دره ارغوان مشهد

دره ارغوان جایی بسیار خوش آب و هوا در اطراف مشهد و طرقبه است که به واسطه درختچه های ارغوان منظره ای فوق العاده را به وجود می آورد. اگر بین جاهای دیدنی اطراف مشهد و طرقبه می خواهید دره ارغوان را بیشتر بشناسید پس این مطلب را از دست ندهید.

دره ارغوان کجاست؟

دره ارغوان دره ای زیبا و فوق العاده بی نظیر در اطراف مشهد است و برای دسترسی به این جای دوست داشتنی باید به طرقبه سفر کنید و سپس در اطراف طرقبه به دره ارغوان مراجعه کنید. اگر بین جاهای دیدنی مشهد تصمیم به بازدید از دره ارغوان را دارید، ابتدا می بایست از شهر مشهد راهی طرقبه شوید. بدین منظور، ابتدا در شهر مشهد وارد بلوار وکیل آباد می شوید تا به انتهای وکیل آباد برسید. خروجی اول شما را وارد جاده شاندیز می کند و خروجی دوم وارد بلوار امام رضا می شوید که انتهای آن طرقبه است.

در انتهای بلوار امام رضا، جاده طرقبه هست اما این جاده  در بسیاری از مواقع پرترافیک بوده و زمان رسیدن به دره ارغوان را افزایش می دهد و اگر با این حال خواستید از طریق جاده طرقبه به دره اغوان برسید، می بایست جاده طرقبه را تا انتها طی کنید تا در امتداد آن وارد خیابان صاحب الزمان شده و بعد از باغ تمشک، وارد خیابان طرقدر شوید. اما در صورتیکه حوصله ترافیک های سنگین جاده طرقبه را ندارید، در انتهای بلوار امام رضا قبل از اینکه وارد جاده طرقبه شوید، در سمت راست وارد خروجی امام خمینی می شوید تا در انتها به میدان شهدا رسید و در ادامه مسیر وارد جاده عنبران شوید. کمی جلوتر خروجی خیابان صاحب الزمان را مشاهده خواهید کرد که در نهایت شما را با خروجی خیابان طرقدر می رساند. خیابان طرقدر را تا انتها ادامه می دهد و در ادامه وارد جاده کلاته آهن می شوید تا با استفاده از تابلو های راهنما به دره ارغوان برسید.

دره ارغوان مشهد

چرا نام ارغوان برای این دره انتخاب شده؟

دره ارغوان دره ای بزرگ و دیدنی در اطراف طرقبه است و بهترین زمانی که می شود از این دره بازدید کرد فصل بهار است. دلیل اینکه می گوییم فصل بهار بخاطر این است که در فصل بهار به لطف درختچه های ارغوان واقع در این دره شکوفه می دهند و همگی به رنگ بنفش ارغوانی تبدیل می شوند و منظره ای فوق العاده را به وجود می آورند. به لطف درختچه های فراوان ارغوان و منظره فوق العاده منطقه، نام ارغوان را برای این دره انتخاب کرده اند. درختچه های ارغوان در فصل بهار شکوفه می دهند، قبل از شکوفه دادن به رنگ سبز هستند، سپس بنفش ارغوانی می شوند و در تابستان هم رنگ آن ها به زرد تغییر پیدا می کند. همچنین اگر در طول روز به این منطقه مراجعه کنید، تابش نور آفتاب هم زیبایی منطقه را چند برابر می کند.

معرفی دره ارغوان

اطراف مشهد مناطق فوق العاده خوش آب و هوا و با طبیعتی بکر و دوست داشتنی است که در ارتفاعات مناطق کوهستانی قرار دارند و برای یک آخر هفته ای به دور از شلوغی و در هوایی بکر و خنک، مقصد ایده آلی به شمار میروند. محبوب ترین مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا در اطراف مشهد شاندیز و طرقبه هستند که به واسطه طبیعتی بکر، رستوران ها و سفره خانه های سنتی در کنار رودخانه و همچنین هوایی بی نظیر در بین اهالی شهر مشهد مقصدی ایده آل برای اوقات فراغت محسوب می شوند. طرقبه جدا از رستوران ها و ویلاهای فوق العاده ای که دارد، از طبیعتی بکر و جذاب برخوردار است و کلی جای دیدنی در اطراف طرقبه وجود دارد که خوراک طبیعت گردی و گردش است. یکی از این مناطق، دره ارغوان نام دارد که به واسطه درختچه های ارغوان که در جای جای این دره قرار دارد به این اسم نامگذاری شده است.

