روستای برغان کرج

روستای برغان جایی بسیار بکر و سرسبز و خوش آب و هوای در شمال روستای کردان در اطراف کرج است و منطقه ای بسیار باصفا و دیدنی بخصوص برای اوقات فراغت محسوب می شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با همه چیز درباره روستای برغان بیشتر آشنا شوید.

روستای برغان کجاست؟

روستای برغان در غرب تهران، شمال غرب کرج و شمال و کردان قرار دارد. این روستا درواقع چون نزدیک به کردان است، جزء جاهای دیدنی کردان محسوب می شود اما بسیاری از مردم بر این باور هستند که روستای برغان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج است. این روستای زیبا و خوش آب و هوا تا شهر کرج فاصله ای نیم ساعته، تا شهر تهران بیش از یک ساعت فاصله و تا روستای کردان هم فاصله ای 20 دقیقه ای دارد.

مسیر دسترسی به روستای برغان از کردان: نزدیک ترین منطقه توریستی به روستای برغان کردان است. این روستا درواقع در بخش شمالی کردان قرار دارد و فاصله روستای برغان تا کردان 12 کیلومتر است. برای دسترسی به برغان از کردان کافیست در روستای کردان وارد بلوار اصلی یا همان بلوار شهدای کردان شوید و مسیر را به سمت شمال ادامه دهید. در این بلوار که در امتدادش جاده کردان نام دارد از روستاهای چلنگدار و تالیان عبور می کنید و در نهایت بعد از روستای امین آباد به برغان خواهید رسید.

مسیر کردان به برغان

مسیر دسترسی به برغان از کرج: فاصله روستای برغان تا شهر کرج به 20 کیلومتر می رسد و همانطور که گفته شد نیم ساعت هم طول می کشد تا از کرج به روستای برغان رسید. برای دسترسی به برغان از شهر کرج می بایست به منطقه باغستان واقع در شمال کرج مراجعه کنید. تنها مسیر دسترسی به برغان از کرج خیابان اسکندری شمالی است و از طریق بلوار موذن بین چهارراه دانشگاه و بلورا باغستان می توانید وارد خیابان اسکندری شمالی شوید. در شمال خیابان اسکندری شمالی به میدان بزرگی می رسید که ضلع غربی آن شما را وارد جاده آتشگاه می کند و در این جاده پس از مسافتی 2 کیلومتری به خروجی جاده برغان می رسید و از طریق آن به روستای برغان دسترسی خواهید داشت.

مسیر کرج به برغان

مسیر دسترسی به برغان از تهران: فاصله برغان تا تهران به 70 کیلومتر می رسد اما دو مسیر برای دسترسی به برغان از تهران وجود دارد یکی از شهر کرج و دیگری از روستای کردان. مسیر دسترسی به برغان از تهران و از طریق روستای کردان کمی طولانی تر از شهر کرج است و بیشتر در آزادراه هستید اما دیگر در ترافیک ها سنگین شهر کرج نخواهید ماند ولی از سوی دیگر، جاده برغان که در شمال کرج قرار دارد هم صفای خودش را دارد و بسیاری از مردم ترافیک های شهر کرج را تحمل می کنند تا به جاده برغان برسند و از این طریق به روستای برغان دسترسی داشته باشند.

مسیر تهران به برغان

لازم به ذکر است این زمان هایی که اعلام کردیم برای روزهای عادی هفته است که خبری از ترافیک های سنگین در مسیرها، شهر کرج و روستای کردان نیست لذا از آنجایی که بیشتر گردشگران قرار است در ایام آخر هفته و تعطیلات به برغان سفر کنند در نظر داشته باشند مثلاً فاصله یک ساعته تهران تا برغان در این ایام گاه به 2 ساعت هم می رسد.

معرفی روستای برغان

روزمرگی بسیاری از مردم امروزه به کار کردن، سپری کردن زمان طولانی در ترافیک های سنگین و کلافه کننده و در نهایت، آوردن خستگی کار و کلافگی ترافیک به خانه است بماند که این روزمرگی در هوای بسیار آلوده پایتخت زیر آفتاب نه چندان دوست داشتنی هم سپری می شود. بنابراین، وقتی که یک هفته سنگین را می گذرانید، واجب است که آخر هفته را به نحو احسن استفاده کنید و به جایی بروید تا این خستگی را بشورد و ببرد.

