خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد جزء ده ها موزه تاریخی پایتخت معنوی ایران است که متعلق به شخصی مشهور و محبوب غالباً از عارفان و دانشمندان و حتی شاعران بوده و امروزه بعد از کلی مرمت و بازسازی با کاربری موزه ای زیبا و دیدنی در قلب شهر مشهد قرار دارد. اگر می خواهید با خانه ملک بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید.

خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد کجاست؟

معمولاً نه تنها خانه ملک بلکه بیشتر موزه ها و خانه های تاریخی مشهد در مرکز شهر و بعضاً در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارند. برای دسترسی به خانه ملک مشهد باید در مرکز شهر وارد بلوار امام خمینی شوید. بلوار امام خمینی یکی از شلوغ ترین و مهم ترین بلوار های مشهد است که مابین میدان شهدا و میدان انقلاب قرار دارد. در بلوار امام خمینی به یک میدان می رسید با نام میدان دهم دی که جزء محبوب ترین میادین مشهد می باشد و دور تا دور میدان کلی ساندویچی و کافه و رستوران هست و این میدان نیز تقاطع بلوار امام خمینی و خیابان های رازی شرقی و غربی می باشد. در ضلع شمالی این میدان وارد بلوار امام خمینی می شوید و مابین کوچه های امام خمینی 34 و خراسانی 19، به خانه ملک مشهد خواهید رسید.

از آنجایی که خانه ملک مشهد در نزدیکی حرم و میدان شهدا قرار دارد، بد نیست بدانید خانه ملک مشهد تا حرم امام رضا فاصله ای 10 دقیقه ای با ماشین و نیم ساعته به صورت پیاده دارد. اگر هم خواستید از خانه ملک مشهد به میدان شهدا برسید تا به ایستگاه های مترو دسترسی داشته باشید، به صورت پیاده می بایست مسیری کمتر از 2 کیلومتر معادل 7 دقیقه را طی کنید.

خانه تاریخی ملک مشهد

حاج حسین ملک کیست؟

نام کامل خانه ملک مشهد، خانه تاریخی حاج حسین ملک است که به اختصار، خانه ملک مشهد گفته می شود. این بنای تاریخی از معدود بناهای قدیمی مشهد است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمیگردد و نه تنها همچنان پابرجا مانده بلکه به لطف مرمت و بازسازی های صورت گرفته نیز بهتر از قبل شده است. در دوران قاجاریه، بخاطر تعاملاتی که بین ایران و کشور های اروپایی وجود داشت، پادشاهان از کشور های اروپایی بهترین معماران را به ایران دعوت می کردند تا طراحی بنا های مهم را برعهده بگیرند و خانه ملک مشهد هم چون از مهم ترین بنا ها در زمان قاجاریه بود، ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی دارد البته یکی دیگر از دلایل استحکام بالای ساختمان همان معماری اروپایی است.

در سال 1251 هجری شمسی، حاج حسین ملک با اصالتی تبریزی در خانواده ای ثروتمند در تهران به دنیا آمد و تا دوران بزرگسالی، نزد مرحوم میرزا ابوالحسن تحصیلات خود را سپراند. خانواده او خانواده ای ثروتمند بودند و ثروت خود را از طریق بازار املاک به دست آورده بودند لذا در بزرگسالی، پدر حاج حسین ملک که در مشهد که املاک معروف داشت املاک پدر را در دست گرفت و به دلیل اینکه او از ذهن اقتصادی بالایی برخوردار بود، توانست با خرید و فروش ملک بخصوص اجاره املاک و مستغلات مربوط به آستان قدس رضوی به ثروت کلانی برسد البته در کنار اینکه او فردی بسیار ثروتمند بود، نیکوکار هم بود و مردم بیشتر او را بخاطر کارهای نیکوکاری که در طول عمرش انجام داده میشناسند.

خانه ملک

حاج حسین ملک در سال 1316 که دهه 70 زندگی خود را سپری می کرد، تصمیم گرفت بسیاری از اموالش که همه مالک بودند را وقف کند و ملک هایی همچون بیمارستان رضوی واقع در چناران، کتابخانه ملی ملک و کتابخانه ای که مربوط به آستان قدس رضوی است، بیمارستان سجادیه واقع در شهر تربت جام و کلی ملک دیگر را وقف کرد حال برخی وقف شهرداری آن منطقه شدند و آن هایی هم که در شهر مشهد بودند وقف آستان قدص رضوی شدند. جالب است بدانید معروف ترین و جذاب ترین مورد بین اموال وقف شده حاج حسین ملک، باغ ملک آباد است که امروزه جزء زیباترین و پربازدید ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار میرود و او در سال 1348 این باغ را وقف شهرداری مشهد کرد.

