کلیسای وانک اصفهان

کایسای وانک اصفهان جزء پربازدیدترین و جذاب ترین جااهی دیندی این شهر زیبا و دیدنی است که توسط ارامنه اصفهان در قرن 17 میلادی ساخته شده و از معدود کلیساهای ایران است که همچنان پابرجا باقیمانده است. اگر می خواهید با کلیسا وانک اصفهان بیشتر آشنا شوید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلیسای وانک اصفهان کجاست؟

کلیسای وانک در منطقه جلفا قرار دارد و همانطور که میدانیم، منطقه جلفا منطقه ارامنه نشین اصفهان است و بیشتر کلیساها و بناهایی که مرتبط به ارامنه هستند هم در این منطقه قرار دارد و در ادامه خواهیم گفت چرا ارامنه های اصفهان در منطقه جلفا زندگی می کنند. اما در ادامه ببینیم کلیسا وانک اصفهان در کجای منطقه جلفا واقع شده است.

کلیسای وانک اصفهان

برای دسترسی به کلیسای وانک اصفهان ابتدا می بایست به منطقه جلفا واقع دهر جنوب اصفهان و جنوب زاینده رود مراجعه کنید. در این منطقه می بایست وارد خیابان حکیم نظامی شوید که یکی از خیابان های اصلی منطقه جلفا محسوب می شود. در خیابان حکیم نظامی کافیست به مسیر جنوب به شمال مراجعه کنید و به مابین خیابان های شریعتی غربی و نظر مرکزی برسید و زمانی که به نزدیکی چهارراه خیابان نظر مرکزی رسیدید، سمت راست خیابانی را مشاهده می کنید با نام کلیسا که تابلوی کلیسا وانک اصفهان هم نبش آن قرار دارد. همان ابتدای خیابان کلیسا اولین کوچه دست چپ شما را وارد کوچه کلیسا وانک می کند و چند متر جلوتر به ورودی کلیسای وانک اصفهان خواهید رسید.

لازم به ذکر است از آنجایی که کلیسای وانک یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، چون مسیر ورودی به این کلیسا همیشه شلوغ است پیشنهاد می کنیم از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این جاذبه تاریخی استفاده نمایید تا هم زمان کمتری را در ترافیک بمانید و هم دیگر نیاز نباشد زمان زیادی را برای پیدا کردن جای پارک صرف کنید.

کلیسا وانک اصفهان

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

قبل از اینکه به تاریخچه کلیسای وانک بپردازیم ابتدا می خواهیم نگاهی به تاریهچه ارامنه در منطقه جلفای اصفهان بپردازیم و ببینیم چه شد که ارامنه به ایران و اصفهان و منطقه جلفا آمدند.

این داستان به دوران صفویه و پادشاهی شاه عباس صفوی برمیگردد. در آن زمان ایران یعنی حکومت صفویه با عثمانیان همیشه درگیر جنگ بود و در یکی از این جنگ ها، لشگر شاه عباس به نزدیکی های شکست رفت و شاه عباس دستور عقب نشینی داد. عثمانیان در منطقه ترکیه امروزی زندگی می کردند و سپاه شاه عباس زمانی که دستور عقب نشینی داد و درحال بازگشت به ایران و پایتخت بودند، از ارمنستان هم عبور می کردند ولی در طول مسیر آن ها تصمیم گرفتند هرچیزی که در جلوی خود قرار دارد از بین ببرند تا جلوی پیشروی عثمانیان را بگیرند اما مردم ارمنستان چون در معرض کشته شدن قرار داشتن، شاه عباس به سپاهش دستور داد تا ارامنه را با خو به ایران بیاورند و به آن ها امکانات و خدمات و امکان زندگی بدهند.