خوشبختانه در اطراف تهران و کرج تا دلتان بخواهد مناطق بکر و فوق العاده ای هست که برای ساعات یا روزهایی به دور از شلوغی، آلودگی و روزمرگی مقاصد بی نظیری هستند. اینبار بین جذاب ترین جاهای دیدنی که در اطراف تهران قرار دارد می خواهیم نگاهی به روستای برغان بیاندازیم جایی که بسیار زیبا، سرسبز و فوق العاده خوش آب و هوا است و فقط طی چند دهه گذشته توانسته بین مردم محبوب شود اما همچنان چون جایی است که آنقدر شلوغ و پربازدید نیست، برای جایی بکر به دور از شلوغی بسیار ایده آل خواهد بود.

روستای برغان

روستای برغان در بخش جنوبی رشته کوه های البرز قرار دارد. از گذشته های دور تا به امروز، روستای برغان به آلوچه های فوق العاده ای که دارد معروف بوده و اینجا را با نام سرزمین آلوچه های ترش هم میشناسند. روستای برغان در دامنه کوه های رشته کوه البرز قرار دارد و در وسط طبیعتی بکر و سرسبز واقع شده است برای همین، تابستان ها هرچقدر هوای تهران گرم باشد، اینجا خنک است بطوریکه شب های تابستان در روستای برغان نیاز است که یک پتو به همراه داشته باشید. حال تصور کنید در فصل زمستان اینجا که شرایط آب و هوایی سرد و سوزناکی دارد.

در طول سال های اخیر، آنقدری مردم درگیر روزمرگی های خود در ترافیک های سنگین و شهر آلوده شدند که بیشتر به سمت مناطق بکر اطراف تهران روی آورده اند تا اوقات فراغت خود را به بهترین شکل به دور از هرگونه شلوغی و آلودگی سپری کنند و برای همین هم هست که روستای برغان در همین یکی دو دهه پیش کلی معروفیت به دست آورده در حالیکه قدیم ها، فقط بومی ها اینجا را میشناختند و نهایتاً طبیعت گردان به این منطقه سفر می کردند. امروزه روستای برغان به منطقه ای توریستی تبدیل شده است و کلی مغازه عرضه محصولات بومی اینجا یعنی آلوچه، لواشک و غیره در چپ و راست خیابان میبینیم تا هیچکس دست خالی از روستا برنگردد.

روستای برغان

تاریخچه روستای برغان

روستای برغان از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارد. از نظر قدمت، گفته می شود روستای برغان به دوران حکومت طبرستان برمیگردد. طبرستان درواقع نام قدیمی مازندران است و در سال های قبل از اسلام، قومی با نام قوم تپور به بخشی شمالی کشور یعنی حاشیه دریای خزر رفتند و حکومت طبرستان را تشکیل دادند هرچند ابتدا نامش تپورستان بود و بعد از اسلام به طبرستان تغییر پیدا کرد. دو مدرک برای اثبات قدمت روستای برغان وجود دارد که یکی آثار تاریخی منطقه است و دیگری زبان اهالی روستای برغان و حتی مناطق اطرافش که تاتی است. تاتی یک گویش نیست بلکه یک زبان با قواعد خاص خودش است و بجز بومی ها، شخص دیگری متوجه صحبت های بومی ها به زبان تاتی نمی شود و زبان تاتی یکی از زیرمجموعه های زبان طبری است.

آثار تاریخی روستای برغان که مرتبط به دوران طبرستان بوده شامل کتیبه هایی هستند که روی دیواره های مسجد جامع منطقه قرار دارند هرچند این کتیبه ها تخریب شده اند و در طی سال های اخیر مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند. لازم به ذکر است در این کتیبه ها نوشته شده که مسجد جامع برغان توسط پسر گستهم، از پادشاهان طبرستان با نام جلال الدوله کیومرث ساخته شده است. همچنین این موضوع را هم در نظر داشته باشید قدمت روستای برغان قبل از ظهور اسلام است برای همین، در گذشته های دور اهالی اینجا زرتشتی بودند. جالب است بدانید با توجه به قدمت روستای برغان، این منطقه حتی قدیمی تر از شهر کرج هم هست.

برغان

جاهای دیدنی برغان

بطور کلی جاهای دیدنی برغان یا جاذبه های تاریخی هستند که بین اهالی منطقه از ارزش و احترام بالایی برخوردار هستند یا جاذبه های طبیعی که بسیار بکر و زیبا و دوست داشتنی هستند. قبل از اینکه به زیبایی های روستای برغان بپردازیم و ببینیم چرا اینجا یک منطقه بکر و زیبا برای طبیعت گردی است ابتدا نگاهی به جاذبه های تاریخی روستا بیاندازیم. همچنین این نکته را هم بدانید که بیشتر جاهای دیدنی برغان مربوط به دوران صفویه است و برخلاف تصوری که مردم دارند، اصفهان تنها شهری نیست که تمام جاهای دیدنی آن مربوط به دوران صفویه باشد و برغان هم می توان گفت نسخه کوچک شده اصفهان است که بسیاری از جاذبه های تاریخی آن در دوران صفویه ساخته شده اند.