از همه این موارد که بگذریم، حاج حسین ملک در زمانی که مشغول وقف کردن اموال خود بود کاری کرد که بین مردم بیشتر از همیشه محبوب شد. او که کلی زمین داشت در سال 1338 هجری شمسی، نزدیک به 200 هکتار یا 200هزار متر مربع از زمین های خود را وقف مردم فرهنگی کرد بوطریکه به هر فرد فرهنگی که در شهر مشهد زندگی می کرد، 510 متر زمین داد.

خانه تاریخی ملک

معرفی خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد در واقع همان سکونتگاه مرحوم حاج حسین ملک است که در زمینی به وسعت 1659 متر مربع قرار دارد و از این مساحت، 600 متر مربع به عنوان زیر بنا در نظر گرفته شده. قدمت این بنای تاریخی همانطور که گفتیم، به دوران قاجاریه برمیگردد و گفته می شود در قرن 14 هجری شمسی ساخته شده. از طرفی هم همانطور که گفته شد، چون در آن زمان بسیاری از بناهای مهم ایران را معماران اروپایی طراحی می کردند، معماری این سازه زیبا هم ترکیبی از ایرانی و اروپایی است یعنی ظاهر خانه ملک مشهد به سبک معماری سنتی ایرانی و پلان های بنا به سبک معماری اروپایی ساخته شده است.

خانه ملک مشهد امروزه کاربری موزه دارد. در طبقه دوم خانه ملک، یک موزه ای هست که مملو از اشیاء تاریخی و کارهای هنری می باشد و بخری از این اشیاء متعلق به خود حاج حسین ملک بوده و برخی دیگر بخصوص کارهای هنری متعلق به هنرمندانی است که در کارگاه مجموعه مشغول آموزش و تولید هستند. طبقه پایین خانه ملک مشهد که پذیرایی بسیار بزرگ دارد که سقفش چوبی است و منبت کاری ها و گچ کاری های بسیار زیبا و ظریف و حرفه ای در همه جای آن مشاهده می شود. جالب است بدانید خانه ملک در گذشته خیلی بزرگ تر از جذاب تر از چیزی بود که امروزه گردشگران می بینند اما با این حال، همچنان زیبایی های خاص خودش را دارد.

خانه ملک مشهد

هنگامی که مشغول به بازدید از خانه ملک هستید، ابتدا وارد باغی می شوید که آرامش و صفای خودش را دارد و در بخشی از این باغ که درواقع همان حیاط خانه محسوب می شود، آرامگاه حاج حسین ملک را مشاهده می کنید و با اینکه او فردی بسیار ثروتمند بود اما آرامگاهش تنها یک تلی از خاک است. از همه این موارد کهع بگذریم، در طی سال های گذشته و به لطف کاوش ها و بررسی هایی که در حیاط خانه ملک مشهد صورت گرفته بود، باستان شناسان در زیر خانه ملک مشهد یک حمام خصوصی کشف کردند که مساحتی 127 متر مربعی داشت و شامل قسمت هایی از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، گرمخانه، انبار چوب، آتش دان و میان در بود. جالب است بدانید این حمام خصوصی بعد از بررسی هایی که انجام شد، به عنوان اولین حمام تاریخی خصوصی مشهد شناخته شد البته دور از ذهن نیست چون حاج حسین ملک آنقدر ثروتمند بود که در آن زمان توانایی ایجاد حمام خصوصی در ملک شخصی خودش را داشت.

در خانه ملک مشهد علاوه بر بخش موزه که کلی چیز های جذاب و عتیقه برای عاشقان وسایل قدیمی و تاریخی هست و در کنار آن، چندین کارگاه دیگر هم وجود دارد که شامل کارگاه جلد سازی، کارگاه گلیم بافی، کارگاه سفالگری و سرامیک، کارگاه منبت کاری و معرق کاری، کارگاه چرم بری، صحافی، مینیاتور، سوزن دوزی به همراه انواع دوخت های سنتی و غیره هستند. در این کارگاه همه روزه نه تنها کلی گردشگر از آن ها بازدید می کنند بلکه افرادی که علاقه مند به یادگیری این مهارت ها هستند می توانند زیر دست اساتید حرفه ای که در اینجا مشغول به کارند مهارت یاد بگیرند.