کلیسای وانک اصفهان

زمانی که سپاه شاه عباس به همراه ارامنه به اصفهان رسیدند، شاه عباس تصمیم گرفت منطقه جلفای اصفهان را به ارامنه بدهند و آن ها در اینجا زندگی خود را از سر بگیرند. ارامنه کم کم شروع به ساخت و ساز خانه و کسب و کار و غیره کردند و همانطور که میدانیم، کلیسا عبادتگاه ارامنه محسوب می شود و برای آن ها مکانی مقدس و بسیار باارزش است لذا در نقاط مختلف جلفا کلیساهای متعددی توسط ارامنه ساخته شد. گفته می شود در آن زمان ها که ارامنه مشغول ساخت و ساز بودند، نزدیک به 60 کلیسا در منطقه جلفای اصفهان ساخته شده بود ولی بخاطر دلایل بسیاری همچون عدم توجه به این بناهای باارزش و مقدس و عوامل طبیعی، بسیاری از این کلیساها از بین رفتند و امروزه تنها 13 کلیسا در منطقه جلفای اصفهان است که برای ارامنه مکانی مقدس برای عبادت محسوب می شود و برای ایرانیان، خاص ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی اصفهان می باشد.

کلیسا وانک اصفهان

بیشتر این کلیساها در قرن 16 و قرن 17 میلادی ساخته شده اند و کلیسا وانک اصفهان در سال 1606 میلادی ساخته شده است. البته این نکته را ذکر کنیم قبل از ساخت کلیسای وانک اصفهان، اینجا یعنی موقعیت کنونی کلیسا، بنایی بود با نام کلیسای هاکوب که کلیسایی بسیار کوچک محسوب میشد و تصمیم گرفتند این کلیسا را به یک بنای باشکوه تبدیل کنند و کلیسای وانک ساخته شد هرچند کلیسای هاکوب یا همان یعقوب با اینکه کوچک بود اما کشیشان بسیاری در این کلیسا آموزش دیده اند و کلیسای هاکوب به مدت 50 سال توانست کشیش های بسیار خوبی را به جامعه معرفی کند و اینجا برای ارامنه جایی بسیار باارزش و محترم بود.

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای هاکوب در سال 1606 ساخته شد و بعد از 50 سال، در سال 1655 تصمیم گرفته شد تا در مقر اصلی کلیسای هاکوب کلیسایی با نام وانک ساخته شود. این زمان مصادف با دوران حکومت شاه عباس دوم بود و شاه عباس اول که خودش ارامنه را راهی ایران کرد و در منطقه جلفای اصفهان به آن ها زمین و امکان اسکان داد عمرش کفاف نداد تا کلیسای وانک را ببینید. کلیسا وانک اصفهان ده سال طول کشید تا ساخته شود و این بنا در سال 1664 افتتاح گردید و بخش های بسیاری از این کلیسا دقیقاً همان چیزی است که امروزه میبینیم چون در طول تاریخ، این بنای تاریخی و باارزش بار ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

کلیسا وانک اصفهان

از کلیسا به موزه

کلیسای وانک اصفهان برای قرن ها عبادتگاه ارامنه جلفای اصفهان بود تا اینکه سال 1905 میلادی فرا رسید. در آن سال ارامنه مشغول به ساخت و ساز بناهای متعدد در اطراف کلیسا شدند و از طرفی، بخش های دیگری از کلیسای وانک را تکمیل کردند تا این بنای تاریخی به عنوان موزه به گردشگران و مردم جهان معرفی شود البته این موضوع نزدیک به 25 سال طول کشید چون در طول این سال ها بناها و بخش های دیگری همچون بخش اداری، برج ورودی کلیسا، نمازخانه و غیره در این بنا ساخته شد و در نهایت، موزه کلیسای وانک در سال 1930 افتتاح گردید.

کلیسای وانک اصفهان

معرفی کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان جزء بزگترین و قدیمی ترین کلیساهای ایران و اصفهان است و بین تمام جاهای دیدنی اصفهان که بیشتر مساجد و بناهای ایرانی و اسلامی هستند، این کلیسا جاذبه ای خاص محسوب می شود و به همین دلیل، کلیسای وانک بین پربازدیدترین جاذبه های گردشگری اصفهان نیز قرار دارد. این کلیسا در کنار 13 کلیسای دیگر، تنها عبادتگاه های باقیمانده ارامنه منطقه جلفای اصفهان هستند ولی کلیسای وانک امروزه بیشتر از اینکه یک مکان مذهبی باشد، یک جاذبه دیدنی است. پیش تر اشاره ای به تاریخچه کلیسا وانک اصفهان کردیم اما این موضوع را هم شاید جالب باشد بدانید که کلیسا وانک دارای یک حیاط است در سال های قدیم، اولین ماشین چاپ و اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه در این حیاط تاسیس گردید. البته این حیاط محل دفن برخی از افراد سرشناس و بزرگ ارمنی نیز هست.