حسینیه اعظم برغان

معرفی جاهای تاریخی برغان را از حسینیه اعظم برغان شروع می کنیم که قدمتش به دوران صفویه برمیگردد. این بنای تاریخی در بین اهالی منطقه بسیار باارزش است و در طول سال های مختلف هم بار ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته تا قابل استفاده باشد و هر بار بازسازی هم اینجا را بهتر از قبل کرده. در روزهای عادی سال می توانید صرفاً به حسینیه اعظم برغان مراجعه کنید و معماری و زیبایی آن را از نزدیک ببینید اما بهترین زمان برای بازدید از حسینیه برغان ماه محرم است. در ماه محرم اینجا مراسم های عزاداری بزرگی برگزار می شود و جالب است بدانید حتی توریست های خارجی هم در ماه محرم به روستای برغان سفر می کنند تا این عزاداری های بزرگ را از نزدیک مشاهده کنند.

اگر بین جاهای دیدنی برغان تصمیم به بازدید از حسینیه برغان را داشتید و نمی دانستید این حسینیه کجاست، خوب است بدانید محلی ها به حسینیه اعظم تکیه بالا محله یا تکیه بارمله می گویند. حسینیه اعظم برغان آنقدری معروف است و مراسم های بزرگی را برگزار می کند که حضور همین تکیه در استان البرز کافی بود تا این استان به عنوان مهد تعزیه فلات مرکزی ایران شناخه شود.

حسینیه اعظم برغان

درخت چنار مسجد جامع برغان

در روستای برغان یک مسجد جامع هست همان مسجد جامعی که کتیبه های آن نشان می داد قدمت روستای برغان به دوران طبرستان برمیگردد و در محوطه این مسجد یک درخت چنار هزار ساله قرار دارد که بین مردم بسیار باارزش و محترم شمرده می شود و بسیاری از گردشگران زمانی که به گشت و گذار بین جاهای دیدنی برغان می پردازند، با این درخت بزرگ عکس های یادگاری ثبت می کنند. درخت تاریخی چنار مسجد جامع برغان در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد درخت چنار مسجد برغان برای اینکه به یک جاذبه دیدنی فوق العاده تبدیل شود، داخلش را خالی کرده اند و یک فضایی ایجاد شده که مردم می توانند داخل تنه درخت قرار بگیرند و عکس های یادگاری ثبت کنند.

درخت چنار مسجد جامع برغان

چهل دختران برغان

چهل دختران نام یک مکان مذهبی در روستای برغان است و در واقع یک زیارتگاه می باشد که بین بومی ها ارزش بالایی برخوردار است. زیارتگاه چهل دختران گفته می شود به این دلیل چهل دختران نام گذاری شده که گفته می شود اینجا محل دفن چهل دختر می باشد و این چهل دختر همگی از نوادگان ائمه اطهار هستند.

پل برغان

پل برغان هم قدمتش به دوران صفویه برمیگردد و از نمای آجری پل و هلال گنبدی شکل آن می توان به این پی برد که معماری پل برغان همان معماری رایج در دوران صفویه است. روزگاری تردد روی این پل به خوبی صورت می گرفت و از شاهراه های اصلی منطقه بود و چون روی رودخانه قرار دارد، در قدیم ها آب خروشان از زیر پل عبور میکرد. امروزه اما، پل برغان دیگر صفای گذشته را ندارد، حجم آب رودخانه زیر آن به شدت کاهش یافته و از همه بدتر این است پل برغان یک جاذبه تاریخی باارزش محسوب می شود و قدمت بالایی دارد اما مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته و شرایط چندان مساعدی ندارد هرچند بازدید از این جاذبه تاریخی در سفر به روستای برغان خالی از لطف نخواهد بود.

پل برغان

میدان برغان

در روستای برغان واقع در خیابان اصلی، به یک جایی میرسید که ظاهری شبیه به میدان دارد و اینجا را با نام میدان برغان می شناسند. میدان برغان جایی است که در اطرافش بازار های سنتی، رستوران ها و کافه های مختلفی قرار دارد و یکی از شلوغ ترین و در عین حال جذاب ترین جاهای برغان محسوب می شود. میدان برغان به دلیل اینکه در مرکز روستای برغان قرار دارد، محل برگزاری مراسم های مختلف بخصوص مراسم های عزاداری محرم می باشد و به جایی بسیار شلوغ در این ایام تبدیل می شود.