دره ارغوان فاصله ای 4 کیلومتری تا شهر طرقبه دارد و خوب است بدانید که فاصله این دره تا شهر مشهد هم به نیم ساعت می رسد البته این زمان برای ایام خلوت است و در روزهای شلوغ مانند فصل تابستان، آخر هفته ها و تعطیلات گاه به بیش از یک ساعت هم می رسد.

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان بخشی از شهرستان بینالود است و در آنسوی دره به مناطقی با نام پنج دره و تخته شاه می رسید. زمانی که در انتهای روستای کلاته آهن به دره ارغوان می رسید درواقع در بالای دره قرار دارید و منظره ای فوق العاده زیبا و دیدنی در مقابل شما قرار دارد. اگر عاشق طبیعت گردی هستید، بازدید از دره ارغوان مشهد طمانی بین یک تا 4 یا 5 ساعت از شما را به خود اختصاص می دهد و در فصل تابستان به ندرت گردشگران را مشاهده می کنید که در جای جای این دشت بخصوص مناطقی که سطح هموارتری دارد بساط کمپینگ خود را پهن کرده اند از هوای دلنشین و ویو زیبا در جایی بکر و ساکت لذت می برند.

گشت و گذار در دره ارغوان مشهد نیازمند توانایی جسمانی برای عبور از مسیر های شیبدار است و بازدید از این منطقه بخصوص گشت و گذار در آنجا برای افراد سالمند و افرادی که از توانایی جسمانی مطلوبی برخوردار نیستند توصیه نمی شود. همانطور که گفته شد، زمانی که در دره ارغوان مشهد می رسید در بالای دره قرار دارید و می بایست مسیر شیبدار به سمت پایین را طی کنید تا به انتهای دره برسید. هرچقدر که پایین تر می روید، هوا خنک تر می شود و زمانی که به انتهای دره می رسید، اختلاف دما را به وضوح لمس خواهید کرد.

دره ارغوان مشهد یکی از مهم ترین زیست بوم های شمال شرقی کشور به شمار میرود و در میان اهالی منطقه و حتل ساکنین شهر مشهد هم از ارزش و احترام بالایی برخوردار است برای همین هرموقع به این دره مراجعه کنید، هیچ زباله ای را در دره ارغوان مشهد پیدا نمی کنید هرچند تمیزی دره نمی گذارد گردشگران هم زباله ای را در اینجا رها کنند. این دره زیبا و دوست داشتنی در سال 1400 به فهرست میراث طبیعی کشور افزوده شده و جزء باارزش ترین ثروت هعای ملی کشور به شمار میرود.

دره ارغوان مشهد

پوشش جانوری و گیاهی دره ارغوان

درختچه های ارغوان بیشترین پوشش گیاهی دره ارغوان مشهد را شامل می شوند و تا چشم اجازه می دهد فقط درختچه های ارغوان را در این دره میبینیم. در کنار درختچه های ارغوان، کلی هم درخت چنار دیده می شود. درختچه های ارغوان ارتفاعی بین 3 تا 10 متر دارند و برگ این درختچه ها هم ظاهری قلب شکل دارند که بسیار زیبا و خاص هستند. خاک این منطقه جنس آهکی دارد که شرایط رویش برای گیاهان را مناسب می کند و رشد درختچه های ارغوان هم نیازمند به نور مستقیم آفتاب هستند.