کلیسا وانک اصفهان

کلیسا وانک اصفهان فراتر از یک کلیسای عادی و یک مکان برای عبادت ارامنه است. در بخش های مختلف این کلیسا آثار تاریخی و بعضاً آثار هنری مشاهده می شود که بسیاری از آن ها متعلق به افراد هنرمند برجسته هستند. کلیسای وانک در زمینی به وسعت 8700 متر مربع قرار دارد. 4700 متر از این زمین به فضای سبز و باغی که در اطراف کلیسای وانک اختصاص داده شده یعنی شامل محل دفن بزرگان ارامنه، مجسمه ها و آثار هنری و غیره و 400 متر مربع از این زمین نیز به خود کلیسای وانک اصفهان اختصاص داده شده برای همین، این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای منطقه جلفای اصفهان و حتی کل ایران است. لازم به ذکر است کلیسا وانک اصفهان در سال 1310 هجری شمسی و 15 دی ماه این سال به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده است.

کلیسای وانک اصفهان

معماری کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانکی که امروزه مبینیم که با چیزی که در گذشته بود تفاوت های بسیاری دارد. در گذشته این کلیسا صرفاً یک عبادتگاه برای ارامنه بود اما بنایی که امروزه میبینیم، بزرگترین کلیسای ایران است و به یک جاذبه و موزه تبدیل شده است و همچنین جالب است بدانید بخش زیادی از تغییر و تحولات کلیسا وانک اصفهان از سال 1905 میلادی به بعد رخ داد و در کنار گسترش محوطه کلیسا، بخش های دیگر همچون ساختمان های اداری و نمازخانه و غیره نیز به این مجموعه اضافه شدند.

چون کلیسا وانک اصفهان یک بنای تاریخی است، نمای بیرونی کلیسا از آجر ساخته شده و معماری و ظاهر جذاب در نوع خودش دارد در صورتیکه تقریباً برای ساخت اکثر کلیساها از سنگ استفاده می شود. همچنین زمانی که می خواهید به کلیسای وانک اصفهان مراجعه کنید، از خیابانی سنگ فرش شده می بایست عبور کنید و در این حین، اگر به دیوار محوطه کلیسا دقت کنید میبینید تصویری از یک فرشته بالدار روی این دیوار بین بافت آجری مشاهده می شود.

کلیسا وانک اصفهان

درب ورودی اصلی کلیسا چوبی است و بالای آن هم کتیبه ای حک شده. در همین بخش ورودی کلیسا یک برج ناقوس دارد که در مقابل گردشگران واقع شده و اولین چیزی که توجه گردشگران را به خود جلب می کند همین برج می باشد. این برج دارای سه طبقه است و در طبقه دوم یک ساعتی به وزن 300 کیلوگرم قرار داده شده و در ساعات مشخص که ناقوس و ساعت به صدا در می آید، این صدا در کل منطقه جلفا شنیده می شود. برج ناقوس کلیسای وانک اصفهان توسط هوانجان جمالیان ساخته شده و بعد از اینکه 38 سال از ساخت کلیسا گذشت، این برج به مجموعه اضافه شد و همچنین، در پایین برج هم یک سرباز و یک پیشوای ارمنی است.

کلیسا وانک اصفهان یک مجموعه ای است که بخش های مختلفی دارد. یعنی در کنار موزه و نمازخانه و غیره، مغازه هم در این کلیسا وجود دارد و زمانیکه وارد محوطه کلیسا می شوید، یک مغازه در سمت چپ کلیسا و یک اتاق نگهبانی هم در سمت راست کلیسا مشاهده می کنید ولی این دو اتاق یعنی مغازه و اتاق نگهبانی در گذشته اتاقی برای پذیرایی از مهمانان بودند. دو گنبد نیز در این کلیسا قرار دارد که یکی بزرگتر از دیگری است و در بالای محراب قرار دارد اما گنبد کوچک در بالای سالنی قرار دارد که مردم همیشه در آنجا جمع می شوند.