رودخانه برغان

بعد از جاهای تاریخی میرسیم به جاذبه های طبیعی روستای برغان یعنی مهم ترین دلیلی که اینجا را بین گردشگران بسیار محبوب کرده و به عنوان پاتوقی بکر و سرسبز و دوست داشتنی تلقی می گردد. اولین مورد از جاذبه های طبیعی روستای برغان را با رودخانه برغان شروع می کنیم. روستای برغان بین دو رودخانه شاهرود و دورود قرار دارد و این دو رودخانه را با نام رودخانه برغان میشناسیم. رودخانه برغان پاتوق مردم برای تفریح است و در فصل تابستان همیشه کلی گردشگر را در این رودخانه مشاهده می کنیم که در حال آبتنی و تفریح هستند. رودخانه برغان حجم آب بسیار خوبی دارد و این موضوع باعث شده که مردم در هر جایی از این رودخانه نتوانند بروند چون خطر آفرین است.

رود برغان

چناران کهنسال

روستای برغان در کنار اینکه مهد آلوچه های ترش و ملس است، با نام مهد چناران هزار ساله هم شناخته می شود. در روستای برغان باغ ها و زمین های سرسبز بسیاری قرار دارد و کلی درخت در این روستا هست که درخت چنار بوده و قدمت آن ها نه تنها به قرن می رسد بلکه برخی از آن ها نزدیک به هزار سال از عمرشان می گذرد. این درختان به یکی از زیباترین و خاص ترین جاذبه های دیدنی در روستای برغان تبدیل شده اند.

چناران کهنسال برغان

جنگل آب زمین

در شرق روستای برغان یک جاده خاکی وجود دارد و از طریق این جاده بعد از مسافتی نسبتاً کوتاه به یک منطقه جنگلی بکر و بسیار زیبا می رسید که با نام جنگل آب زمین شناخته می شود. اینجا یک جنگل کوچک است و بهار و پاییز بسیار دیدنی دارد بخصوص در فصل پاییز که درختان به رنگ زرد و نارنجی تبدیل می شوند و برگ ریزان های منطقه فضای بسیار جذاب و رومانتیکی را برای قدم زدن، عکاسی و پیاده روی به وجود می آورد. از میان جنگل آب زمین رودخانه برغان هم عبور می کند و بطور کلی این نکته را در نظر داشته باشید جنگل آب زمین بخاطر مسیر خاکی و نسبتاً صعب العبوری که دارد، گردشگران زیادی به آنجا مراجعه نمی کنند لذا اگر به دنبال جایی بسیار زیبا و بکر هستید بخصوص برای پیک نیک می توانید روی اینجا حساب کنید.

جاهای دیدنی برغان

بام برغان

در شمال روستای برغان جز کوه چیز دیگری مشاهده نمی شود. این کوه ها در ارتفاعات بالایی نسبت به روستا برغان قرار دارند که به طبع آن، جدا از هوای خنک تر، ویو بسیار زیبا و متفاوتی دارند. در شمال روستای برغان یک مسیری هست که شما را به منطقه ای با نام بام برغان میرساند. بام برغان یکی از زیباترین و دلنشین ترین جاهای دیدنی روستای برغان است که شب های فوق العاده ای دارد. اینجا جایی است پیشنهاد می کنیم زمانی که وارد روستای برغان شدید اول از هر چیزی به بام برغان مراجعه کنید و یکبار در طول روز اینجا را ببینید و از منظره فوق العاده ای که از مناطق اطراف رائه می دهد بهرمند شوید و یکبار هم در تاریکی به بام برغان مراجعه کنید تا از ویو خارق العاده شب های بام برغان هم برخوردار شوید.

بام برغان

تفریحات روستای برغان

جاذبه های دیدنی برغان طرفداران خاص خود را دارند و بیشتر گردشگران و افرادی که به روستای برغان سفر می کنند به دنبال تفریح و آرامش هستند و می خواهند از طبیعت بکر اینجا و تفریحات هیجان انگیزی که دارد لذت ببرند. در ادامه می خواهیم نگاهی به برخی از تفریحات محبوب گردشگران در روستای برغان بیاندازیم.