درختچه های ارغوان که چوبی به قهوه ای مایل به قرمز دارند بیشتر در کوهستان های استان خراسان جنوبی پیدا می شوند و بطور کلی بخش های کوهستانی استان خراستان جنوبی یکی از مهم ترین زیستگاه های درختچه های ارغوان هستند و گونه ای از این درختچه های ارغوانی هست که نسبت به سرما مقاوم تر بوده و به همین دلیل در دره ارغوان مشهد نسبت به سرمای هوای منطقه مقاوم بوده و رشد کرده اند. رشد شاخه های درختچه های ارغوان در حالت عادی بسیار کند صورت می گیرد اما زمانی که فصل شکوفه دادن میرسد، به سرعت گل می دهند و برای همین هم هست که فصل بهار تنها زمان مشاهده زیبایی های دره ارغوان مشهد به شمار میرود.

در خصوص پوش جانوری در دره ارغوان مشهد، اینجا چون یک منطقه مسکونی به شمار می رود و همیشه هم میزبان کلی گردشگر از سراسر ایران می باشد، خبری از حیوانات وحشی نیست که برای انسان ها تهدید آمیز باشند اما پرندگان مختلف با آواز بی نظیرشان و بزهای کوهی به وفور در این منطقه مشاهده می شوند.  

دره ارغوان مشهد

بهترین زمان بازدید از دره ارغوان

دره ارغوان منطقه در اطراف مشهد است که ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد و به همین دلیل، هوایی بسیار خنک و دوست داشتنی دارد. بهترین زمان برای سفر به طرقبه و گشت و گذار در این منطقه بی شک فصل تابستان است تا چند روزی به دور از شلوغی و گرمای طاقت فرسای مشهد، در این منطقه خاطرات خوشی را رقم زد. اما در خصوص بهترین زمان بازدید از دره ارغوان مشهد، دره ارغوان در فصل بهار به رنگ ارغوانی تبدیل می شود که دلیل آن هم شکوفه دادن درختچه های ارغوان در این فصل است. شاید در فصل بهار هوای اینجا بسیار سرد باشد بخصوص شب ها که سرمای سوزناکی در منطقه حاکم می شود اما بهترین زمان جهت بازدید و گشت و گذار در دره ارغوان بخصوص در طول روز محسوب می شود.

لازم به ذکر است بازدید از دره ارغوان مشهد تنها در نیمه اول سال میسر است و گردشگران معمولاً در نیمه دوم سال به دره ارغوان مشهد نمی روند چراکه در نیمه دوم سال، مسیر های دسترسی به دره ارغوان مشهد صعب العبور می شود و گاهاً عبور از این مسیر ها حتی با تجهیزات و خودرو های آفرودی هم امکانپذیر نیست.

دره ارغوان مشهد

نکات لازم جهت بازدید از دره ارغوان مشهد

دره ارغوان منطقه ای است بسیار بزرگ و دوست داشتنی و در فصل تابستان شاید گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را در اینجا مشاهده کنید اما همچنان با وجود توریستی بودن منطقه، خبری از امکانات و خدمات رفاهی نیست بنابراین اگر بین جاهای دیدنی مشهد خواستید چند ساعتی را مهمان دره ارغوان باشید و از طبیعت و هوای اینجا لذت ببرید، حواستان باشد آب و غذا به اندازه کافی با خود به همراه داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید اینجا منطقه ای است که هیچ گوشی آنتن نمی دهد هرچند در برخی از نقاط آنتن هرچند ضعیف وجود دارد.

بازدید از دره ارغوان را به ساعات اولیه صبح موکول کنید و سعی کنید تا قبل از ظهر و گرم شدن منطقه از تمام جاهای دیدنی بازدید کرده باشید و لازم به ذکر است حتماً از کرم ضد آفتاب به همراه کلاه هم استفاده نمایید. اگر قصد طبیعت گردی در این منطقه را دارید، بخشی هایی از مسیر هست که نیازمند به تجهیزات مناسب کوهنوردی بوده و شیب های بعضاً زیادی دارند که عبور از آن ها بدون تجهیزات میسر نمی باشد. در آخر هم در صورتیکه می خواهید چند ساعت در این منطقه اطراق کنید یا حتی می خواهید شب را در دره ارغوان مشهد سپری کنید، حتماً استعلام شرایط آب و هوایی را بگیرید چون احتمال بارش باران یا حتی وجود سرمای سوزناک در این منطقه وجود دارد.