کلیسای وانک اصفهان

زمانی که وارد کلیسا وانک اصفهان می شوید، در بخش داخلی کلیسا و در قسمت غربی دو ستون مربعی شکل می بینید که طاق نمای بلندی دارند و توجه همه را به سمت خود جلب می کنند و لازم به ذکر است گنبد های کلیسا همگی روی این ستون ها سوار شده اند. برخلاف اینکه اینجا یک کلیسا است، معماری گنبد های کوچک و بزرگ کلیسا وانک شبیه به مسجد هستند چون این گنبد ها در دوران حکومت صفویه و براساس معماری ایرانی و اسلامی به کلیسا اضافه شده اند. همانند بخش های بیرونی کلیسا، نمای بیرونی دو گنبد هم از آجر ساخته شده اما در بخش نمای داخلی، کاشی های لاجوردی به چشم می خورد البته اگر به این کاشی های لاجوردی نگاه کنید میبینید که روی آن ها تصویری از آدم و هوا زمانی که مشغول به خودرن میوه ممنوعه بودند و داستان هابیل و قابیل نقش بسته است.

پیش تر اشاره کردیم که در کلیسا وانک اصفهان یک ناقوس بزرگ قرار دارد و صدایش در کلی محله جلفا میپیچد ولی تنها ناقوس کلیسا نیست و در داخل کلیسا هم یک ناقوس کوچک هم قرار دارد که در یک فضایی مربعی شکل واقع شده و روی ستون های سه متری بنا شده است. این ستون ها دارای تیرچه های چوبی هستند و در طراحی ستون ها هم از قوس های جناغی استفاده شده است.

کلیسا وانک اصفهان

نقاشی ها و تابلوهای کلیسای وانک اصفهان

در محوطه داخلی کلیسا وانک روی دیوارها و سقف ها کلی نقش و نگاره و نقاشی های جذاب و دوست داشتنی میبینید که هرکدام بیانگر داستانی هستند. این نقاشی ها روی دیوارهای گچی ترسیم شده اند و لازم به ذکر است بطور کلی معماری کلیسا وانک چون طلاکاری ها و گچ کاری های منحصر به فردی دارد یکی از زیباترین طراحی های داخلی را بین جاهای دیدنی اصفهان و حتی کل ایران دارد.

بطور کلی می توان گفت تمام نقاشی های جذابی که در کلیسا وانک اصفهان می بینید به دو دسته کلی تقسیم می شوند و به عبارتی، دسته اول نقاشی ها روی پارچه ها و تخت ها قرار دارند و دسته دیگر روی دیوارها و بخش های سنگی کلیسا مشاهده می شوند. همچنین به گفته گردشگران، جذاب ترین و زیباترین نقاشی که در کلیسا وانک وجود دارد نقاشی هفت طبقه آسمان است که در کنار آن، بهشت و جهنم را هم نشان می دهد.

کلیسای وانک اصفهان

به غیر از نقاشی ها، در جای جای کلیسای وانک اصفهان کلی مجسمه هم میبینید که همگی مربوط به افراد سرشناس و ارمنی هستند. بسیاری از این مجسمه ها تندیس های نیم تنه بوده و مربوط به مشاهیر ارمنی هستند. تندیس مسروپ ماشتوتس، کسی که الفبای ارمنی را ابداع کرد در بخش راست ورودی کلیسا قرار دارد و در مقابلش یعنی سمت چپ ورودی کلیسا وانک اصفهان، تندیس خاچاطور کساراتسی، اسقف اعظم ارمنی قرار داده شده است و کلی تندیس دیگر هم در ورودی کتابخانه مشاهده می شود که مربوط به شاعران معروف ارامنه از جمله بارویر سواگ هستند. جالب است بدانید تمامی این تندیس هایی که در کلیسا وانک اصفهان قرار دارند همگی هنر دست شخصی ارمنی با نام زاون آیوازیان است و ایشان در آن زمان یکی از معروف ترین هنرمندان ارمنی در ایران بود و این تندیس ها را قبل از اینکه تصمیم به مهاجرت و سفر به ایتالیا را بگیرد ساخت.