رستوران گردی در برغان

فرقی ندارد برغان باشد یا هر روستا و شهر دیگری در ایران، رستوران گردی همیشه یکی از جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین تفریحاتی است که در هر مقصد گردشگری می توان از آن بهرمند شد. حال تصور کنید در روستایی هستید که رستوران هایش در جایی بکر و سرسبز با ویو زیبا و هوایی دلنشین قرار دارند و بیشتر آن ها هم به صورت باغ رستوران یا سفره خانه سنتی هستند یعنی در کنار سرو انواع غذا های ایرانی و محلی و غیره، سرویس قالیان هم دارند و از فضای سبز دوست داشتنی در دل طبیعت بکر و هوای خنک برغان برخوردارند. رستوران های برغان یا به عبارتی، باغ رستوران های برغان که تعدادشان هم با توجه به محبوبیت روز افزون برغان در حال بیشتر شدن هم هست، علاوه بر جاده برغان در خود روستای برغان هم قرار دارد و بهترین و شلوغ ترین آن ها را در اطراف میدان برغان که پیش تر معرفی کردیم مشاهده خواهید کرد.

رستوران های برغان

آفرود سواری در برغان

چه عاشق آفرود سواری باشید چه حتی خودروی آفرودی دارید، برغان جایی است که نباید از دستش بدهید. در روستای برغان چون اطرافش کوه قرار دارد و کلی مسیر خاکی شیبدار در اطراف روستا واقع شده است، آفرود سواران بسیاری را در این منطقه مشاهده می کنید. جالب است بدانید به جرأت می توان گفت آفرود سواری جذاب ترین و هیجان انگیزترین تفریح مردم در روستای برغان است و مسیر های اختصاصی برای آفرود سواری و موتور سواری در نظر گرفته شده چراکه در ایام شلوغ، مشاهده می کنید در این مسیرها جمعیت زیادی در حال تماشای آفرود سواری و موتورسواری هستند و کلی تشویق می کنند.

آفرود سواری در برغان

پیک نیک و کمپینگ

مهم ترین یا یکی از مهم ترین اهداف گردشگران برای سفر به روستای برغان، پیک نیک و کمپینگ است. برغان طبیعت بکر و زیبایی دارد و درختان بلند قامت آن در کنار رودخانه با آب و هوایی خنک و دلنشین بخصوص در گرم ترین روزهای تابستان، اینجا را به فضای ایده آلی برای پیک نیک تبدیل می کند. پیشنهاد می کنیم اگر با هدف پیک نیک می خواهید سفری یک روزه به روستای برغان داشته باشید، در کنار رودخانه بساط خود را پهن کنید چون اطراف رودخانه برغان کلی درخت هست و جاهای بکر و خلوتی پیدا می شود به علاوه اینکه اگر با دوستان یا خانواده سفر می کنید می توانید آب تنی هم داشته باشید.

پیک نیک در برغان

سوغات برغان

آلوچه های ترش و ملس و گوجه سبز و آلوچه گوجه هم میگن. گیلاس، آلبالو توت زردآلود و گردو او بستنی معروفه

وقتی به یک مقصد گردشگری سفر می کنیم چه روستای کوچک باشد چه شهر بزرگ، نمی شود دست خالی و بدون خرید و تهیه سوغاتی آنجا را ترک کرد. روستای برغان سوغاتی های خاص خود را دارد که در نوع خودشان فوق العاده هستند و در ادامه می خواهیم شما را با آن ها بیشتر آشنا کنیم.

سرزمین آلوچه ها

روستای برغان از قدیم الایام تا به امروزه به آلوچه های ترش و ملس معروف بوده و کلی باغ های بزرگ در این روستا هست که آلوچه های بی نظیری دارند. افراد بسیاری بر این اعتقاد دارند که روستای برغان خوشمزه ترین و باکیفیت ترین آلوچه های ایران را دارند و هرکسی که به این روستا سفر می کند امکان ندارد بدون خرید آلودچه روستای برغان را ترک کند. به لطف آلوچه های بی نظیر روستای برغان، در چپ و راست جاده برغان بخصوص در خود روستا کلی مغازه مشاهده می کنید که انواع و اقسام میوه ها و آلوچه ها در قالب لواشک و غیره را عرضه می کنند و قیمت های فوق العاده ای هم دارند.

لازم به ذکر است با اینکه برغان آلوچه های بی نظیری دارد در کنارش کلی باغ گیلاس، آلبالو، گردو و زرد آلو هم در برغان هست و تمامی این میوه ها به عنوان سوغات فوق العاده برغان برای مشتریان عرضه می گردند.