خانه ملک کشهد در سال 1377 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد و 2155امین اثر تاریخی ایران است که در این فهرست قرار گرفته. همچنین دو سال بعد یعنی در سال 1379، مرمت و بازسازی اساسی روی این مجموعه صورت گرفت و کاربری آن به موزه تغییر پیدا کرد. خانه ملک مشهد در طول سال های مختلف بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اما بازسازی های کوچک و جزئی لذا ممکن است همین الان هم که از این خانه بازدید کنید ببینید قسمتی از آن مشغول بازسازی است. همچنین اگر بین جاهای دیدنی مشهد و بناهای تاریخی که در این شهر قرار دارد خواستید از خانه ملک بازدید کنید در نظر داشته باشید ساعت بازدید از این مجموعه همه روزه از ساعت 8 صبح الی 6 بعد از ظهر بوده و هزینه بازدید نیز برای عموم رایگان خواهد بود.     

    خانه ملک مشهد

جاهای دیدنی اطراف خانه ملک مشهد

مشهد شهری مملو از جاهای دیدنی است و کلی بنای تاریخی، پارک های بزرگ و خاص و کلی تفریحگاه در جای جای این شهر قرار دارد و روزها طول می کشد تا بتوان از تمام جاهای دیدنی مشهد بازدید کرد. اگر قصد بازدید از خانه ملک مشهد را دارید خوب است بدانید بازدید از این خانه تاریخی زمانی نزدیک به یک ساعت از وقت شما را میگیرد لذا پیشنهاد می کنیم بعد از خانه ملک مشهد، نگاهی هم به دیگر جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی این بنای تاریخی بیاندازید.

در نزدیکی خانه ملک مشهد، گنبد سبز، باغ ملی و کلیسای مسروپ مقدس قرار دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. از طرفی، اگر هم علاقه مند به رستوران گردی هستید می دانید که مشهد بهترین شهر ایران برای غذا های ایرانی بخصوص انواع کباب ها است و به همین دلیل، صد ها رستوران خوب در این شهر قرار دارد برای همین، خوب است بدانید دو رستوران رضایی و معین درباری نزدیک ترین رستوران های معروف مشهد به خانه ملک هستند. از طرفی، کمی پایین تر از خانه ملک مشهد، میدان دهم دی هست و اطراف میدان مملو از آبمیوه بستنی و فست فودی می باشد که همیشه هم شلوغ هستند.

خانه ملک مشهد 

اجاره روزانه خانه در مشهد

مشهد شهری است که مسافرانش بطور کلی یا زائر هستند یا گردشگر و معمولاً برای اقامت در مشهد هتل ها را انتخاب می کنند که جدا از امکانات و خدماتی که ارائه می دهند هزینه های گزافی را از گردشگران دریافت می کنند. اما چه زائر باشید چه گردشگر، بهترین انتخاب برای اقامت آن هم با هزینه ای به مراتب کمتر از هتل ها، اجاره روزانه آپارتمان در مشهد است. زائران برای اجاره روزانه آپارتمان، سوئیت و یا خانه می خواهند به حرم امام رضا نزدیک تر باشند اما گردشگران بخاطر اینکه هدفشان گشت و گذار در مشهد است ترجیح می دهند از حرم دور باشند تا در ترافیک های سنگین اطراف حرم قرار نگیرند. در سایت باباسفر شما می توانید بین صد ها اقامتگاه در مشهد از آپارتمان ها و سوئیت های مبله با امکانات و قیمت های متنوع از نزدیکی حرم تا اطراف مشهد و همچنین کلی ویلا در طرقبه و شاندیز، هرکدام را که خواستید با بهترین قیمت رزرو کنید.


در خیابان امام خمینی مابین میدان دهم دی و میدان شهدا قبل از خراسانی 19

به دوران حکومت قاجاریه

بازدید از خانه ملک مشهد برای عموم رایگان است

کمتر از 3 کیلومتر معادل نیم ساعت پیاده روی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.