کلیسا وانک اصفهان

بخش های کلیسای وانک اصفهان

کلیسا وانک اصفهان دارای بخش ها و قسمت های مختلفی است که در هرکدام از این بخش ها جذابیت های خاصی نهفته و همانطور که می دانیم، بسیاری از این قسمت ها در طی سال های مختلف به کلیسا وانک افزوده شده است. در ادامه می خواهیم نگاهی به این بخش ها بیاندازیم.

موزه کلیسا وانک اصفهان

کلاً کلیسای وانک را با نام موزه وانک اصفهان یا موزه کلیسای وانک هم می شناسند ولی موزه تنها یکی از بخش های این کلیسا محسوب می شود. موزه کلیسای وانک در گذشته دارای بخش ها یا اتاق های مختلفی بوده و شخصی با نام طادئوس هوانیان نزدیک به 100 سال پیش این بخش را به کلیسا وانک اضافه کرده است. بخش موزه در قسمت شمالی کلیسا وانک قرار دارد و در طی سال های مختلف، این بخش بزرگتر و بهتر شد و آثار ارزشمندی هم امروزه در آنجا نگهداری می شود که شامل کلی نفاشی برجسته و مهم در طول تاریخ، دست خط ها، کتاب ها و نوته های افراد مهم و سرشناس و اشیاء تاریخی در آنجا مشاهده می شود.

بطور کلی می توان بخش موزه کلیسا وانک اصفهان مهم ترین بخش مجموعه کلیسا وانک اصفهان است و بین ارامنه هم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همچنین هرساله میلیون ها گردشگر و ارامنه از سراسر جهان به اصفهان سفر می کنند تا از این بخش کلیسا بازدید کنند.

کلیسای وانک اصفهان

کتابخانه کلیسا وانک

کتابخانه در بین اهالی منطقه جلفا یعنی ارامنه جایی بسیار باارزش و محترم شمرده می شود. در این کتابخانه فرهنگ گذشته مردم ارامنه قرار داده شده و برای آن ها یادگاری محسوب می شود. کلی اسناد و مدارک مربوط به گذشته ارامنه است که در بخش کتابخانه کلیسا وانک قرار دارد و قدمت آن ها به بیش از 400 سال پیش می رسد. لازم به ذکر است این اسناد و مدارک به قدری برای ارامنه اهمیت دارند که دسترسی به آن ها برای عموم امکانپذیر نیست و حتی برخی از آن ها در قسمت بایگانی کتابخانه کلیسا وانک قرار دارند.

اما در این کتابخانه فقط اسناد و مدارک نیست و نزدیک به 30هزار نسخه از کتاب ها و آثار دیگر هم وجود دارد ولی دسترسی به آن ها فقط برای ارامنه مجاز است چه ارامنه های منطقه جلفای اصفهان، چه ارامنه سراسر ایران و حتی ارامنه خارج از کشور برای همین، افراد ایرانی تنها با شرایط خاصی آن هم با ارائه معرفی نامه می توانند به برخی از این کتاب ها دسترسی داشته باشند.

در آخر هم این نکته را ذکر کنیم که کتابخانه کلیسای وانک توسط شخصی با نام هوهاننس سورنیان به مجموعه اضافه شده و در آن زمان، ایشان خلیفه ارامنه بوده اما هدفش از ساخت کتابخانه نگهداری اسناد و مدارک مهم ارمنی ها بوده و بعد ها این کتابخانه به یکی از جاهای دیدنی کلیسا تبدیل شد.

کلیسا وانک اصفهان

چاپخانه کلیسا وانک اصفهان

همانطور که پیش تر گفتیم، در کلیسا وانک اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه تاسیس شد و در این چاپخانه در یکی از بخش های کلیسا وجود دارد. داستان به سال 1630 میلادی برمیگردد و در آن زمان، خاچاطور کساراتسی که تندیس کاملش در جلوی کلیسا قرار دارد خلیفه ارامنه منطقه جلفای اصفهان بود و تصمیم گرفت که اولین چاپخانه مدرن را تاسیس کند. به همین دلیل، او به کشور هایی همچون لهستان سفر کرد تا با صنعت چاپ بیشتر آشنا شود و این موضوع تا ساخت اولین چاپخانه در ایران و چاپ اولین کتاب نزدیک به 8 سال طول کشید. جالب است بدانید اولین کتابی که در چاپخانه کلیسای وانک اصفهان چاپ شد، نسخه ای از زبور بود و چاپ این کتاب هم یک سال و پنج ماه به طول انجامید. گفته می شود این کتاب اولین کتاب چاپ شده در ایران نیز محسوب میشد.