آلوچه برغان

بستنی گله برغان

خاص ترین سوغاتی که در برغان ارائه می شود و در هیچ کجای دیگر مانندش را پیدا نمی کنید، بستنی گله است. بستنی گله، بومی اینجا محسوب می شود و شاید برایتان جالب باشد اما این بستنی ثبت ملی شده و اگر به روستای برغان سفر کردید و تجربه طعم این بستنی های خوشمزه را به دست نیاوردید، انگار سفرتان به برغان بیهوده بوده. بستنی گله در شیر محلی برغان تهیه می شود و محتویات این بستنی شامل شیر محلی و خامه محلی تازه به همراه زعفران است اما نکته مهم این است که روش تهیه بستنی گله با سایر بستنی ها متفاوت بوده و تنها بومی های برغان می توانند این بستنی را تهیه کنند برای همین، روش تهیه آن توانسته بستنی گله را نسبت به سایر بستنی ها خاص کند. لازم به ذکر است در روستای برغان مغازه هایی که بستنی گله را سرو می کنند معمولاً روی آن یک سس ترش یا سس آلوچه محلی هم اضافه می کنند که طعم آن را فوق العاده می کند.

بستنی گله برغان

بهترین زمان سفر به روستای برغان

روستای برغان در ارتفاع 1623 متری از سطح دریا قرار دارد یعنی کمی مرتفع تر از شهر تهران و از طرفی، اطراف روستای برغان هم کوه های رشته کوه البرز احاطه کرده اند برای همین، روستای برغان آب و هوایی ییلاقی و کوهستانی دارد. به لطف موقعیت جغرافیایی روستای برغان، اینجا هوای بسیار خنکی دارد البته در روزهای گرم تابستان. در فصل گرم زمانی که همه درگیر روزمرگی های خود زیر آفتاب سوزان هستند، اهالی روستای برغان از هوای معتدل زیر سایه درختان نهایت لذت را می برند. با این تفاسیر، فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به روستای برغان است البته منظور از فصل تابستان یعنی از اواخر بهار تا اوایل پاییز. ولی چون اینجا یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می شود، زمستان های بی نظیری هم دارد و کلی گردشگر هم در فصل زمستان به این روستا سفر می کنند.

پاییز در برغان

جاهای دیدنی اطراف برغان

روستای برغان منطقه چندان بزرگی نیست و جاهای دیدنی خاصی بجز طبیعت بکر برای طبیعت گردی و پیک نیک ندارد. اما در اطراف روستای برغان چون با منطقه ای کوهستانی طرف هستیم که طبیعت سرسبزی هم دارد، کلی جاهای دیدنی و جاذبه های طبیعی هست که برخی از آن ها جزء خاص ترین و بهترین جاهایدیدنی کرج و استان البرز محسوب می شوند. اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید و قرار است سفری به منطقه برغان داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از بهترین جاهای دیدنی اطراف روستای برغان شامل جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آبشار سنج

اگر در فصل بهار و تابستان می خواهید برنامه طبیعت گردی در اطراف روستای برغان را داشته باشید، آبشار سنج یکی از جاهایی است که بازدید از آن در یک برنامه طبیعت گردی هیجان انگیز و به یاد ماندنی واجب است. آبشار سنج در شمال روستای برغان قرار دارد و برای دسترسی به این آبشار می بایست در غرب روستای برغان وارد جاده سورهه شوید تا به روستای سورهه برسید و در ادامه مسیر وارد جاده سنج شوید تا در انتهای آن به روستای سنج برسید و چون نزدیک ترین روستا به آبشار محسوب می شود، نام آن هم برای آبشار انتخاب شده است.

آبشار سنج در دل طبیعت قرار دارد و از منظره بکر و زیبایی برخوردار است. این آبشار ارتفاعی 15 متری دارد و بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل بهار و تابستان است بخصوص فصل بهار که علاوه بر طبیعت زیبا، به لطف ذوب شدن برف ها و بارش های متعدد باران، حجم آب آبشار هم محسوس افزایش پیدا می کند و ویو خارق العاده ای به وجود می آورد. لازم به ذکر است اهالی روستای برغان و مناطق اطراف به آبشار سنج آبشار چوب بست می گویند و این آبشار بطور کلی 12 کیلومتر تا روستای برغان فاصله دارد.

