خانه احمد شاملو

خانه احمد شاملو بنایی است که در اطراف شهر کرج قرار دارد و احمد شاملو که از شاعران مشهور ایران بود در آنجا زندگی میکرد. خانه موزه احمد شاملو جایی است که اگر از طرفداران پر و پاقرص ایشان هستید بین جاهای دیدنی کرج پیشنهاد می کنیم نگاهی به آنجا بیاندازید اما قبل از آن، می خواهیم در این مقاله شما را با این خانه دوست داشتنی بیشتر آشنا کنیم.

خانه احمد شاملو کجاست؟

خانه احمد شاملو جزء جاهای دیدنی کرج است اما در اطراف کرج قرار دارد. در جنوب کرج شهری با نام فردیس وجود دارد که منطقه ای صنعتی به شمار میرود. خانه موزه احمد شاملو در بین مناطق شهر فردیس، در شهرک دهکده واقع شده که جایی بکر و فوق العاده است. بدین منظور برای دسترسی به خانه احمد شاملو می بایست در شهر فردیس ابتدا به شهرک دهکده مراجعه کنید که در شرق شهرک ناز، شمال فرامرزیه و  جنوب حافظیه قرار دارد. در شهرک دهکده یک خیابان اصلی وجود دارد با نام خیابان دهکده و در این خیابان نزدیک به چهارراه خیابان گلایل می بایست وارد خیابان نسترن شرقی شوید تا در اواسط خیابان به خانه موزه احمد شاملو برسید.

خانه احمد شاملو

فاصله خانه احمد شاملو تا تهران

اگر در شهر تهران هستید و بین جاهای دیدنی کرج تصمیم به بازدید از خانه موزه احمد شاملو را دارید، مسیری 45 کیلومتری در پیش رویتان قرار دارد. این مسیر زمانی 50 دقیقه ای را از شما میگیرد اما این زمان با توجه به ترافیک های جاده تهران به کرج و موقعی که می خواهید سفر کنید متفاوت خواهد بود و گاه تا بیش از یک ساعت هم طول میکشد تا از تهران به فردیس و خانه موزه احمد شاملو رسید.

برای دسترسی به خانه موزه احمد شاملو از تهران بطور کلی دو مسیر هست. مسیر اول از طریق جاده تهران به کرج می باشد و می بایست در غرب تهران وارد اتوبان شیخ فضل الله و در ادامه آن، آزادراه تهران – کرج شوید زمانی که به منطقه 11 کرج رسیدید درواقع به پل فردیس می رسید و در آزادراه هم مسیر خروجی به سمت پل فردیس مشاهده می شود. بعد از 5 کیلومتر به خروجی خیابان گلستان 28 می رسید و از طریق گلستان 28 وارد خیابان طالقانی می شوید تا از طریق آن وارد خیابان چمران و سپس بلوار صدری شوید. در انتهای بلوار صدری به بلوار بهاران می رسید و می بایست از این طریق وارد خیابان دهکده شوید تا به کوچه نسترن شرقی و خانه موزه احمد شاملو برسید.

فاصله خانه احمد شاملو تا تهران

مسیر دوم دسترسی به خانه موزه احمد شاملو از تهران در جنوب شهر قدس قرار دارد و از شهرک جدید اندیشه عبور می کند و این مسیر برای مواقعی که جاده تهران به کرج پرترافیک است می تواند مسیر جایگزین مناسب تری باشد. بدین منظور برای دسترسی به این خانه از شهر تهران و از طریق مسیر دوم می بایست در شهر تهران وارد اتوبان لشگری شوید که در غرب میدان آزادی قرار دارد. از طریق اتوبان لشگری زمانی که به منطقه چیتگر رسیدید، وارد بلوار کرمان خودرو می شوید، در ادامه آن وارد جاده شهریار شده و از طریق خروجی شهرک اندیشه وارد بلوار ولایت شوید. در این بلوار به خروجی بلوار یاس جنوبی می رسید و در انتهای بلوار نیز به بلوار بیات خواهید رسید. بلوار بیات شما را به بلوار امام خمینی می رساند که نبش آن نیز پارک تندرستی قرار دارد و از طریق بلوار امام خمینی وارد خیابان خیام و سپس دهکده شوید تا در کوچه نسترن شرقی به خانه موزه احمد شاملو برسید.

مسیر دسترسی به خانه احمد شاملو از طریق جاده شهریار نزدیک به 45 کیلومتر است و کمتر از یک ساعت طول می کشد تا از این طریق و از شهر تهران به خانه موزه احمد شاملو رسید.

فاصله خانه احمد شاملو تا تهران

فاصله خانه احمد شاملو تا کرج

از آنجایی که خانه موزه احمد شاملو جزء جاهای دیدنی کرج به شمار میرود لازم است ببینیم فاصله این خانه دوست داشتنی تا شهر کرج چقدر بوده و از چه راه هایی می توان به خانه احمد شاملو از کرج رسید.  بطور کلی 3 مسیر برای دسترسی به خانه احمد شاملو از شهر کرج وجود دارد. مسیر اول از طریق بلوار علامه جعفری است و در این بلوار به شهرک نهال و بذر می رسید، در خروجی به سمت شرق وارد جاده شهرک مهندسی زراعی شده و در نهایت به خیابان مشکین دشت خواهید رسید. در خیابان مشکین دشت نیز زمانیکه به مشکین دشت رسیدید وارد خیابان زارعی شده و از این طریق به خیابان دهکده دسترسی خواهید داشت.