این چاپخانه تمامی وسایل ها و ابزارهایی که داشت همگی دست ساز بودند و از طرفی، برای چاپ یک کتاب هم تمام افراد کلیسا یعنی تمام روحانیونی که در این مجموعه فعالیت می کردند برای چاپ کتاب حضور داشتند. هدف از این چاپخانه، ارائه آموزش و آشنایی با فرهنگ ارامنه بود و چون این کار ارزش بالایی داشت، به مرور زمان رویه چاپ بهبود پیدا کرد و کیفیت چاپ و نوشته ها و همه چیز بهتر از قبل شدند.

اما استفاده از چاپخانه تنها برای چند سال ادامه داشت چون هزینه بالا، شرایط نگهداری و استفاده نه چندان آسان و به کار گیری افراد زیادی برای چاپ تنها یک کتاب باعث شد از این چاپخانه دیگر استفاده نشود. 200 سال بعد از تاسیس چاپخانه یعنی در سال 1844 میلادی، مانوک هوردانانیان به کشور اندونزی و جزیره جاوه سفر کرد و یکی از مدرن ترین و بهترین دستگاه های چاپ را به کلیسای وانک فرستاد تا مجدداً صنعت چاپ شروع به کار کند اما تنها چند سال از این دستگاه استفاده شد تا اینکه سال 1872 فرا رسید و خلیفه وقت ارامنه اصفهان یعنب گریگوریس هوانسیان دستور داد چاپخانه کلیسای وانک مجدداً راه اندازی شود.

تصمیم خلیفه وقت ارامنه اصفهان باعث به وجود آمدن مخالفت های بسیاری شد و به سبب آن، دستگاه چاپخانه سوخت و دیگر قابل استفاده نبود برای همین امروزه در بخش چاپخانه کلیسا یکی از بهترین دستگاه های چاپ آن زمان نگهداری می شود و در کنار آن نیز چند کتاب که با استفاده از تجهیزات آن زمان به چاپ رسیده بودند نیز نگهداری می شود.

کلیسای وانک اصفهان

نمازخانه کلیسا

پیش تر نیز گفتیم که یکی از بخش های کلیسا وانک نمازخانه است و شاید برای بسیاری از گردشگران سوال شود چرا نمازخانه در یک کلیسا قرار داده شده است. نمازخانه کلیسا وانک دارای دو قسمت است و قسمت اول شبستان و قسمت دوم هم محل اجرای مراسم های مذهبی است که زیر یک گنبد خانه قرار دارد. دیواره های بخش نمازخانه دارای کاشی های رنگ و چشم نواز هستند و بالای آن ها تا بخش داخلی گنبد هم نگاره های مختلف مشاهده می شود. همچنین بخش داخلی گنبد نمازخانه نیز در کنار نگاره ها، تزئینات و کاشی کاری های زیبایی هم دارد اما بخش بیرونی همانند سایر بخش های کلیسای وانک با آجر پوشیده شده است.

کلیسا وانک اصفهان

بنای یادبود شهدای ارامنه

همانند مقبره شهدای گمنام که در همه جای ایران وجود دارد، بنای یادبود شهدای ارامنه نیز در کلیسای وانک اصفهان قرار دارد. داستان این مقبره به سال 1915 میلادی برمیگردد. در آن زمان عثمانیان حمله های متعددی به ارمنستان داشتند و هدف آن ها از این حمله ها، نسل کشی و از بین بردن ارامنه بود و ارامنه بسیاری درجنگ با عثمانی ها شهید شدند. بنای یادبود شهدای نسل کشی ارامنه 60 سال بعد یعنی در سال 1975 توسط شخصی با نام آلبرت آجمیان با هدف زنده نگه داشتن یاد این شهیدان در محوطه کلیسای وانک ساخته شد. لازم به ذکر است ارامنه منطقه جلفای اصفهان هر ساله در تاریخ 24 آوریل به این بخش از کلیسا مراجعه می کنند تا یاد این شهیدان را زنده نگه دارند و برای آن ها طلب آمرزش می کنند.