آبشار سنج

برج مقبره کردان

برج مقبره در روستای کردان قرار دارد و چون کردان فاصله ای 10 کیلومتری تا روستای برغان دارد می توان جاهای دیدنی کردان را جزء جاهای دیدنی اطراف روستای برغان در نظر گرفت. یکی از معروف ترین جاهای دیدنی در اطراف برغان واقع در روستای کردان، برج مقبره است که بین اهالی منطقه از ارزش و احترام بالایی برخوردار می باشد. برج مقبره کردان درواقع مقبره امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد است و قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت سلجوقیان برمیگردد.

برج مقبره برغان تا روستای کردان فاصله ای 800 متری دارد. این بنای تاریخی در سال 1388 به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده و برای بازدید و دسترسی به این برج مقبره می بایست به قبرستان عمومی کردان مراجعه کنید. ارتفاع برج به بیش از 6 متر می رسد و نمای بیرونی آن 34 کنگره دارد و بالای برج هم گنبدی شبیه به کلاه خود دارد و روی این گنبد کلی حفره مشاهده می شود که وظیفه آن ها تهویه مطبوع فضای داخلی برج است.

برج مقبره کردان

قلعه برغان

این قلعه درواقع قلعه آغشت نام دارد چون در روستای آغشت واقع شده است. روستای آغشت در بخش غربی برغان واقع شده است و این روستا فاصله ای 12 کیلومتری تا برغان دارد. روستای آغشت در منطقه مرتفع ترین نسبت به برغان واقع شده است و بطور کلی می توان گفت این روستا به لطف هوای دلنشین و طبیعت بکرش جزء زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی اطراف برغان محسوب می شود. در جنوب روستای آغشت یک قلعه تاریخی هست با نام قلعه آغشت البته این قلعه صرفاً ظاهری تاریخی دارد و قدمت آن به بیش از 10 سال پیش برمیگردد اما چون نمای قلعه به سبک قلعه های تاریخی اروپایی است، به یک جاذبه دیدنی در منطقه تبدیل شده است.

قلعه برغان درواقع یک ملک شخصی است و مالک آن اسدی لاری نام دارد. ایشان علاقه به معماری بناهای اروپایی دوران رنسانس دارد و با کمک یکی از مشهور ترین معماران ایران همچین اثر هنری را در روستای آغشت ساخت. قلعه آغشت شبیه به قلعه هاگواتز است و بسیاری از مردم بخصوص جوانان زمانی که به روستای آغشت مراجعه می کنند از این بنای زیبا کلی عکس می گیرند اما از آنجایی که قلعه آغشت یک ملک شخصی است، نه تنها عکاسان نمی تواند وارد آنجا شوند و از داخلش عکس بگیرند بلکه همچنان ساخت و ساز این بنا تکمیل نشده است.

قلعه آغشت

آبشار روستای آغشت

آبشار سنج تنها آبشار اطراف روستای برغان نیست چون اینجا یک منطقه کوهستانی و سرسبز است و کلی آبشار دیگر هم دارد. اگر علاقه مند به بازدید از آبشار ها هستید، در اطراف روستای برغان می توانید به روستای آغشت مراجعه کنید تا به آبشار آغشت دسترسی داشته باشید. نام دیگر آبشار آغشت که بین بومی ها و طبیعت گردان رایج است، آبشار شرشربند می باشد. این آبشار هم جزء زیباترین و خاص ترین آبشارهای استان البرز است و بازدید از آن ها در سفر به روستای برغان و گشت و گذار بین جاهای دیدنی اطراف روستا خالی از لطف نیست.

آبشار آغشت

آبشار سیبان دره

در روستای برغان وارد جاده برغان می شوید و به سمت غرب یعنی مسیر کردان می روید و بعد از روستاهای امین آباد، تالیان و علاقبند به روستای سیاهکل میرسید. در روستای سیاهکل یک جاده هست با نام جاده ورده که شما را به ارتفاعات البرز می برد و در نهایت به روستای ورده می رسید اما با ادامه مسیر و عبور از روستای برده به روستای سیبان دره خواهید رسید که در شمالش آبشاری با همین نام قرار دارد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار سیبان دره فصل تابستان است و پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه عازم منطقه شوید و بخواهید از آبشار سیبان دره بازدید کنید با خود مایو و وسایل شنا هم به همراه داشته باشید چون آبشار دره سیان نه تنها یک آبشار مرتفع محسوب می شود بلکه در پایین آبشار هم یک حوضچه ای به وجود آمده که بسیاری از مردم در آنجا تنی به آب میزنند.