مسیر دوم از جاده فرگاز عبور می کند و از طریق شهرک مدرس، اکبر آباد و شهرک ذوب آهن وارد جاده فرگاز می شوید. در انتهای جاده فرگاز به گلستان 12 می رسید و می بایست وارد خیابان سپیدار شوید. خیابان سپیدار شما را به خیابان سعدی غربی می رساند و از در انتهای خیابان نیز به بلوار بهاران غربی و سپس، خیابان دهکده خواهد رساند. در نهایت هم به سومین مسیر دسترسی به خانه احمد شاملو از کرج می رسیم که به مراتب سرراست تر است اما در برخی از مواقع، این مسیر پرترافیک خواهد شد. مسیر سوم در منطقه عظیمیه کرج قرار دارد و در جنوب عظیمیه از طریق بلوار کاج وارد بلوار چمران می شوید و در انتهای بلوار با عبور از پل فردیس به جاده ملارد دسترسی خواهید داشت.

فاصله خانه احمد شاملو تا کرج

احمد شاملو کیست؟

کسی نیست که احمد شاملو را نشناسد چون ایشان از معروف ترین شاعران معاصر ایران هستند و جای ایشان در کنار افراد مشهوری همچون فریدون مشیری، شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، بهجت تبریزی معروف به شهریار، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، پرویز اعتصامی، سپهراب سپهری و نیما یوشیج به عنوان بهترین و معروف ترین شعران معاصر ایران قرار می گیرند.

خانه احمد شاملو

احمد شاملو در 21 آذر ماه سال 1304 هجری شمسی و در خیابان و محله صفی علیشاه تهران به دنیا آمد. پدرش از افسران ارتش بود و به این خاطر، خانواده احمد شاملو دائماً مشغول به جابجایی در مناطق مختلف کشور بودند. در دهه 30 هجری شمسی، شاملو اولین اثر خود را منتشر کرد با نام هوای تازه که شبک جدید اشعارش با نام شعر سپید بود. شعر سپید معروف به شعر شاملویی از گونه های شعر نو فارسی است که دلی محبوبیت شاملو بود برای همین نامش را شعر شاملویی هم گذاشتند. احمد شاملو در سال 1325 ملاقاتی با نیما یوشیج داشت و این ملاقات باعث شد تا ایشان با سبک شعر نیمایی هم آشنا شوند. در کنار آثار بی نظیر او، احمد شاملو آثاری هم دارد که به زبان های ژاپنی، سوئدی، انگلیسی، فرانسوی و غیره نوشته شده.

در آخر هم خوب است بدانید نویسندگی تنها فعالیت احمد شاملو نبوده گرچه او را با سبک شعر سپید میشناسند اما احمد شاملو فیلنامه نویسی هم کرده و با افراد مشهوری همچون نصر ملک مطیعی، ساموئل خاچیکیان و ایرج قادری در زمینه فیلمنامه نویسی همکاری داشته. پژوهشگری، فرهنگ نویسی، مترجمی و روزنامه نگاری هم از دیگر فعالیت های احمد شاملو بودند. احمد شاملو در نهایت اوایل مرداد ماه سال 1379 در خانه خود واقع در دهکده فردیس کرج درگذشته و خانه او که حاوی کلی اسناد و مدارک و عکس و وسایل های ایشان بودند به یک موزه برای عاشقان ادبیات و شعر سپید تبدیل گردید.

خانه موزه احمد شاملو

معرفی خانه احمد شاملو

خانه احمد شاملو درواقع همان خانه ویلایی است که ایشان برای سال ها در آنجا زندگی کرده و روزهای زندگی خود را هم در آنجا گذرانده. برخلاف تصوری که از شاعران داریم، احمد شاملو در خانه ساده ای زندگی نکرده و زمانی که بین جاهای دیدنی کرج تصمیم به بازدید از خانه احمد شاملو را میگیرید و وارد خانه می شوید با محیطی شلوغ و پر از وسایل مختف مواجه می شوید. در خانه احمد شاملو تمامی وسایل و اشیاء متعلق به ایشان از لباس ها و وسایل شخصی تا تمامی آثار، دست نوشته ها، اشعاری که خودشان با دست خط خود نوشته اند، عکس های یادگاری، سیگار، وسایل چوبی و عتیقه مشاهده می شود که بسیار باارزش هستند.

خانه احمد شاملو

چون خانه احمد شاملو یک بنایی قدیمی بود و برای سال ها رسیدگی به آن صورت نمی گرفت، در طی سال های پیش این بنای باارزش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه آیدا شاملو در خانه موزه احمد شاملو زندگی می کند. آیدا شاملو همان آیدا سرکیسیان متولد آبان 1318 در کرمانشاه است که ارمنی بوده و آخرین همسر احمد شاملو نیز می باشد. به گفته احمد شاملو، آیدا سرکیسیان بهترین معشوقه او بوده و در یکسری مجموعه آثار هم به این موضوع اشاره کرده است.