کلیسای وانک اصفهان

ساختمان اداری کلیسا وانک

در فرهنگ ارامنه، بسیاری از کارهای اداری همانند ازدواج، طلاق، فوت، ولادت و حتی مسائل مربوط به تنظیم سند و غیره در کلیساها انجام می شود. کلیسای وانک جدا از اینکه یک جاذبه دیدنی در اصفهان است، محلی برای انجام امور اداری ارامنه نیز هست. در قسمتی در این کلیسا ساختمان اداری وجود دارد که قدمتش به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمیگردد و ارامنه تمامی کارهای مربوط به ازدواج، طلاق، تنظیم سند، ولادت و فوت را در این ساختمان که در بخش جنوبی کلیسا قرار دارد انجام می دهند.

کلیسا وانک اصفهان

نگاره ها و کتیبه های کلیسای وانک اصفهان

در بخش های مختلف این کلیسا می توان کتیبه ها و سنگ نوشته های متعددی را مشاهده کرد. در ادامه می خواهیم نگاهی به این کتیبه ها بیاندازیم که همگی به زبان ارمنی نوشته شده اند.

هنگامی که می خواهید از بخش ورودی غربی عبور کند و وارد کلیسا شوید، بر روی سردر ورودی کلیسا کتیبه ای با رنگ طلایی مشاهده می شود که بر روی کاشی های لاجوردی قرار دارد. متن کتیبه به شرح زیر است: کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال 1655 میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی فیلیپوش و پیشوانئی خلیفه داوید یا همان داوود و به کمک مردم جلفا شروع شد و در سال 1664 به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا صورت میگیرد نصیب افرادی شود که در قید حیات هستند یا فوت شده اند.

هنگامی که از بخش ورودی اصلی می خواهید وارد کلیسا وانک اصفهان شوید، کتیبه ای با جمله وانک آمان پرکریج و مقر اسقف اعظم ارمنیان 1606 میلادی مواجه می شوید.

کلیسا وانک ورودی اصلی دیگری هم دارد که روی سردر آن کاشی های لاجوردی و خاکستری رنگ مشاهده می شود و کتیبه حک شده روی آن به شرح زیر است: دیر ناجی همگان، محلی برای راهبان.

کلیسا وانک اصفهان یک برج دارد که در بالای آن یک ساعت بزرگ تعبیه شده است. در پایین این برج درب ورودی تعبیه شده و بالای آن یک سردر مشاهده می شود و روی این سردر بااستفاده از سنگ مرمر متن "این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال 1931 میلادی به یادبود برادرش که در سال 1924 میلادی فوت کرده ساخته و آن را به ایشان هدیه کرده است.

خاص ترین نوشته را با اختلاف می توان به حک شده روی تار مو اختصاص داد. در بخش موزه کلیسا وانک اصفهان یک تار مویی هست که متعلق به یک دختر 18 ساله می باشد. هنرمندی ارمنی با نام واهرام هاکوپیان در سال 1974 با استفاده از قلمی از جنس الماس روی این تار مو جمله " به جهت دانستن حکمت و عدل برای فهمیدن کلمات" را نوشته و برای دیدن این جمله باید از میکروسکوپ استفاده کرد.

کلیسای وانک اصفهان

ساعت بازدید از کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک با اینکه جزء پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود اما همچنان یک بنای مذهبی بسیار باارزش بین ارامنه منطقه جلفای اصفهان است و همانند سایر جاهای تاریخی، اینجا ساعت بازدید منحصر به فردش را دارد. امکان بازدید از کلیسا وانک اصفهان همه روزه از ساعت 8:30 الی 13:30 و از ساعت 16 الی 18:30 امکانپذیر است اما کلیسا در تعطیلات رسمی، روز اول عید نوروز و همچنین مناسبت های ارامنه تعطیل است. همچنین بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان نبوده و گردشگران ایرانی می بایست مبلغ 15هزار تومان به ازای هر نفر و گردشگران خارجی 50هزار تومان به ازای هر نفر به عنوان ورودی پرداخت کنند و این مبلغ صرف حفظ و نگهداری این اثر تاریخی باارزش می شود.