آبشار سیبان دره

تنگه سیبان دره

بعد از آبشار سیبان دره یعنی در شمال آبشار سیبان دره به تنگه ای جذاب و همیشه شلوغ در فصل تابستان می رسید با نام تنگه سیبان دره. تنگه سیبان دره در دل طبیعت قرار دارد و اطرافش هم پاتوق بسیار خوبی برای پیک نیک محسوب می شود. در تنگه سیبان دره همیشه کلی گردشگر هستند که مشغول به آب تنی بوده، عکس های یادگاری می گیرند یا در نزدیکی تنگه بساط پیک نیک خود را پهن کرده اند.

آبشار طاق سنگی

اگر شرایط کوهنوردی و پیاده روی را دارید و آبشار و تنگه سیبان دره را شلوغ یافتید، کافیست مسیر را به سمت شمال ترک کنید. بالاتر از تنگه سیبان دره به آبشار دیگری میرسید که آبشار طاق سنگی نام دارد. بین آبشارهایی که در اطراف روستای برغان واقع شده اند، آبشار طاق سنگی جایی است که به مراتب بکر تر و خلوت تر بوده و همچنین، زیبایی های خودش را هم دارد.

دشت ناز

دشت ناز برای افرادی مناسب است که علاقه مند به کوهنوردی هستند. در اطراف روستای برغان فقط طبیعت بکر و کوه های زیبا مشاهده می شود و مسیر های کوهنوردی فوق العاده ای در اطراف روستا هست. پیشتر اشاره کردیم در اطراف روستای برغان یعنی در شمال روستای برغان جایی هست با نام روستای سنج که یک آبشار فوق العاده هم دارد. در شمال روستای سنج مشغول به کوهنوردی که باشید، به یک آبشار فوق العاده دیگر با نام آبشار سوم سنج می رسیم که آن هم جزء زیباترین آبشار های اطراف برغان است اما در بالای آبشار به یک دشت فوق العاده می رسید با نام دشت ناز که یک منطقه ای وسیع و سرسبز و بسیار بکر می باشد. این دشت که بسیار زیبا هم هست در ارتفاعات رشته کوه البرز واقع شده و همیشه کوهنوردان بسیاری را مشاهده می کنیم که برای ساعاتی در آنجا اطراق کرده اند.

دشت ناز

آتشگاه کرج

در نهایت هم می رسیم به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کرج که در نزدیکی روستای برغان قرار دارد و جایی نیست جز روستای آتشگاه. روستای آتشگاه با اینکه خبری از یک آتشگاه در داخلش نیست اما در گذشته های دور یعنی زمان ساسانیان و قبل از آنکه اسلام وارد ایران شود، یک روستایی بکر و سرسبز بود و اهالی منطقه هم همگی زرتشتی بودند برای همین چون یک آتشگاه بزرگ در این روستا قرار داده شده بود، نام روستا را آتشگاه گذاشتند.

روستای آتشگاه منطقه ای در جنوب رشته کوه البرز و شرق روستای برغان است و اینجا بخاطر مسیر دسترسی آسان از شهر کرج، پاتوق آخر هفته های کرجی ها است چراکه روستای آتشگاه طبیعت بکر و زیبایی دارد، از آب و هوای دلنشینی برخوردار است و همچنین رودخانه های پرآب و جاهای دیدنی فوق العاده، اینجا را به بهشتی جذاب برای آخر هفته های گرم تابستان تبدیل می کند هرچند در فصل زمستان هم آنقدر سرد و سوزناک می شود به همراه بارش های سنگین برف و باران که جذابیت های خاص خودش را دارد.

آتشگاه کرج

رزرو ویلا در کردان

کردان پرطرفدارترین منطقه برای اجاره ویلا و اقامتی چند روزه در اطراف تهران و کرج است چون روستای کردان منطقه ای بزرگ بوده و تنوع بالایی از انواع و اقسام ویلاها دارد یعنی از سوئیت های نقلی ارزان تا باغ ویلاهای لوکس و استخردار با کلی امکانات و سرگرمی در این منطقه به صورت روزانه اجاره داده می شود و چون قیمت اجاره ویلا در کردان نسبت به برخی از مناطق اطراف تهران مانند لواسان ارزان تر است و فاصله کمتر و مسیر دسترسی بهتری دارد، هرکسی با هر بودجه ای می تواند ویلا در این منطقه به صورت روزانه اجاره کرده و یک اوقات فراغتی به یاد ماندنی را در کردان رقم بزند. برای اجاره ویلا در کردان با ارزان ترین قیمت ها و تضمین نظافت به همراه پشتیبانی 24 ساعته از لحظه ورود به سایت تا لحظه پایان اقامت می توانید به سایت باباسفر مراجعه کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.