دره ارغوان مشهد

قبل از اینکه عازم دره ارغوان مشهد شوید، اگر اهل شنا و آبتنی هستید با خود لباس و لوازم شنا هم به همراه داشته باشید چراکه در این دره کلی رودخانه و چشمه های فوق العاده وجود دارد و برخی از این چشمه ها و رودخانه ها دائمی بوده و برخی هم فصلی هستند که لذت آبتنی زیر آفتاب سوزان را دوچندان می کند. اما یک نکته را در نظر داشته باشید آب منطقه دارای املاح سنگینی است که برای آشامیدن اصلاً مناسب نیست.

بعد از کلی گشت و گذار در دره ارغوان مشهد، بد نیست سوغاتی های دره ارغوان هم تهیه کنید و به دوستان هدیه بدهید. در روستاهای اطراف دره ارغوان مشهد، بومی های منطقه به دره ارغوان مراجعه می کنند و چوب درختچه های ارغوان را با خود میبرند. دلیل این کار به دلیل نرم بودن بافت چوب درختچه های ارغوان است و بومی های با استفاده از این چوب ها انواع صنایع دستی از سبد و کلاه های حصیری گرفته تا کلی اثر هنری دیگری را به وجود می آورند به گردشگران عرضه می کنند که نه تنها یکی از خاص ترین سوغاتی هایی است که در شهر مشهد می توانید تهیه کنید بلکه باعث رونق اقتصادی منطقه هم خواهید شد.

دره ارغوان مشهد

جاهای دیدنی اطراف دره ارغوان

بازدید از دره ارغوان، گشت و گذار در اینجا و حتی کمپینگ در این منطقه تنها چند ساعت از روز را به خودش اختصاص می دهد برای همین اگر اهل گردش و تفریح هستید و به طبیعت گردی و کوهنوردی هم علاقه دارید، در اطراف دره ارغوان مشهد کلی جای دیدنی هست که بی شک بازدید از آن ها سفری بی نظیر را برای شما رقم خواهد زد. روستای کنگ، منطقه تفریحی دریاچه و سد چالیدره، بوستان سنگی کمر مقبولا و طبیعتی که در اطراف طرقبه قرار دارد جزء بهترین جاهای دیدنی در نزدیکی دره ارغوان مشهد هستند.

رزرو ویلا استخردار در مشهد

مشهد شهری است که بطور کلی مسافرانش یا زائر هستند یا گردشگر. زائران همیشه به دنبال خوش قیمت ترین اقامتگاه ها در نزدیکی حرم هستند و گردشگران هم ترجیح می دهند با اجاره ویلا، به مناطق بکر و خوش آب و هوای مشهد مراجعه کنند که معروف ترین آن ها، طرقبه و شاندیز هستند. حتی خود اهالی مشهد هم برای آخر هفته ها و تعطیلات با اجاره ویلا در مناطق طرقبه و شاندیز اوقات فراغت خود را در این مناطق سپری می کنند. بین جوانان و بیشتر گردشگران، اجاره ویلا استخردار در مشهد از محبوبیت بالایی برخوردار است چراکه بیشتر ویلاهای مشهد در طرقبه و شاندیز قرار دارند و از طرفی، اکثر ویلاهایی که در این مناطق به صورت روزانه اجاره داده می شود ویلاهای مجهز به استخرهای سرپوشیده و روباز هستند..

برای رزورو انواع ویلاهای استخردار در مشهد و مناطق اطراف مشهد مانند طرقبه و شاندیز می توانید به سایت باباسفر مراجعه کنید و با ورود اطلاعاتی همچون تاریخ ورود و خروج و تعداد نفرات، لیستی از بهترین ویلاهای مشهد با استخرهای روباز و سرپوشیده در کنار دنیای از امکانات و سرگرمی را مشاهده کنید و هرکدام را که مد نظر داشتید با بهترین و ارزان ترین قیمت ها از یک ماه قبل از تاریخ سفر رزرو کنید و با باباسفر، سفر اقامتی بی نظیر را برای خود رقم بزنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.