کلیسا وانک اصفهان

بهترین زمان بازدید از کلیسای وانک اصفهان

بهترین زمان برای بازدید از این کلیسا به شرایط آب و هوایی اصفهان مربوط است. اصفهان یکی از شهر های کویری ایران است و آب و هوایی گرم و خشک دارد هرچند در برخی از روز های گرم تابستان هوای اینجا در شب بسیار سرد و سوزناک می شود چه برسد به فصل پاییز و زمستان. تمامی جاهای دیدنی اصفهان همیشه شلوغ هستند و در هر روزی از سال به اصفهان سفر کنید انبوهی از جمعیت را در معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان مشاهده می کنید اما بطور کلی، فصل بهار و پاییز بخصوص اواسط بهار با توجه به اینکه اصفهان از شرایط آب و هوایی مطلوب و ایده آلی برخوردار است بهترین زمان برای سفر به اصفهان و بازدید از کلیسای وانک محسوب می شود هرچند در نظر داشته باشید در این ایام، کلیسا وانک اصفهان به جاذبه ای بسیار شلوغ تبدیل می شود و گاهاً نیاز است که زمانی را در صف تهیه بلیط منتظر بمانید و با جمعیت شلوغ وارد بخش های مختلف کلیسا شوید.

کلیسای وانک اصفهان

جاهای دیدنی اطراف کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک در منطقه جلفا یعنی منطقه ارامنه نشین اصفهان قرار دارد برای همین، بیشتر جاذبه های دیدنی که در نزدیکی این کلیسا واقع شده اند همگی کلیساهای تاریخی دیگر هستند. کلیساهای بیت الحم و جورج مقدس معروف ترین کلیساهایی هستند که در فاصله کمتر از 100 متری کلیسای وانک قرار دارند و بازدید از آن ها هم خالی از لطف نخواهد بود. با این حال، جاذبه های گردشگری دیگری همچون خانه مارتاپیترز، سی و سه پل، کاخ هشت بهشت و کاخ چهل ستون از جاذبه های دیدنی هستند که در فاصله کمی از کلیسای وانک قرار دارند و می توانید به راحتی بعد از اینکه تمام قسمت های کلیسای وانک را بازدید کردید به این جاذبه های دیدنی معروف نیز مراجعه کنید. 

کلیسا وانک اصفهان

رزرو سوئیت مبله در اصفهان

اصفهان شهری است که سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر ایران بوده و به لطف بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی فوق العاده، صد ها هزار گردشگر از سراسر دنیا هم به این شهر دیدنی سفر می کنند. به همین منظور، در اقصی نقاط اصفهان هتل های بسیاری برای ارائه خدمات اقامتی به گردشگران در نظر گرفته شده است که امکانات و شرایط مختلفی داشته و برخی از آن ها هم به معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان نیز نزدیک تر هستند. اما هتل ها همیشه هزینه های قابل توجهی را از گردشگران دریافت می کنند و انتخاب هتل به عنوان اقامتگاه باعث افزایش هزینه های سفر می شود. از این رو، اجاره سوئیت در اصفهان می تواند یکی از بهترین و ارزان ترین راه ها برای اقامت در این شهر محسوب شود.

با اجاره سوئیت مبله در اصفهان انتخاب محل اقامت و امکانات مورد نیاز با خود شما است و می توانید بین سوئیت های مبله در نزدیکی جاذبه های دیدنی معروف شهر تا سوئیت های لوکس با امکانات و سرگرمی های متنوع، بهترین اقامتگاه مد نظر را از سایت باباسفر رزرو کنید. همچنین در وبسایت باباسفر امکان رزرو اقامتگاه از یک ماه قبل نیز وجود دارد که برای ایام پیک یعنی تعطیلات نوروز و غیره امکانی مناسب خواهد بود. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.