آیدا سرکیسیان موسسه ای مستقل با نام موسیه فرهنگی و پژوهشی الف بامداد را در سال 1390 آن هم به یاد احمد شاملو تاسیس کرد و خانه احمد شاملو هم نیز نظر این موسسه فعالیت می کند. جالب است بدانید موسسه الف بامداد جایزه ای ارائه می دهد با نام جایزه شعر احمد شاملو و هرساله آن هم در روز تولد احمد شاملو یعنی یکم آذر هر سال، مراسمی با حضور شاعران بزرگ برگزار می شود و در پایان مراسم به شاعران برگزیده تعلق می گیرد.

خانه موزه احمد شاملو

شرایط بازدید از خانه احمد شاملو

چه عاشق ادبیات شاملو باشید و چه گردشگر و می خواهید در میان جاهای دیدنی کرج نگاهی به خانه احمد شاملو بیاندازید، خوب است اطلاعاتی را پیش از بازدید در نظر داشته باشید. بازدید از بنای خانه احمد شاملو رایگان نیست و مبلغی اندک به ازای هر نفر به عنوان ورودی دریافت می شود. در اطراف خانه احمد شاملو سرویس بهداشتی و پارکینگ برای بازدید کنندگان وجود دارد و همچنین در کنار اینکه بازدید از خانه موزه احمد شاملو زمانی نزدیک به یک ساعت را به خود اختصاص می دهد، ساعت کاری مجموعه همه روزه از ساعت 9 صبح الی 4 بعد از ظهر است. همچنین از آنجایی که همسر ایشان، آیدا سرکیسیان در منزل احمد شاملو زندگی می کند می بایست پیش از بازدید هماهنگ کنید و ورود به منزل بدون هماهنگی امکانپذیر نیست.

خانه احمد شاملو

بهترین زمان بازدید از خانه موزه احمد شاملو

بهترین زمان برای بازدید از خانه موزه احمد شاملو فصل بهار و پاییز خواهد بود. در این دو فصل از سال بخاطر موقعیت جغرافیایی خانه، شاهد هوایی خنک و دلنشین در منطقه هستیم که گشت و گذار را برای گردشگران راحت تر می کند و از آنجایی که فردیس و دهکده فردیس در اطراف کرج قرار دارد، بعضاً بسیاری از گردشگران در فصل تابستان نیز به بازدید از خانه احمد شاملو پرداخته اند. همچنین در کنار اینکه بهترین زمان بازدید از خانه احمد شاملو از نظر شرایط آب و هوایی فصل بهار و پاییز است، پیشنهاد می کنیم در سالروز تولد ایشان یعنی یکم آذرماه نیز به خانه احمد شاملو مراجعه کنید تا درکنار بازدید از این موزه زیبا، مراسمی که توسط بنیاد الف بامداد با حضور شاعران مطرح برگزار می شود را هم از نزدیک ببینید.

خانه موزه احمد شاملو

جاهای دیدنی اطراف خانه احمد شاملو

خانه احمد شاملو یکی از جاهای دیدنی در شهر کرج است هرچند در اطراف کرج قرار دارد. بازدید از این خانه زمانی نزدیک به یک ساعت را از گردشگران می گیرد و در کنار آن، ده ها جاذبه دیدنی هم در اقصی نقاط کرج است که بازدید از آن ها سفر و گردشی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم خواهد زد. مناطق دیدنی همچون بام کرج، باغ فتح کرج، چهارباغ پرندگان، روستای برغان، ابشار هفت چشمه، آبشار آدران، جاده چالوس، خیابان عظیمیه، پیست اسکی دیزین و غیره تنها بخشی از معروف ترین جاهای دیدنی کرج هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

خانه احمد شاملو

اجاره روزانه خانه در کرج

کرج شهری است که مردم برای اقامتی چند روزه بخصوص در مرکز شهر، بیشتر خانه و آپارتمان دارد تا ویلا و برای اجاره ویلا می بایست به روستاها و مناطق اطراف کرج یعنی کردان، سهیلیه و غیره مراجعه کرد. اجاره روزانه آپارتمان و اجاره خانه مبله در کرج جزء ارزان ترین و بهترین راه ها برای اقامتی چند روزه در این شهر محسوب می شوند چراکه برای اجاره روزانه خانه و آپارتمان در همه جای کرج از مناطق لوکس مانند عظیمیه تا مناطق اطراف کرج مانند فردیس و غیره، انواع و اقسام آپارتمان ها و خانه های مبله با امکانات و سرگرمی های متعدد ارائه شده و اگر به دنبال ارزان ترین راه برای اجاره خانه مبله در کرج هستید، کافیست به سایت باباسفر مراجعه کنید تا در میان لیستی از بهترین اقامتگاه های کرج از سوئیت و خانه و آپارتمان تا اقامتگاه های لوکس آن هم با ارزان ترین قیمت ها، هر آنچه که می خواهید را رزرو کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.