود را از دست داده و عبور وسایل نقلیه از روی پل بسیار خطرناک خواهد بود و باید چاره ای برای آن اندیشید. پل معلق بابلسر در ارتفاعی 8 متری بالای بابلرود قرار دارد، کل طول پل به 80 متر می رسد و به لطف عرض 8 متری پل، دو لاین رفت و برگشت برای وسایل نقلیه در نظر گرفته شده در سال 1386 به فهرست آثار ملی ایران افزوده گردید ولی تاکنون هیچ مرمت و بازسازی روی پل صورت نگرفته است. همچنین شاید برایتان جالب است بدانید در آن سال ها، پل معلق بابلسر جزء معدود پل هایی که بود که امکان تردد وسایل نقلیه از روی آن وجود داشت برای همین، در آن سال ها پل معلق بابلسر از ارزش بسیار بالایی برخوردار بود.

پل معلق بابلسر

بهترین زمان بازدید از پل معلق بابلسر

اگر بین جاهای دیدنی بابلسر می خواهید به مهم ترین و خاص ترین جاذبه تاریخی در این شهر یعنی پل معلق بپردازید، بهترین زمان برای بازدید از پل بیشتر به شرایط آب و هوایی بابلسر برمیگردد. به عبارت دیگر، بابلسر یک شهر ساحلی است و در روز های گرم تابستان از هوایی بسیار گرم و شرجی برخوردار بوده و بسیاری از گردشگران در طول نمی توانند از خانه بیرون بروند و گردش داشته باشند از این رو، فصل بهار و پاییز از نظر شرایط آب و هوایی بهترین زمان بازدید از پل معلق بابلسر محسوب می شود. همچنین بخاطر نورپردازی ها و منظره زیبایی که در اطراف پل معلق بابلسر در شب ها وجود دارد، به گردشگران پیشنهاد می کنیم یکبار در طول روز و یکبار هم در طول شب به بازدید و بخصوص عکاسی از پل معلق بابلسر بپردازند.

جاهای دیدنی اطراف پل معلق بابلسر

بابلسر شهری پر از جاهای دیدنی خاص و تاریخی و مناطق بکر طبیعت گردی است لذا پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم سفر به بابلسر را داشتید، در کنار پل معلق بابلسر، نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی بابلسر که معروف ترین آن ها شامل شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی، روستای گالشکلا، آبشار شی الیم، برج ساعت، منطقه ساحلی میرود، کرفون، بازارچه سنتی بابلسر، تالاب عزیزک و سد معروف عرب خیل. همچنین لازم به ذکر است بطور کلی اگر قصد سفری چند روزه به بابلسر داشته باشید، با راحتی می توانید با یک برنامه ریزی از تمام جاهای دیدنی بابلسر بازدید کنید و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

لازم به ذکر است در اطراف بابلرود فضاهای مختلفی به تفریحگاه ها اختصاص داده شده و کلی کافه و رستوران با ویو پل معلق در نزدیکی پل و بابلرود هست که رستوران گردی در این منطقه را به یکی از هیجان انگیزترین تفریحات گردشگران تبدیل کرده است. همچنین به غیر از رستوران ها و کافه های اطراف پل معلق و بابلرود، ماهیگیری و قایق سواری نیز تفریحی رایج بین گردشگران و مردم بابلسر است و شما می توانید یک قایق اجاره کنید، به زیر پل معلق بابلسر بروید و شروع کنید به ماهیگیری.

پل معلق بابلسر

رزرو ویلا استخردار در بابلسر

بابلسر جزء شهرهای ساحلی استان مازندران به شمار میرود و برای اقامت در این شهر، باید در نظر داشته باشید همانند بسیاری از شهر های ساحلی مازندران، بخاطر اینکه در بخش جنوبی بابلسر کلی زمین شالی وجود دارد و تابستان ها هوای اینجا بسیار گرم و شرجی می باشد، گردشگران برای اجاره ویلا در بابلسر بیشتر تمایل دارند در بخش ساحلی و نزدیک به دریا باشند. در بخش ساحلی بابلسر تنوع بالایی از انواع اقامتگاه شامل آپارتمان های مبله ارزان قیمت با ویو زیبای دریا و فاصله چند قدمی تا ساحل تا ویلاهای لوکس و استخردار با امکانات و سرگرمی های متنوع ارائه شده که بهترین آن ها را با قیمت های استثنائی می توانید در سایت باباسفر مشاهده کرده و رزرو کنید.

همچنین در نظر داشته باشید در اطراف بابلسر نیز شهرک های معروفی وجود دارد مانند شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی و این دو شهرک یکی از بهترین مقاصد برای اجاره ویلا استخردار در بابلسر هستند چراکه بهترین و لوکس ترین ویلاهای استخردار بابلسر با امکانات و سرگرمی های باورنکردنی به همراه فاصله کم تا دریا بخصوص در شهرک خزرشهر شمالی و دارا بودن امکانات و خدمات رفاهی در شهرک، در این دو شهرک معروف وجود دارد.

 

بالای رودخانه بابلرود واقع در خیابان پاسداران

فصل بهار و پاییز، یکبار در روز و یکبار در شب

در سال 1313 مصادف با حکومت پلهوی اول

طبقه گفته سوئدی ها و آلمانی ها که سازنده پل بودند، عمر پل نهایت 50 سال ذکر شده بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.